برندسازی مدرسه و دانشگاه
برندسازی مدرسه و دانشگاه و نکات مهم آن
برندسازی مدرسه و دانشگاه مجموعهای از استراتژیها در طراحی عناصر برند و شیوههای تبلیغاتیست. برای ایجاد بهترین برند دانشگاه و مدرسه، باید با شناخت المانهای مختلف برندینگ، هر یک از آنها را به خوبی به کار بگیرید. با نگاهی گذرا به وبلاگ ما با مفاهیم مختلفی از جمله هویت برند و عناصر مختلف آن آشنا خواهید شد.
در این مقاله قصد داریم به شکلی دقیقتر به برندینگ مدرسه و دانشگاه بپردازیم.
دلایل اهمیت برندسازی مدرسه و دانشگاه
این روزها دیگر تنها تبلیغات و بازاریابی، آن هم بدون استراتژی و برنامهریزی به موفقیت منجر نمیشود. بلکه آنچه پیروزی شما را در هر صنعت و کسب و کاری تضمین میکند، سرمایهگذاری دقیق برای ایجاد برندی آشنا و محبوب است. برندسازی مدرسه و دانشگاه هیچگاه به اندازهی امروز مهم نبوده است. دلایل این موضوع را در زیر میخوانید.
دانش آموزان و دانشجویان به برند اهمیت میدهند
نوجوانان و جوانان امروزی در دنیای دیجیتال رشد کرده و مدام در محاصره فناوری بودهاند. این موضوع تاثیر بسیاری بر شیوهی تعامل آنها با اجتماع و جهان اطرافشان دارد. یکی از این تاثیرها جستوجو در فضای اینترنت برای یافتن بهترینهاست. آنها برای انتخاب مدرسه و دانشگاه به سراغ برندهای شناخته شده میروند و از بین آنها، گزینههایی که با باورها و سلیقهی آنها هماهنگ است را انتخاب میکنند.
این موضوع در اهمیت ویژهی برندسازی مدرسه و دانشگاه را نمایان میکند. اول اینکه موفقیت شما در برندسازی و بدل شدن به نامی آشنا برای دانش آموزان، شما را در بین گزینههای آنها قرار میدهد. از طرفی در برندسازی، شما هویت کسبوکارتان را تعریف کرده و به مخاطبان امکان میدهید شما را به خوبی بشناسند. با بررسی ویژگیهای مرکز آموزشی و شخصیت برندتان، دانش آموزان و دانشجویان میتوانند بر اساس معیارها و ارزشهای خود نسبت به انتخاب شما اقدام کنند. اگر آموزشگاه شما شخصیتی منطبق بر ارزشهای شخصی آنها داشته باشد، آنها با تحصیل در آموزشگاه شما سعی میکنند این ارزشها را انعکاس دهند.
برندسازی، مهارت تبلیغات و بازاریابی یکپارچه و موثر
برندسازی مدرسه و دانشگاه تکنیک بهکارگیری تمام منابع و سرمایهها، برای ایجاد یک تصویر یکپارچه و واضح از برندتان است. بدون یک استراتژی موفق برندسازی، تلاشهای شما ممکن است در یک راستا نبوده و گاه حتی با یکدیگر در تضاد باشند.
دانشجویان و دانشآموزان شیوههای مختلفی را برای تحقیق و جستوجو پیرامون مدارس و دانشگاهها صرف میکنند. آنچه در اینجا اهمیت پیدا میکند، وجود تصویری واضح از برندتان در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای مختلف است. به کمک برندسازی شما استراتژی موثری در طراحی هویت برندتان خواهید داشت. این موضوع برجسته بودن شخصیت برندتان را به همراه داشته و شما را از دیگران متمایز میکند.
رقابت هر روز سختتر میشود
شاید ده سال قبل شما در برندسازی مدرسه و دانشگاه رقابت چندانی ار مشاهده نمیکردید. اما این روزها که تعداد مدارس و موسسات آموزشی مدام روبهافزایش است، اهمیت برندسازی برای موفقیت در این رقابت نیز افزایش چشمگیری داشته است.
در میان انبوه مدارس در سطح شهر، دانشآموزان به دنبال بهترین مورد برای تحصیل میگردند. انتخاب بهترین مدرسه با توجه به پارامترهای مختلفی اعم از موقعیت مکانی و امکانات آن صورت میگیرد. در این میان مدارس با ارائهی خدمات بهروز، کلاسهای فوق برنامهی جذاب و بهکارگیری تیم آموزشی قوی سعی در جلب اعتماد دانش آموزان و اولیا دارند.
هدف اصلی در برندسازی دانشگاه و مدرسه، نشان دادن تمام نقاط تمایز به شکلی دقیق به مخاطبان است. تا به این طریق آنها بتوانند برتریهای شما نسبت به رقبا را درک کرده و در انتخاب شما تردیدی نداشته باشند. برای بهبود هر چه بهتر فرآیند برندینگ مدرسه و دانشگاه، به نکاتی که در ادامه مرور میکنیم توجه کنید.
نکات مهم در برندسازی مدرسه و دانشگاه
حال که با اهمیت برندسازی و تاثیر آن بر موفقیت کسبوکار خود آشنا شدهاید، نوبت به شناخت نکات مهم در برندینگ مدرسه و دانشگاه میرسد. برخی از این نکات را در زیر میخوانید.
نکتهی اول) برندسازی از پایین به بالا
یک برند قوی تنها مجموعهای از المانهای بصری و استراتژیهای تبلیغاتی نیست. این موارد تنها نمایانگر شخصیت برند شما هستند. آنچه اهمیت دارد، ایجاد شخصیتی یکپارچه و ایدهآل و سپس تلاش برای شناساندن آن به مخاطب است. برای مثال شما هر اندازه سعی کنید برند خود را به عنوان یک شخصیت پیشرو و خلاق توصیف کنید، چنانچه این صفات در دل برندتان وجود نداشته باشند، در نهایت شکست خواهید خورد.
پس پیش از هر چیز ابتدا برای شخصیت و هویت برند خود تصمیم بگیرید و سپس عناصر برند را بر اساس این هویت ایجاد کنید. این کار را میتوانید با نوشتن یک بیانیه یا منشور برای تعریف آنچه دنبال میکنید شروع کنید. در این منشور تمام ارزشها، اهداف و باورهای خود را بنویسید. اگر هنوز مدرسه یا دانشگاهتان را تاسیس نکردهاید، از همان ابتدا با تکیه بر این ارزشها و اهداف کارتان را شروع کنید. اگر آموزشگاهتان دایر است، سعی کنید شرایط فعلی را با این منشور مقایسه کرده و تغییرات ضروری را در سریعترین زمان ممکن عملی کنید. این ارزشها باید به صورت مستقیم در انواع تصمیماتتان همچون انتخاب استاد و معلم و استخدام دیگر نیروهای انسانی، انتخاب موقعیت مکانی، استراتژی تبلیغاتی و … لحاظ شوند.
نکته دوم) مخاطبان خود را هوشمندانه انتخاب کنید
دانش آموز و دانشجوی ایدهآل خود را بشناسید. شما هر اندازه هم که خوب باشید، نمیتوانید همه را راضی نگه دارید و اصلاً قرار هم نیست که همهی دانشآموزان شهر در مدرسهی شما تحصیل کنند. پس بهتر است در برندسازی مدرسه و دانشگاه، تمرکز خود را بر مخاطبان هدفمند قرار دهید. مخاطب خود را با توجه به عواملی همچون محل سکونت، سطح درآمد، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی و … انتخاب کنید.
نکته سوم) مخاطب خود را بشناسید
یکی از راههایی که موفقیت شما را در انتقال پیام به مخاطبان تضمین میکند، شناخت دقیق آنهاست. با اطلاع از نگرانیها، دغدغهها، آرزوها و باورهای مخاطب، شما میتوانید در بازاریابی و تبلیغات خود بسیار بهتر عمل کنید. به این ترتیب شما میتوانید در برندسازی خود نشان دهید که:
- برند شما چگونه به خواستهها و نیازهای آنها پاسخ میدهد.
- برندتان چگونه نگرانیهای آنها را برطرف میکند.
از طرفی شناخت مخاطب مهمترین وظیفهی شما پیش از ایجاد لحن و صدای برند است. بدون توجه به شخصیت مخاطب در ایجاد المانهایی همچون صدا و لحن، برند شما آنگونه که باید با مخاطبان ارتباط برقرار نخواهد کرد.
نکته چهارم) رقبای خود را بشناسید
وجود رقبای مختلف در نگاه اول ممکن است یک چالش بزرگ بهنظر بیاید. اما با کمی تامل بدون شک پی خواهید برد که رقبای قدرتمند، میتوانند عاملی مهم در موفقیت شما باشند. شما با بررسی و آنالیز رقبای موفق خود میتوانید به شناخت بسیار دقیقی از مشتریان بالقوه و خواستههایشان برسید.
در بررسی رقبا، این سوالها را از خود بپرسید:
- این مدارس و دانشگاهها چه ارزشهایی را به تصویر میکشند؟
- چگونه این ارزشها را به نمایش میگذارند؟
- چه نقاط تمایزی دارند و چگونه از این نقاط تمایز بهره میبرند؟
- چه خلاقیتهایی را در برندسازی به کار میبرند؟
نکته پنجم) برندسازی یکپارچه و منسجم مدرسه و دانشگاه
وقتی هویت برند خود را تعریف کردید، نوبت به نشان دادن این هویت به روشهای مختلف به مخاطبان میرسد. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، حفظ یکپارچگی و ثبات در تمام روشهای تبلیغات و بازاریابیست. شنیدن صداها و پیامهای متناقض، هم از ایجاد تصویری دقیق از برند جلوگیری میکند، هم میتواند سبب بیاعتمادی در مخاطب میشود.
برای حفظ این ثبات، باید هویت برند خود را در تمام المانهای برندسازی مدرسه و دانشگاه پیاده کنید. تمام این المانها در حقیقت شیوههایی برای بیان هستهی مرکزی برند هستند. برخی از المانهای برندینگ مدرسه و دانشگاه عبارتند از:
- فونت
- رنگ
- لوگو
- لحن و صدا
- تصاویر و فیلمها
- شعار برند
- طراحیها و کارهای گرافیکی
- دکوراسیون داخلی و نمای خارجی مدرسه و دانشگاه
نکته ششم) انتخاب بهترین شعار برای برند مدرسه و دانشگاه
یکی از اشتباهات رایج در برندسازی مدرسه و دانشگاه، انتخاب شعارهای اشتباه و بیمضمون است. در واقع شعارهایی که مفاهیم جالبی را به نمایش میگذارند، اما هیچ چیزی از برند شما را به مخاطب نشان نمیدهند. دانشگاهها و مدارس از شعارهایی همچون موارد زیر برای جلب توجه مخاطبان استفاده میکنند.
- آینده خود را بسازید.
- دنیای فرزندتان را بهتر کنید.
- ایجاد اعتماد بهنفس از طریق یادگیری.
- با ما استعدادهای خود را درخشان کنید.
این شعارها شاید در نگاه اول جالب بهنظر برسند، اما نمیتوانند بهطور کامل هویت برندتان را مطرح کنند. پس بهتر است در طراحی شعار خود از عبارتهایی که معانی قابل لمسی را منتقل میکنند استفاده کنید.
برای مثال استفاده از واژههایی همچون “شاد”، “امن”، “مهربان”، “خلاقیت” و … برای مدارس پیشدبستانی و ابتدایی ایدهی خوبیست. همچنین میتوانید از واژههایی همچون “مدرن”، “آموزش در سطح جهانی”، “الکترونیک”، “مجهز” و … میتوانند انتخابهایی مناسب برای مقاطع تحصیلی بالاتر باشند.
حرف آخر
برای موفقیت در برندسازی مدرسه و دانشگاه حتماً با یک متخصص برندینگ مشورت کنید و بهترین استراتژی را در پیش بگیرید. برای طراحی عناصر مختلف برندسازی با گرافیستهای حرفهای همکاری کنید.
طراحی وبسایت و فعالیت در شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید. موفقیت در فضای رقابتی امروز بدون بهرهمندی از پتانسیلهای دیجیتال مارکتینگ امکانپذیر نیست. چنانچه سوالی در زمینهی برندینگ مدرسه و دانشگاه دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید