برندسازی کلینیک زیبایی
برندسازی کلینیک زیبایی و مراحل مهم آن
صنعت زیبایی رشد بسیاری در سالهای گذشته داشته است. رو آوردن به جراحیهای پلاستیک و خدمات مربوط به زیبایی کمکم دارد به بخشی ثابت از فرهنگ عامهی مردم تبدیل میشود.
این موضوع سبب افزایش رقابت هر چه بیشتر در این فضا شده و کلینیکها برای جلب نظر مشتریان به شیوههای نوین تبلیغات و ارائهی خدمات بهروز و مدرن روی بیاورند.
برندسازی کلینیک زیبایی یکی از روشهای تضمین شده برای موفقیت در این کسبوکار است. در این مقاله به بررسی مهمترین نکات در برندینگ کلینیک زیبایی میپردازیم.
مراحل برندسازی کلینیک زیبایی
برای آنکه بتوانید در برندسازی کلینیک زیبایی موفق عمل کنید، پیش از هر چیز باید با مراحل برندینگ آشنا باشید. ایجاد برند، فارغ از نوع کسبوکارها، از فرآیندی ثابت پیروی میکند. این مراحل را به اختصار در ادامه مرور میکنیم.
گام اول: شناخت خود و بازار
اولین قدم برای ایجاد برندی منسجم و قدرتمند، شناخت است. در این مرحله باید در موارد زیر به شناخت برسید.
- اهداف و باورهای کلینیک شما: پیش از دست زدن به هر اقدامی باید از اهداف خود آگاهی داشته باشید. ارزشهای خود را در یک منشور به طور دقیق بیان کرده و هدف غایی خود از تاسیس کلینیک زیبایی را مشخص کنید.
- رقبا: برای داشتن عملکرد هر چه بهتر در طراحی برند کلینیک زیبایی، بهتر است رقبای موفق خود را بشناسید. دلایل موفقیت و نقاط قوت آنها را بررسی کنید. دلایل محبوبیت آنها را کشف کرده و در برندسازی کلینیک زیبایی خود لحاظ کنید.
- مشتریان: شناخت مشتریان دیگر وظیفهی شما در این مرحله است. شما نمیتوانید به تمام اقشار و گروههای جامعه خدمترسانی کنید. پس بهتر است جامعهی هدف خود را تعیین کنید و با شناخت آنها، ارتباطی موثر برقرار کنید.
گام دوم: طراحی هویت برند کلینیک زیبایی
دومین گام در برندینگ کلینیک زیبایی، طراحی هویت برند است. در این گام ابتدا باید هویت کسبوکار خود را تعریف کرده و سپس به طراحی المانهای بصری برند بپردازید. برای این منظور به باورها و ارزشهای برند و ویژگیهایی که برای کسبوکار خود در نظر دارید توجه کنید. با استفاده از این دادهها، میتوانید کسبوکار خود را به بهترین شکل توصیف کنید.
پس از توصیف شخصیت برند، نوبت به طراحی عناصر برند بر پایهی این اطلاعات میرسد. در مقالههای مختلفی در وبلاگمان، عناصر برند و نکات مهم در طراحی آنها را بررسی کردهایم.
گام سوم: تبلیغات و بازاریابی کلینیک زیبایی
پس از طراحی عناصر مختلف برند کلینیک زیبایی از قبیل لوگو، شعار، فونت، پالت رنگی و … زمان بهکارگیری این عناصر در تبلیغات و بازاریابی میرسد. در طراحی تبلیغات، رعایت انسجام و یکپارچگی در لحن و شخصیت برند امری بسیار مهم است. برای تبلیغات و معرفی برند خود از ابزارهای متنوعی همچون وبسایت، شبکههای اجتماعی اینستاگرام، تیکتاک و … بهره ببرید.
گام چهارم: مدیریت برند و بررسی نتایج
برندینگ فعالیتی یکمرحلهای نبوده و بهتر است به طور مداوم نتایج را بررسی کرده و در صورت لزوم استراتژیهای خود را تغییر دهید. تغییر در دیدگاهها و باورهای مشتریان، به وجود آمدن ترندهای جدید و … از مهمترین دلایلی هستند که بازبینی استراتژی طراحی برند را بدل به یک ضرورت میکنند.
نکات مهم در برندینگ کلینیک زیبایی
آنچه در بالا خواندید، مروری بر مراحل اصلی در برندسازی کلینیک زیبایی بود. برای آشنایی هر چه بیشتر با این مراحل نگاهی به مقالات وبلاگ ما داشته باشید. در ادامه مهمترین نکات در خصوص تاسیس، تبلیغات و برندینگ کلینیکهای زیبایی را بررسی میکنیم.
نکتهی اول: راهاندازی بهترین کلینیک زیبایی
بیایید ابتدا نکاتی را در زمینهی تاسیس کلینیک زیبایی مرور کنیم. در یک کلینیک زیبایی، یک یا تعدادی از پزشکان و متخصصان خدمات متنوعی را در زمینههای زیر ارائه میکنند.
- جراحیهای زیبایی (از قبیل جراحی بینی و …)
- خدمات مراقبت و ترمیم پوست نظیر لایهبرداری، فیشال، پی آی پی و …
- خدمات جراحی لاغری و …
- کاشت مو و ابرو
- لیزر و حذف موهای زائد بدن
برای آغاز برندسازی کلینیک زیبایی، خدمات خود را تعیین کرده و با دریافت مجوز از وزارت بهداشت فعالیت تجاری خود را آغاز کنید. ثبت نام برند یکی از کارهاییست که در این مرحله باید انجام دهید. پس از تعیین خدماتی که میخواهید در کلینیک خود ارائه کنید، به سراغ انتخاب مکانی مناسب برای راهاندازی کلینیک میرویم.
ویژگیهای مهم ساختمان کلینیک
محل کلینیک باید از بخشهای مختلف ورودی، سالن انتظار، اتاقهای متعدد برای خدمات متفاوت، فضای استراحت پرسنل کلینیک و … برخوردار باشد.
قرار داشتن کلینیک در منطقهای که در دسترس جامعهی هدف شما باشد بسیار مهم است. منطقهی مورد نظر را با توجه به هویت برند خود انتخاب کنید. در محدودهای کار کنید که ساکنین با توجه به پارامترهای همچون فرهنگ، باورها، سطح درآمد و … مشتریان بالقوهی شما باشند.
بهکارگیری تجهیزات مدرن
نکتهی دیگری که در خصوص راهاندازی و برندسازی کلینیک زیبایی نباید از آن غافل باشید، استفاده از تجهیزات استاندارد و مدرن در کلینیک است. مشتریان شما هر روزه با انواع دستگاههای جدید در صنعت زیبایی آشنا شده و از شما توقع دارند بهروز باشید.
اگر برای شروع سرمایهی محدود دارید، کار خود را با تجهیزات ضروری آغاز کنید. در هنگام انتخاب تجهیزات به برند و کیفیت آنها توجه کنید.
نکتهی دوم: برندسازی در محیط کلینیک زیبایی
بخش مهمی از فرآیند برندسازی کلینیک زیبایی در محیط کلینیک انجام میشود. چطور؟ وقتی مشتریان وارد کلینیک شما میشوند، پیش از هر چیز با فضا و سپس با پرسنل ارتباط برقرار میکنند. عدم برقراری ارتباط موثر و ناتوانی در انتقال احساس خوب میتواند به برندتان لطمه بزند. در ادامه هر یک از این نکات را بیشتر شرح میدهیم.
اهمیت طراحی داخلی در برندینگ کلینیک زیبایی
دکوراسیون داخلی کلینیک، باید بر اساس استراتژی شما در برندینگ و همراستا با دیگر عناصر برندتان طراحی شود. در طراحی دکوراسیون نکات زیر را رعایت کنید.
- در انتخاب مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون از رنگهای پالت رنگی برندتان استفاده کنید.
- در طراحی دکور لوگوی برند را به نمایش بگذارید.
- در صورتی که فروش محصولات زیبایی بخشی از فعالیت شماست، قسمتی از دکور را به نمایش این محصولات اختصاص دهید.
پرسنل کلینیک زیبایی
در محیط کلینیک، رفتار پرسنل دیگر عاملیست که میتواند سبب تقویت یا تضعیف برندتان شود. هر فردی ویژگیهای اخلاقی و باورهای خاص خود را در روابط اجتماعی دارد. اما در محیط کار، رفتارها باید با باورهای برند همسو شوند. برای این منظور باید به دو نکته توجه شود.
- در هنگام جذب پرسنل، بر اساس شخصیت برند خود تصمیم بگیرید و افرادی که به برندتان نزدیکترند را انتخاب کنید.
- هویت برند را در تعامل با مشتریان به نمایش بگذارید. اگر در تبلیغات و برندسازی کلینیک زیبایی بر تخصص و دانش بالا تاکید دارید، بهتر است پرسنل شما از هر موقعیتی برای دادن اطلاعات جدید و مفید به مشتریا استقبال کنند.
- ویژگیهای برند همچون صمیمیت، شوخطبعی، جدیت و … را در رفتار خود منعکس کنید.
- آنچه را که در محیط کار باید از سوی کارکنان رعایت شود، به طور دقیق با آنها در میان بگذارید.
نکته مهم: برای ایجاد تصویری منسجمتر از برند، بهتر است برای پرسنل لباس فرم طراحی کنید. در طراحی لباس فرم از رنگهای برندتان استفاده کنید.
نکتهی سوم: از همه ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنید
برای موفقیت هر چه بیشتر در برندسازی کلینیک زیبایی، بسیار مهم است که از امکانات متنوع برای تبلیغ و بازاریابی بهره ببرید. استفاده از تمام روشها و پلتفرمها باعث میشود از رسیدن پیام خود به مخاطبان مطمئن شوید. در ادامه برخی از مهمترین ابزاری را که باید در این زمینه باید از آنها استفاده کنید معرفی میکنیم.
طراحی وبسایت کلینیک زیبایی
داشتن یک سایت حرفهای، از نیازهای اصلی همهی کسبوکارها در دنیای امروز است. در وبسایت خود:
- ارزشها و باورهایتان را معرفی کنید.
- سوابق و نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید.
- آدرس کلینیک خود را قید کنید.
- یک فروم برای تبادل نظر بین مشتریان و مخاطبان ایجاد کنید.
- برای بازاریابی محتوایی را از طریق وبلاگتان اجرا کنید.
استفاده از شبکههای اجتماعی
این روزها کاربران اینترنت غالب وقت خود را در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تیکتاک و … میگذارنند. لذا تبلیغات در این شبکهها را دست کم نگیرید. همچنین از این شبکهها برای ارتباط مستقیم با مشتریان استفاده کنید. با برگزاری کمپینهای تبلیغاتی و اجرای چالشهای مختلف، کاربران را در امر تبلیغ دخیل کرده و با جوایز و تخفیف به آنها پاداش دهید.
اینفلوئنسرها، بهترین گزینه برای تبلیغ کلینیک زیبایی
مهمترین هدف برندسازی کلینیک زیبایی ایجاد ارتباط عاطفی بین مخاطبان و برند است. همکاری با اینفلوئنسرها میتواند بهترین ابزار برای تحقق این موضوع باشد. برای این منظور اینفلوئنسرهای فعال در حوزهی زیبایی در اینستاگرام و تیکتاک را یافته و برای تبلیغ از آنها استفاده کنید.
مروری بر مهمترین نکات
موفقیت در برندسازی کلینیک زیبایی، مستلزم انعطافپذیری و بازبینی پیوستهی استراتژی و میزان بازدهی آن است. آنچه در برندینگ اهمیت دارد، داشتن یک برنامهی دقیق برای مدیریت برند است. برای ادارهی هر چه بهتر برند خود بهتر است استراتژیها و شیوههای مختلف را بهطور پیوسته آزموده و در صورت دریافت بازخورد مناسب، آنها را تقویت کنید.
برندینگ کلینیک زیبایی بدون در نظر گرفتن رقبا ممکن نیست. لذا همیشه رقبا را بررسی کرده و سعی کنید در مسیر پیشرفت و ارائهی خدمات بهروز از آنها عقب نیفیتد.
برندسازی فعالیتی تخصصی بوده و بدون داشتن دانش و مهارت در این زمینه، شاید به نتایج مقطعی دست یابید، اما برندی ماندگار نخواهید بود. لذا بهتر است پیش از هر فعالیتی ابتدا به سراغ دریافت مشاوره و خدمات برندینگ بروید تا از هزینههای غیرضروری و طی کردن مسیر اشتباه جلوگیری کنید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید