01 1

منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ تصویب شده‌است.
این منطقه از شمال به جمهوری ترکیه ، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان محدود است که این موقعیت ، منطقه را بعنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشور های آسیای میانه و اروپا بعنوان مهمترین شاخص تجارت جهانی مطرح نموده است. منطقه آزاد ماکو در فرهنگ سرامیکی ماوراء قفقاز (۲۹۰۰-۳۲۵۰ ق.م) و در مواریث مادی و فرهنگی امپراتوری اورارتو نه فقط با جمهوری های آذربایجان و ترکیه بلکه با کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز شریک میباشد، لذا منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه برهم‌مرزي با تركيه و نخجوان ، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه كريدور زميني شمال و جنوب (رقيب كانال سوئز در خشكي) و نقطه اتصال آسيا و اروپا می باشد. و با توجه به اهميت مواصلاتي استراتژيكي قفقاز براي ايران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهاي تجاري و سياسي بين ايران و روسيه و اروپا از اين محور می باشد.

نکته جالب توجه در مورد برندسازی مکان یا برندسازی مقصد این است که مدل مخصوص به خود را دارد و استراتژی برند با توجه به مدل مشخص شده تبیین می شود .
مناطق آزاد در دنیا بخشی مشخص و یا ویژگی ها و امکانات حمل و نقل و سایر امکانات بازرگانی است اما در مورد تعدادی از مناطق آزاد در ایران از جمله منطقه آزاد ماکو این مورد کاملا بر عکس است یعنی چند شهر در کنار هم یک منطقه آزاد را تشکیل داده اند.

در مورد مورد این منطقه شهرهای ماکو، پلدشت و شوط طبق مصوبه مجلس با محدوده مشخص زیر نظر سازمان منطقه آزاد ماکو قرار گرفتند.

این پروژه مانند پروژه های دیگر از بخش های مختلف تشکیل شد اما با این تفاوت که اولین منطقه آزادی بود که در سال 96 تصمیم به انجام برنامه برندسازی گرفت و از نظر تحقیقات نیاز به بخش کیفی و کمی بود. همینطور استراتژی منطقه طبق مدل برندینگ مقصد طراحی و در ادامه عناصر هویت بصری باز طراحی شدند.

در نهایت برنامه کمپین معرفی برند ماکو طراحی شد.

در زیر تنها بخشی از تغییرات را می توانید مشاهده کنید.

 

آخرین پروژه ها

برخی از نمونه کار ها