برندسازی کافه و رستوران
همه چیز درباره برندسازی کافه و رستوران
برندسازی کافه و رستوران مجموعهای از فعالیتهاست که تعریف و تصویری دقیق از کسبوکار شما ارائه میکند. ایجاد برند رستوران و کافه با بهرهگیری از عناصر بصری و ایجاد تمایزهای مختلف بین شما و رقبایتان ممکن میشود. شما باید از هر ابزاری که با برندتان پیوند میخورد برای تعریف هرچه دقیقتر برندتان بهره ببرید. از نام، لوگو و منوی غذا گرفته تا پیشنهادهای ویژهای که در رستوران و کافهی خود ارائه میکنید، همه باید در راستای هویت یکپارچه و استراتژی های متمایز برند شما باشد.
اهمیت برندسازی رستوران و کافه
امروزه رقابت بسیاری در تمام کسبوکارها برای موفقیت و جذب مشتریان بیشتر وجود دارد. یکی از ابزارهای بسیار مهم برای موفقیت در همهی بازارها، برندسازیست. مزایای برندسازی کافه و رستوران را در زیر میخوانید.
- به کمک برندینگ رستوران و کافه نام شما در خاطر مشتریان باقی میماند.
- برندسازی تاثیر مستقیمی بر ایجاد اعتماد در مشتریان دارد.
- توجه به برندسازی بازدهی تبلیغات و هزینههای بازاریابی را بالا میبرد.
- برندسازی از مشتریان معمولی، مشتریان ثابت و وفادار میسازد.
چگونگی برندسازی کافه رستوران
در ایجاد برند برای کسبوکارهای مختلف، شما سه گام مهم پیش روی خود دارید. اولین گام در برندسازی کافه و رستوران، تعریف هویت برند بر اساس فواید و ارزشهایتان است. پرداختن به هویت برند و عناصر آن، مرحلهی مهم بعدی در برندسازی برای رستوران و کافه است. در آخر با توجه به ارزشها و هویتی که برای برند رستوران یا کافهی خود دنبال میکنید، به طراحی و عناصر برند میپردازید.
برای ایجاد یک برند موفق، نباید برندسازی را به المانهای بصری محدود کنید. فراموش نکنید که حتی لیست غذاها، رفتار کارکنان و نوع سرو غذا و فضای رستوران نیز باید با فرآیند برندسازیتان همراستا باشند. در ادامه گامهای مهم برندسازی کافه و رستوران را مرور کرده و توضیحاتی را در خصوص هر یک مطرح میکنیم.
برند کافه و رستوران خود را تعریف کنید
برای طراحی و اجرای یک برنامهی دقیق برندسازی کافه و رستوران، پیش از هر چیز باید به برنامهریزی و شناسایی موقعیت بپردازید. آگاهی از پتانسیلها و ارزشهای خود و درک بازار و مشتریان از مواردی هستند که در این مرحله باید به آنها توجه کرد. این شناخت را در چهار حوزهی زیر دنبال کنید.
- ارزشها و اهداف
- شخصیت برند
- بازاری که در آن فعالیت میکنید
- مشتریان
ارزشها و اهداف
برای شروع، مسیری از ارزشها و باورهای خود آماده کنید. هر آنچه برایتان ارزش تلقی میشود و هر جایگاهی که به عنوان هدف دنبال میکنید را در آن جای دهید زیرا به شما کمک میکند نقطهای مناسب را برای آغاز انتخاب کنید و در ادامه برنامهریزی دقیقتری برای رشد و پیشرفت کسبوکارتان داشته باشید.
شخصیت برند
شخصیت، لازمهی موفقیت یک برند است. برندتان را چگونه تصور میکنید؟ چگونه حرف میزند؟ نوع نگاه برندتان چیست؟ به چه چیزهایی علاقه دارد؟ آیا شخصیتی سرگرمکننده و شوخطبع دارد یا جدی و رسمیست؟ آرام و باوقار است یا هیجانزده و پرانرژی؟ این ویژگیها را به طور دقیق مشخص کنید تا در مراحل بعدی برندسازی رستوران و کافه، طراحیها را بر اساس آنها انجام دهید.
توجه به بازار در برندسازی کافه و رستوران
رقبایتان و بازاری را که در آن فعالیت میکنید بشناسید. شناخت این فضا به ایجاد نقاط تمایز کمک بسیاری میکند. نقاط تمایز شما از دیگران، میتوانند برتری شما را رقم بزنند. برای این منظور رقبای محبوبتان را شناسایی کنید و عوامل موفقیت آنها را کشف کنید. در پایان با بهکارگیری خلاقیت برآیندی از آنچه سبب موفقیت این رستورانها شده است را در رستوران خود پیاده کنید.
مشتریان
شناخت مشتری میتواند از شناخت رقبا مهمتر باشد. البته شما با شناخت رقبای اصلی خود، با سلیقه و نگاه غالب مشتریان آشنا میشود. مشتریان خود را بشناسید تا هم بتوانید با آنها بهتر ارتباط برقرار کنید و هم خدمات مطلوبتری را به آنها ارائه دهید. سطح درآمد، ذائقه، فرهنگ، علایق و … مشتریان را شناخته و فضای رستوران را برای آنها بدل به محلی دوستداشتنی کنید.
توسعه هویت برند در برندسازی کافه و رستوران
رستورانها از طریق روشهای متنوعی با مشتریان تعامل برقرار میکنند. آنچه اهمیت دارد بهره بردن از این شیوههای تعامل برای توسعهی هر چه بهتر برندتان است. از جمله نقاطی که باید در این زمینه به آن توجه کنید عبارتند از:
- اینترنت: مشتریان شما حتی پیش از آنکه به رستوران و کافهتان بیایند، از طریق شبکههای اجتماعی و وبسایتتان میتوانند با شما آشنا میشوند.
- نمای خارجی: طراحی نما نیز باید با توجه به استراتژی برندسازی رستوران و کافه انجام شود. بهویژه اگر رستوران شما در محلی پر رفت و آمد واقع شده و نمای بیرونی میتواند پتانسیل تبلیغاتی داشته باشد.
- دکوراسیون و فضای داخلی: دکوراسیون استانداردی که با استراتژی برندسازیتان در هارمونی باشد، به ایجاد تصویر و خاطرهای ماندگار در ذهن مشتری کمک فراوانی میکند. به ویژه اگر از عناصری همچون موسیقی و عطر در کنار دکور بهره ببرید.
- میز: شکل میز، جنس آن، نوع صندلی، چیدمان تجهیزات روی میز، نحوهی ارائهی منو و دریافت سفارش، پذیرایی اولیه و … همه میتوانند برندتان را تعریف کنند.
در تمام این بخشها شما به چهار المان مهم برای طراحی نیاز خواهید داشت.
- صدای برند
- تایپوگرافی
- پالت رنگی
- تصویرسازی
طراحی عناصر برند در برندسازی رستوران و کافه
پس از تعریف هویت و صدای برند و ایجاد یک استراتژی دقیق به سراغ طراحی عناصر اصلی در برندسازی کافه و رستوران میرویم. طراحی المانهایی که در زیر معرفی میکنیم، بر اساس هویت، لحن و پالت رنگیای که برای برند خود انتخاب کردهاید انجام میشود.
طراحی لوگو رستوران و کافه
لوگو را میتوان بخش مهم هویت بصری برند رستوران دانست. که در دیگر عناصر برندسازی رستوران و کافه بازتاب داده میشود. لوگوی رستوران شما باید طعم و لذت چشیدن غذاهایتان را در ذهن مخاطب زنده کند. این موضوع به واسطهی رنگها، اشکال و تایپوگرافی امکانپذیر میشود. لوگو باید با توجه به نوع فعالیت برندتان طراحی شود. اگر غذاهای گران و خاص آماده میکنید، اگر فست فودهای خوشمزه و خلاقانه در منوی خود دارید، اگر محیطی خانوادگی و جذاب را برای مشتریان فراهم میکنید، باید بتوانید در قالب لوگوی برندتان چنین فضایی را نشان دهید.
طراحی وبسایت
طراحی وبسایت یکی از ضرورتهای بسیار اساسی در برندسازی کافه و رستوران است. همانطور که گفتیم، مشتریان حتی پیش از حضور در رستوران و با دیدن وبسایتتان، میتوانند به شناختی نسبی از شما برسند. طراحی آیکونها، فونتها و چیدمان وبسایت باید با استراتژیتان در برندینگ هماهنگ باشد. در طراحی وبسایت از پالت رنگیای که برند خود بهره ببرید. درج اطلاعات زیر در وبسایت ضروریست:
- داستان شما: ارزشها و اهداف خود را معرفی کنید. میتوانید درخصوص سرگذشت و تجربههایتان مطالبی را ارائه کنید. سرآشپز خود را معرفی کنید.
- منو: حتماً منوی غذاهایتان را با قیمتهای آپدیت شده در وبسایت قرار دهید.
- تصاویر: از فضای داخلی، آشپزخانه، میزها و نمای بیرونی عکسهایی با کیفیت در وبسایت به نمایش بگذارید.
- عکس از غذا: عکسهای زیبا و جذابی را به کمک یک عکاس حرفهای آماده کرده و در وبسایت از آنها استفاده کنید.
- رزرواسیون: امکان رزرو آنلاین در وبسایت را فراهم کنید.
- آدرس: آدرس و لوکیشن خود را در محلی از سایت قرار دهید که به خوبی دیده شود.
- سفارش غذا: اگر خدمات بیرونبر نیز ارائه میکنید، فرم سفارش غذا را در وبسایت خود قرار دهید.
شبکههای اجتماعی
یکی از راههای کارآمد کسبوکارها برای تعامل نزدیکتر با مشتری، فعالیت در شبکههای اجتماعیست. صفحات شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و … میتوانند منعکسکنندهی هویت برندتان باشند. در ساخت ویدئوها و تصاویر به لحن و صدای برند خود توجه کافی داشته باشید. برای موفقیت در این زمینه با یک تیم رسانهای حرفهای همکاری کنید. شما باید بر اساس الگوریتمهای این شبکهها، بهترین محتواها را تولید کرده و همچنین پاسخگوی نظرات و پرسشهای مشتریان باشید.
عناصر فیزیکی
برندسازی کافه و رستوران محدود به طراحی المانهای تبلیغاتی نیست و گرافیکی نیست. بلکه طراحی عناصر فیزیکی نیز میتواند ابزاری تاثیرگذار بر شکلگیری هر چه بهتر برندتان باشد. از کوچکترین المانها یعنی نمکدانها و ظروف گرفته تا تجهیزاتی که برای زیباسازی فضا به کار میبرید باید گویای شخصیت برندتان باشند. در زیر مهمترین المانهای فیزیکی را از این حیث بررسی میکنیم.
اهمیت طراحی منو در برندسازی کافه و رستوران
منو شاید یکی از مهمترین عناصر موجود در رستوران باشد. برای ساخت یک منوی با کیفیت، باید از طراحیهایی جذاب به همراه تصاویر حرفهای استفاده کنید. علاوه بر اینها جنس و مدل منو خود میتواند معرف شما باشد. استفاده از اشکال، کلمات، رنگها و تصاویر میتواند به مشتریان در شناخت غذاها و انتخاب آنها کمک کند.
طراحی تابلوی رستوران
تابلوی اصلی رستوران، تابلوییست که در بیرون رستوران نصب میکنید. حتماً لوگوی خود را در بزرگترین اندازهی ممکن در تابلو جا دهید. تابلو را با توجه به فضای رستوران و منوی غذایی خود (کلاسیک یا مدرن) طراحی کنید. شما میتوانید از تابلوهای کوچکتر در بخشهای مختلف رستوران بهره ببرید. این تابلوها میتوانند حاوی محتواهایی جذاب و تاثیرگذار در جهت برندسازی رستوران و کافه و ایجاد فضایی منسجم باشند.
طراحی داخلی و دکوراسیون رستوارن و کافه
طراحی داخلی و دکور میز و ظروف و … دیگر بخش مهم در طراحی برند و اجرای استراتژی برندسازی کافه و رستوران است. شما همچنین در انتخاب المانهایی همچون لباس کارکنان نیز باید به پالت رنگی و هویت برندتان توجه کنید.
حرف آخر
برای داشتن یک برند یکپارچه و متمایز از رقبا، باید تمام فعالیتهای تبلیغاتی و برنامهریزیهایتان باید در جهت تاکید هر چه بیشتر بر هویتی باشد که برای برندتان میخواهید. از قیمتگذاری گرفته تا انتخاب بستهبندی غذاهای بیرونبر و … همه و همه باید معرف شما باشند. تنها در این شرایط است که در برندسازی کافه و رستوران موفق عمل خواهید کرد.
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید