سرمایه اجتماعی چیست؟ – Social Capital
اساس روانشناختی رسانه های اجتماعی، یکی از زمینه های تاثیرگذار در ظهور و رشد این کانال های ارتباطی است. چندین رشته متخلف از جمله جامعه شناسی ایده «سرمایه اجتماعی» را مورد مطالعه قرار داده اند. محققان مختلف به روش های متفاوتی با نظریه سرمایه اجتماعی برخورد کرده اند، بنابراین تعریف این موضوع بر اساس زمینه می تواند متفاوت باشد. از منظر استراتژی رسانه های اجتماعی، تعریفی فراگیر بر اساس نظریه جامعه شناس Pierre Bourdieu استفاده خواهد شد. پیر بوردیو سرمایه را صرفاً یک مفهوم اقتصادی تصور نمی کرد، بلکه آن را با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و نمادین مرتبط میدید. «Social capital theory» یا نظریه سرمایه اجتماعی یک مفهوم گسترده است که قدرت یک فرد در اعمال نفوذ بر گروه را تصدیق می کند. با ظهور شبکه های رسانه های اجتماعی اهمیت سرمایه اجتماعی ملموس تر شده است.
به ویژه زمانی که به ارقام و اعداد در رسانههای اجتماعی توجه می کنیم مانند شمار دنبالکنندگان، لایکها، نرخ بازدید و … یعنی جایی که یک فرد میتواند گروه بزرگی از افراد را جمع کند و از طریق شبکههای اجتماعی بر آنها تأثیر بگذارد. بر اساس مفهوم «نفوذ اجتماعی» یا Social Influence میتوان گفت هر فرآیند مربوط به نگرش، عقاید، باورها و یا رفتارهای یک شخص، توسط یکی از فرم های ارتباط اجتماعی تحت تغییر یا کنترل قرار میگیرد.
به دنبال نظریه سرمایه اجتماعی و مفهوم نفوذ اجتماعی، «تایید اجتماعی» یا Social Proof و نقش آن در رسانه های اجتماعی به میان می آید. بر اساس این مفهوم اگر تعداد بیشتری از مردم چیزی را تأیید کنند، به احتمال زیاد سایر افراد صحت آن را باور می کنند و نگرش و اعمالشان تحت تاثیر قرار می گیرد.
در شبکههای اجتماعی که سازمانها و برندها در به اشتراک گذاری پیغام و صدایشان به افراد وابسته هستند، تایید اجتماعی اهمیت پیدا میکند. به نقل از الکس بوگوسکی، طراح، متخصص بازاریابی و نویسنده، باید توجه داشت در تبلیغات و بازاریابی شیوه های جلب توجه در رسانه های اجتماعی با کانال های تبلیغاتی سنتی متفاوت است. حتی با وجود امکانات و گزینههای پولی رسانههای اجتماعی که امروزه در دسترس هستند، متخصصان بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی فقط می توانند «دسترسی» را در برخی از کانالهای رسانههای اجتماعی خریداری کنند، نه توجه و تایید را. محتوا باید با ارزش و یا به اندازه کافی خوب باشد تا مصرف کنندگان را به سمت تعامل سوق دهد و به دنبال آن از طریق دوباره به اشتراک گذاری، دسترسی بیشتری ایجاد شود. فقط محتواهای ارزشمند برند، فارغ از اینکه توسط بازاریاب ها یا مشتریان تولید شده باشد، در امر جلب توجه در رسانه های اجتماعی موثر است. همانطور که بوگوسکی می گوید: “شما هر آنچه وارد کرده اید، پس خواهید گرفت”.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید