برندسازی فروشگاه اینترنتی
برندسازی فروشگاه آنلاین و کسبوکار اینترنتی
اقبال به خرید اینترنتی روزبهروز بیشتر میشود. بازار کسبوکارهای اینترنتی بهطور پیوسته در حال رشد است. اگر شما هم قصد دارید فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کنید، اطلاع از روشهای برندسازی فروشگاه اینترنتی میتواند به موفقیت شما کمک چشمگیری کند.
برای موفقیت در این عرصهی پر از رقابت، باید کاری کنید مشتریان از بین هزاران گزینه شما را انتخاب کنند. اما چطور؟ برای این منظور بهتر است یک استراتژی منسجم برای برندینگ فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید. در این مقاله نکات مهمی را در این خصوص بررسی میکنیم.
برندسازی فروشگاه اینترنتی را از کجا شروع کنیم؟
برای راهاندازی یک فروشگاه آنلاین و یا تقویت برند فروشگاه خود، بهتر است گامبهگام و با توجه به آنچه در ادامه طرح میکنیم عمل کنید. ما در این مقالهی کوتاه به موارد زیر خواهیم پرداخت:
- مفاهیم پایهی برندسازی کسبوکارهای اینترنتی.
- سوالهایی که پیش از شروع برندینگ فروشگاه اینترنتی باید از خود بپرسید.
- نقاط تمایز شما با دیگران.
- ایجاد هویت برند.
- عناصر برندسازی فروشگاه آنلاین.
- برندسازی در همهی پلتفرمها.
- سرویس مشتری
مفاهیم پایه برندسازی کسب و کار اینترنتی
وقتی حرف از ایجاد برند برای یک کسبوکار میشود، ما به درک این سه مفهوم نیاز داریم؛ برند، برندسازی و هویت برند.
- برند: برند شما، تصویری از کسبوکار شماست که در ذهن مشتریان و دیگر کاربران نقش میبندد.
- برندسازی: برندسازی مجموعهای از فعالیتهاست که برای ایجاد برندی منحصربهفرد و شکلدهی به آن برنامهریزی و اجرا میشوند.
- هویت برند: هویت یا شخصیت برند فروشگاه اینترنتی، مجموعهای از عناصریست که برندتان را تعریف میکنند. از لوگو و شکل بستهبندی محصولات گرفته تا پلنهای تجاری و طراحی وبسایت و … .
سوالهایی که پیش از برندسازی فروشگاه اینترنتی باید از خود بپرسید
- کسبوکارتان چه شخصیتی دارد؟ از خود بپرسید که فروشگاه شما کیست و چه ویژگیهایی دارد؟ چگونه میخواهید این ویژگیها را به دیگران نشان دهید؟
- اگر بخواهید برند خود را در سه کلمه توصیف کنید، چه کلماتی انتخاب خواهید کرد؟
- رقبای شما برای موفقیت چه میکنند؟ نقطهی تمایز شما با آنها چیست؟
- چه ارزشها و اهدافی که دنبال میکنید؟
- مشتری ایدهآل شما چه کسیست؟
- مشتری ایدهآل شما از یک برند فروشگاه اینترنتی چه توقعی دارد؟
برای مثال بیایید فرض کنیم شما به دنبال راهاندازی یک فروشگاه لوازم آرایشی هستید. پس زیبایی و خاص بودن میتواند از اولین ویژگیهایی باشد که برای برند خود در ذهن خواهید داشت. میتوانید سه کلمهی زیبا، خلاق و بهروز را برای توصیف برند خود انتخاب کنید.
در این صورت استفاده از المانهای زیبا، تهیه و عرضهی محصولات خاص و متفاوت و در نهایت عرضهی محصولات بهروز از جمله مواردی هستند که نباید از آنها غافل باشید. مشتریان شما نیز میتوانند نوجوانها و جوانهایی باشند که به دنبال تفاوت و برتری هستند و از شما توقع دارند محصولاتی شیک و منحصربهفرد را ارائه کنید.
نقطه تمایز شما با دیگران چیست؟
با وجود هزاران فروشگاه آنلاین، یافتن راهی برای برجسته و متمایز بودن بین رقبا را بدل به ضرورت کرده است. چه چیزی شما را از دیگران متمایز میکند؟ چرا کاربران باید شما را به رقبایتان ترجیح دهند؟ برای مثال شما شاید بتوانید با دسترسی به منابع و تولیدکنندگانی خاص، محصولاتی با کیفیت را با قیمت ارزان و اقتصادی عرضه کنید. اگر شما در این زمینه بهتر از دیگران عمل میکنید، بهتر است تا میتوانید بر آن تاکید کنید. برای پیادهسازی بهتر استراتژی خود در برندسازی فروشگاه اینترنتی، به سوالات زیر پاسخ دهید.
- برند ما چه کاری را بهتر از دیگران انجام میدهد؟
- چرا مشتریان ما را به رقبا ترجیح خواهند داد؟
- به عنوان یک برند، چه چیز خاصی برای عرضه داریم؟
با تفکر و بحث حول این سوالات نقطهی قوت خود را بیابید و تا جای ممکن آن را تقویت کنید.
ایجاد هویت برند
با توجه به شخصیتی که برای برند خود تعریف کردهاید و با تکیه بر نقاط قوت خود، هویت برندتان را ایجاد کنید. در برندسازی فروشگاه اینترنتی، عناصر متعددی میتوانند به عنوان بخشی از هویت برند ایفای نقش کنند. برخی از این عناصر عبارتند از:
- تایپوگرافی: انتخاب فونت متناسب با شخصیت برند و پرسونای مخاطب بسیار مهم است. فونتی که برای یک فروشگاه اسباببازی انتخاب میشود، در یک وبسایت فروش جواهرات عنصری ناسازگار خواهد بود.
- پالت رنگی: در طراحی فروشگاه اینترنتی خود بهتر است یک پالت رنگی مناسب انتخاب کنید.
- شکلها: خطوط و منحنیها میتوانند انتقالدهندهی احساسات و معرف شخصیت برند فروشگاه اینترنتی شما باشند. از این جهت با توجه به هویت برند و نوع کسبوکار خود از خطوط صاف یا اشکال گرد و منحنی برای طراحی لوگو و المانهای موجود در وبسایت استفاده کنید.
- صدای برند: از همان ابتدای برندسازی فروشگاه اینترنتی خود، به صدای برند و هماهنگی آن با هویت برند خود توجه کنید.
عناصر مهم در برندسازی فروشگاه اینترنتی
در اینجا چند عنصر مهم در برندسازی فروشگاه اینترنتی معرفی میکنیم.
- لوگو: لوگوی برند به عنوان چهرهی کسبوکار شما شناخته میشود. لوگوی شما چیزیست که کاربران بیش از هرچیزی به آن توجه میکنند و در معرض دید است. به همین دلیل لوگو را میتوان مهمترین عنصر بصری برندتان دانست که باید بر اساس استراتژی و هویت برندتان طراحی شود.
- سایت: برندسازی فروشگاه اینترنتی بدون طراحی یک وبسایت حرفهای و اصولی ممکن نیست. در طراحی وبسایت به المانهای بصری و هماهنگی آنها به هویت برند توجه کنید. وبسایتی با صفحات ضروری، سرعت بالا و سازگار با انواع مرورگرهای موبایل، تبلت و کامپیوتر طراحی کنید.
- بستهبندی: برای ارسال محصولات وبسایت از بستهبندیهایی استفاده کنید که معرف شخصیت برندتان هستند. از لوگوی خود در طراحی بستهبندی استفاده کنید و رنگهای پالت خود را به خوبی در طراحی آن به کار ببرید.
علاوه بر اینها میتوانید در فروشگاه خود کالاهایی را با نام برند خود عرضه کنید. استفاده از لوگو و المانهای برندتان در طراحی تیشرت، کلاه، لوازم تحریر و … میتواند برند شما را وارد زندگی روزمره مشتریان کند. نیازی نیست برای این کار خط تولید راهاندازی کنید. میتوانید با چند تولیدکننده باری این موضوع همکاری کنید.
استفاده از همهی پلتفرمها در برندسازی فروشگاه اینترنتی
رسانهی اصلی شما وبسایتتان است. اما طراحی یک وبسایت عالی بهتنهایی برای موفقیت کافی نیست. درست است که فروش اصلی شما در وبسایت انجام میشود. اما بسیاری از مشتریان پیش از ورود به سایت و از طریق کمپینهای تبلیغاتی و دیگر رسانهها با شما آشنا میشوند. به همین دلیل بهتر است در تمام ابعاد فعالیت تجاری خود، عناصر و پارامترهای اصلی برندتان را دخیل کنید. آنچه برای معرفی و برندسازی فروشگاه اینترنتی خود در دسترس دارید عبارتند از:
- سایت فروشگاه اینترنتی
- شبکههای اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک و …)
- تبلیغات گوگل
- تبلیغات ایمیلی و پیامکی
- اخبار و رپورتاژ
صدا، لحن و شخصیتی که برای برند خود تعریف کردهاید، در تمام موارد بالا باید به صورت یکپارچه و هماهنگ بازتاب داده شوند. همچنین شما باید در انتخاب همکار برای تبلیغات خود نیز دقت کنید. برای مثال اگر محصولاتی میفروشید که افراد بالای 50 سال خریدار آن هستند، تبلیغ به کمک اینفلوئنسری که مخاطبان نوجوان و جوان دارد عاقلانه نیست. همچنین شما نمیتوانید در صفحهی یوتیوبی که برای آموزش موسیقی محتوا تولید میکند، به تبلیغ تجهیزات کشاورزی بپردازید.
سرویس مشتری و برندسازی حرفهای فروشگاه اینترنتی
شاید سرویس مشتری را بتوان یکی از مهمترین بخشهای برندسازی کسبوکارهای آنلاین دانست. ارائه خدمات مشتری حرفهای و درجه یک مزایای بسیاری دارد که برخی را در زیر میخوانید.
- ایجاد اعتماد: یکی از اهداف اصلی که در برندسازی فروشگاه اینترنتی دنبال میکنیم، ایجاد اعتماد است. اعتماد داشتن در هنگام خرید غیرحضوری یکی از موثرترین فاکتورها برای تصمیمگیری به خرید است. اگر مشتری بداند شما به سطح ایدهآلی از حرفهای و متعهد بودن پایبند هستید راحتتر به شما اعتماد میکند.
- ایجاد راحتی در مشتریان: اگر مشتری شما برای پیگیری یک سفارش مجبور باشد با چند نفر پشت تلفن حرف بزند و چندین دقیقه منتظر بماند، وجههی برند شما دچار خدشه خواهد شد. پاسخگویی به موقع و ارائهی سرویس حرفهای به مشتری احساس اهمیت داده و جایگاه برندتان را در نظر او بالا میبرد.
- تبدیل مشتریان به مشتری وفادار: بسیاری از مشتریان پس از اولین خرید تصمیم میگیرند آیا خرید از شما را ادامه دهند یا خیر. در کنار فروش محصول با کیفیت، تحویل به موقع، قیمت مناسب، پاسخگویی و سرویس مشتری حرفهای نیز نقش قابل توجهی در ترغیب مشتری به خریدهای بعدی دارد.
چند نکتهی مهم
در برندسازی فروشگاه اینترنتی، به ماهیت کسبوکارهای اینترنتی توجه کنید. خرید و فروش اینترنتی به لطف حضور فناوریهای بهروز ممکن شده است. از این جهت است که از فروشگاههای آنلاین، انتظار میرود تا با این فضا سازگار باشند. سرعت در پاسخگویی، تعامل مستقیم و پیوسته با مشتریان، تولید محتوا و استفاده از تصاویر با کیفیت، مسئولیتپذیری در قبال محصولات و … از جمله مواردی هستند که برای موفقیت در این عرصه باید به آنها توجه کنید.
برای موفقیت در فروش اینترنتی، سئو را فراموش نکنید. عملکرد موفق شما در زمینهی SEO کردن وبسایت میتواند معادلات بسیاری را تغییر داده و جایگاه شما را تا حد زیادی ارتقا دهد. در مقابل، بیتوجهی به این موضوع میتواند عاملی برای شکست باشد.
این روزها رقابت بر سر کلمات کلیدیای که با “خرید …” و “فروش …” شروع میشوند بسیار نفسگیر است. اگر بتوانید در نتایج جستوجوی کلمات مناسب به نتایج اول گوگل برسید، جریان نقدینگی و سرمایهی بازار به سوی شما جاری خواهد شد.
جمعبندی
برندسازی تنها انتخاب پالت رنگی و طراحی لوگو نیست. فراتر از اینها، میتوان عناصری همچون ارزشها و باورهای شما، نحوهی تعاملتان با مشتری و … را نیز بخشهای مهمی از فرآیند برندسازی فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک شد.
به عنوان یک برند قدرتمند در کسبوکار آنلاین، به المانهای زیر نیاز خواهید داشت.
- بیانیهای شفاف و تاثیرگذار در خصوص خود و ماموریتی که دنبال میکنید.
- لیستی از ارزشهای اصلی برند.
- لوگویی منحصر به فرد.
- یک نام هوشمندانه و مرتبط.
- شعاری تاثیرگذار و بهیادماندی.
- صدای و لحنی قوی.
- پالت رنگی.
- فونتهای مناسب.
- پیام واضح.
همهی اینها در کنار هم میتوانند به ایجاد یک برند یکپارچه و منحصربهفرد کمک کنند.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید