برندسازی صنایع غذایی
همه چیز درباره برندسازی صنایع غذایی
برندسازی صنایع غذایی در بخش های مختلفی از این صنعت بسیار اهمیت دارد. از رستورانها گرفته تا کمپانیهای تولیدکنندهی تنقلات و وبسایتهای آشپزی همه برای برندسازی، باید به اصول استراتژی برندینگ در صنایع غذایی آگاه باشند. در این مقاله به دو سوال مهم پاسخ داده می شود
- چرا باید با استراتژی برندینگ در صنایع غذایی آشنا شویم؟
- چگونه یک برند موفق صنایع غذایی ایجاد کنیم؟
در ادامه با ما باشید تا اصول مهم برندسازی در این صنعت را آموخته و آنها را در مدیریت کسبوکارتان به کار بگیرید.
چقدر برندسازی در صنایع غذایی مهم است؟
برندسازی در همهی کسبوکارها به دنبال ایجاد هویتی برازنده و هماهنگ با محصول و استراتژیهای فروش است. با برندسازی شما هویتی را تعریف میکنید که به خوبی در خاطر مصرفکننده باقی میماند. این موضوع سبب ایجاد پیوندی عاطفی میان مشتریان و محصول میشود. برندینگ شما را از رقبایتان متمایز میکند. به این ترتیب اگر در ساخت برند خود به درستی عمل کنید، تبلیغات و کمپینهای بازاریابی شما بازده به مراتب بیشتری خواهند داشت.
برای ایجاد یک برند موفق باید عناصر مهم برندسازی صنایع غذایی را بشناسید. در بخشهای بعد شیوهی برندینگ صنایع غذایی و عناصر مهم آن را در سه مرحله توضیح خواهیم داد.
چگونه در برندسازی صنایع غذایی موفق شویم؟
برندسازی صنایع غذایی بیشباهت به برندینگ در دیگر کسبوکارها نیست. از شناخت مشتری و چشماندازهای شرکت یا رستوران گرفته تا طراحی استراتژیهای تبلیغاتی و هویت بصری برند همه بخشی از فرآیند برندینگ در صنایع غذایی هستند. برای آنکه فرآیند ایجاد برند در صنعت غذا را درک کنید، این عناصر را حین معرفی مراحل برندسازی مرور میکنیم.
مرحله اول: شناخت خودتان و مشتریان
در اینجا باید از سه زاویه به کسبوکار خود نگاه کنید. این موارد عبارتند از:
تصویر برند
- چه محصول و یا خدماتی ارائه میکنید؟
- محصول شما چه ارزشهایی برای مشتری دارد؟
- برند شما چه شخصیتی دارد؟ شوخطبع، جدی، صبور، انعطافپذیر و …؟
- اهداف و چشماندازهای شرکتتان چیست؟
مشتریان هدف
- چه قشری از افراد جامعه مشتریان شما هستند؟ (بر اساس سن، جنسیت، سطح درآمد و …)
- نیازها و نگرانیهای جامعهی هدف شما چیست؟ (نیازها، آرزوها، نگرانیها، علاقهمندیها و …)
- کدام مشکل مشتریان را حل میکنید؟
رقبا
- در چه بازاری رقابت میکنید؟ (ظرفیت و اندازهی بازار)
- رقبایتان از چه استراتژیهایی برای برندسازی استفاده میکنند؟
- چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز میکند؟
پاسخهای خود به سوالات بالا را طی یک طوفان فکری یادداشت و سپس طبقهبندی کنید. خروجی این مرحله هویت اصلی برندتان را تعریف میکند که باید برای دستیابی به آن برنامهریزی کنید.
مرحله دوم: هویت برند خود را ایجاد کنید
در برندسازی صنایع غذایی، تدوین هویت برند اهمیت بهسزایی دارد. در ایجاد هویت بصری برند باید با توجه به آنچه در مرحلهی قبل به آن رسیدید عمل کنید. هویت برند از بخشهای مختلف تشکیل میشود. در طراحی و بهکارگیری هر یک از این موارد، به پیوستگی و هارمونی تصویر برندتان توجه کنید. در زیر عناصر مهم هویت برند غذایی را معرفی میکنیم.
- لوگو: لوگو و اشکال آن را با توجه به هویت برندتان (سادگی، شادی، جدیت و …) طراحی کنید.
- رنگها: انتخاب رنگ باید با شخصیت برند و با احساسی که میخواهید در مشتری ایجاد کنید هماهنگ باشد. (برای مثال رنگ قرمز برای رستورانها و … به دلیل افزایش اشتها محبوب است. محصولات ارگانیک و طبیعی نیز عموماً لوگوهایی با رنگ سبز دارند.)
- شکلها: در طراحیهای خود از قدرت اشکال غافل نشوید. برای مثال گفته میشود مثلث نمادی برای پویایی و تازگیست. اشکال مربع و مستطیل ثبات و ماندگاری و دایره و خطوط منحنی صمیمیت و دوستی را یادآور میشوند.
- فونتها: فونتها نیز با توجه به حالاتی که دارند، تداعیکنندهی احساسات متنوعی هستند.
مرحله سوم: استراتژی برندسازی صنایع غذایی را تعیین کنید
در این مرحله نوبت به تعیین استراتژیتان در برندسازی و طراحیهایتان میرسد. استراتژی شما باید در بخشهای مختلف از قبیل محصولات، قیمت گذاری، پروموشن، تبلیغات، طراحی بستهبندی، طراحی وبسایت و شبکههای اجتماعی و … اجرا شود. در این بخش نکاتی را در خصوص هر یک از این موارد ارائه میکنیم.
طراحی بستهبندی
بستهبندی محصول شما اولین تاثیر را بر مخاطب میگذارد. در برندسازی صنایع غذایی، بستهبندی اهمیت ویژهای دارد. چرا که هم باید حاوی پیام شفاف برند شما باشد. همچنین باید در قفسهی فروشگاه با یک نگاه قابل تشخیص باشد. در طراحی بستهبندی همچون طراحی لوگو به چند مورد زیر توجه کنید:
- شکل بستهبندی
- مواد اولیه
- رنگها
- طرحهای خلاقانه
در انتخاب طراحی بستهبندی، بر اساس پارامترهای زیر عمل کنید:
- ویژگیهای محصول: شکل، اندازه و مواد تشکیل دهندهی آن.
- روش فروش: محصول در فروشگاه به فروش میرسد یا به صورت اینترنتی؟
- دستهبندی محصول و نیازهای مشتری: با توجه به مشتری و نوع کاربرد محصول، آن را بستهبندی کنید. برای مثال محصولات کودکان بهتر است در جعبههایی با اشکال خاص ارائه شوند.
طراحی سایت برای برندسازی صنایع غذایی
در برندسازی صنایع غذایی، طراحی سایت و صفحات اجتماعی نیز باید با توجه به هویت برند و استراتژی مارکتینگ شما انجام شود. چرا که وبسایت و شبکههای اجتماعی مهمترین ابزار شما در ارتباط با مشتریان خواهند بود. راهاندازی سایت را با توجه به سه عنصر زیر انجام دهید:
- طراحی (رابط کاربری): در طراحی وبسایت صنایع غذایی از لوگو و پالت رنگی برند خود استفاده کنید. ظاهر وبسایت شما باید با هویت برند و شخصیت برند شما همخوانی داشته باشد.
- محتوا: خود را بر مبنای هویت برند معرفی کنید و آنچه را که مشتریان باید بدانند به آنها بگویید تا از برند شما آگاهی پیدا کند. از مراحل تولید، توزیع و … محتواهای متنی، عکس و فیلم منتشر کنید.
- کاربرد: وبسایت را طوری طراحی کنید که به سادگی قابل استفاده باشد و بتوان صفحات مختلف آن را به راحتی مرور کرد. فروشگاه در معرض دید باشد و چیدمان بر مهمترین مطالب متمرکز شود.
در مدیریت صفحات خود در شبکههای اجتماعی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- شبکهای را انتخاب کنید که بیشترین محبوبیت را بین مشتریانتان دارد.
- پروفایل خود را با استفاده از لوگوی برند طراحی کنید.
- در طراحی پستها و تصاویر گایدلاین هویت بصری برند را در نظر داشته باشید.
- استراتژی تولید و انتشار محتوا را ایجاد و مطابق با گایدلاین هویت کلامی اجرا کنید.
طراحی داخلی رستوران و کافیشاپ
اگر صاحب رستوران یا کافیشاپ هستید، علاوه بر طراحی تبلیغات و وبسایت و …، باید به طراحی داخلی رستورانتان نیز توجه کنید. شما باید از لباس کارکنان گرفته تا تابلوها، رنگها، ظروف، منو و … را با توجه به هویت برند خود طراحی کنید. دو نکتهی زیر را در این زمینه مد نظر قرار دهید.
- از لوگوی شرکت، رنگها و فونتهای برندتان در طراحی فضا استفاده کنید.
- از بوها و صداها در فضا بهره ببرید. این عناصر تاثیر قویای در خاطرهسازی و ایجاد علاقه در مشتریان دارند.
نگاهی دقیقتر به عناصر برندسازی صنایع غذایی
حال که مسیر برندسازی صنایع غذایی و ایجاد یک برند موفق را درک کردهاید، بهتر است کمی بیشتر به دو عنصر مهم هویت بصری برند بپردازیم. چرا که این دو عنصر (رنگ و شکلها) به فراوانی در طراحیهای وبسایت، بستهبندی، لوگو و … دیده میشوند.
رنگ در برندینگ صنایع غذایی
بهطورکلی میتوان رنگهای گرم (قرمز، نارنجی و زرد) را گزینههای مناسبتری برای برندسازی صنایع غذایی دانست. رنگ قرمز به عنوان رنگی اشتهاآور شناخته میشود. رنگ سبز نیز همانطور که گفتیم بهترین گزینه برای تولیدکنندگان مواد غذایی ارگانیک است. از طرفی توصیهی اکید میشود از رنگهای طیف آبی برای برندینگ صنایع غذایی استفاده نشود.
اشکال در برندینگ صنایع غذایی
شکلها میتوانند به خوبی شخصیت برندتان را معرفی کنند. برندهایی با لوگوهای دایرهای و بیضی فضایی صمیمیتر، جذاب و سادهتر را توصیف میکنند. در حالی که اشکال مستطیلی میتوانند قابلاعتماد یا تاثیرگذار بودن را القا کنند. اغلب برندهای فعال در صنایع غذایی، لوگوهای دایرهای و با اشکال منحنی را ترجیح میدهند. آرمهای مثلثی، مستطیلی و … به طور معمول در کسبوکارهای حقوقی، مالی و … به کار میروند. البته اینها مطلق نیستند و در صورتی که این اشکال برندتان را بهتر تعریف میکنند میتوانید از آنها استفاده کنید.
5 نکته مهم در برندسازی صنایع غذایی
در ادامه به پنج اصل مهم که به موفقیت شما در این عرضه کمک خواهند کرد اشاره میکنیم.
- تحقیقات بر روی مشتریان و جامعهی هدف خود را متوقف نکنید. بازخوردها را مدام بررسی کنید.
- از تکنولوژی بهره ببرید. فروش آنلاین را دست کم نگیرید. حتماً برای SEO کردن وبسایت خود اقدام کنید. صفحات خود را در شبکههای اجتماعی تقویت کنید.
- رقبا را به طور مداوم زیر نظر داشته باشید.
- به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط باشید.
- ترندها را دنبال کنید. سلیقهی مصرفکنندگان و باورهای اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر هستند. برای بدل شدن به یک برند ماندگار باید منعطف باشید و رشد خود را ادامه دهید.
دیجیتال مارکتینگ و برندسازی در صنایع غذایی
دیجیتال مارکتینگ ابزاری بسیار قدرتمند در ایجاد برندها در عصر حاضر است. با توجه به اقبال کاربران به دریافت خدمات و محصولات از طریق شبکههای اجتماعی و … میتوان قدرت این فضا را درک کرد. در زیر چند مورد از مهمترین نکاتی را که در زمینهی استراتژی بازاریابی مواد غذایی در فضای دیجیتال باید بدانید مرور میکنیم.
- تولید محتوا را جدی بگیرید.
- از عکسها و فیلمهای با کیفیت استفاده کنید.
- بهطور منظم و پیوسته در شبکههای اجتماعی فعال باشید.
- مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید.
- با اینفلوئنسرها همکاری کنید.
- در فضاهای مختلف تبلیغ کنید. (گوگل ads، تبلیغات در صفحات شلوغ اینستاگرام و تلگرام و …)
- به نظرات کاربران پاسخ دهید و با آنها ارتباطی دو سویه داشته باشید.
سخن پایانی
آنچه خواندید نگاهی گذرا به برندسازی صنایع غذایی و نکات مربوط به آن بود. بدون شک آنچه باید برای موفقیت بدانید محدود به این موارد نمیشود. برای درک هر چه بیشتر اهمیت برندینگ در صنایع غذایی، میتوانید از یک مشاور برندسازی کمک بخواهید. اگر سوالی در این زمینه دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید