برندینگ خودروسازی
برندینگ خودروسازی و تبلیغات برای فروش خودرو
بیش از 95 درصد خودروها در نمایندگیها خریداری میشوند. اما افراد در خانه و پس از جستوجو، بررسی و مقایسهی گزینههای موجود، برای خرید این خودروها تصمیم میگیرند. اینجاست که برندینگ خودروسازی اهمیت پیدا میکند. بخش مهمی از بازاریابی خودرو را تبلیغات آنلاین و کمپینهای تبلیغاتی تشکیل میدهند. در این مقاله به بررسی نکات مهم و استراتژیهای تاثیرگذار در برندسازی در صنعت خودروسازی میپردازیم.
اهمیت برندینگ خودروسازی
برندسازی این روزها نقش مهمی در موفقیت کسبوکارهای مختلف ایفا میکند. تلاش برای به خاطر ماندن، محبوب بودن، متمایز بودن و در نهایت موفقیت در فروش، همه و همه به واسطهی برندینگ به نتیجه میرسند. ایجاد یک برند یکپارچه به مشتریان کمک میکند شما را بشناسند و بدانند چه توقعاتی باید از محصول شما داشته باشند. برندینگ خودروسازی در حقیقت فرآیند تعریف و ایجاد تصویری دقیق از کمپانی و محصولات شماست. علاوه بر کمپانیهای تولیدکنندهی خودرو، نمایندگیها و بنگاههای فروش ماشین نیز با بهرهگیری از استراتژیهای برندسازی میتوانند به نتایج قابل توجهی دست پیدا کنند.
عناصر برندسازی و بازاریابی خودرو
برندسازی در تمام کسبوکارها عناصر یکسان و مشخصی دارد. از تعریف هویت و ارزشهای برند گرفته تا طراحی هویت بصری یعنی طراحی لوگو و فونتها و …، همه بخشی از فرآیند ایجاد برند هستند. مقالات متعددی در زمینهی هویت بصری برند، مدیریت برند و مباحث مرتبط به این موضوعات در این سایت منتشر شدهاند. با نگاهی به این مقالات میتوانید به شناختی نسبی از این مفاهم دست یابید. در اینجا تنها به معرفی اصلیترین عناصر در طراحی برند خودرو اشاره میکنیم.
- هویت برند
- استراتژی های برند
- نام برند
- لوگو
- طراحیها و تصاویر
- پالت رنگی
- تایپوگرافی و فونت
- لحن و صدا
- شعار
همانطور که گفته شد، پیش از این به طور مفصل به این عناصر پرداخته و نکات مهم در طراحی هر یک را معرفی کردهایم. از این رو در ادامه به استراتژیهای مهم در بازاریابی خودرو و تاثیر آن در برندسازی صنعت خودرو میپردازیم.
تدوین بهترین استراتژی در برندینگ و بازاریابی خودروسازی
برای طراحی یک استراتژی و کمپین تبلیغاتی موفق به نکاتی که در ادامه آوردهایم توجه کنید.
- هدفگذاری کنید: پیش از هر چیز به این سوال پاسخ دهید که هدفتان از اجرای برنامه برندینگ و تبلیغات چیست؟ میخواهید به چه تعداد فروش برسید؟ چگونه این هدف میسر میشود؟
- ابزارها را بشناسید: میخواهید از چه امکاناتی استفاده کنید؟ چه راه هایی را برای اجرای برنامه انتخاب میکنید؟ برای این منظور پیش از هرچیز باید ابزارهای در دسترس را شناخته و میزان بازدهی آنها را بررسی کنید.
- برنامهریزی کنید: با توجه به بودجه، اهداف و امکاناتی که میخواهید از آنها استفاده کنید، طراحی کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کنید.
برخی از مهمترین استراتژیها و ابزارهایی را که در حوزه برندسازی صنعت خودرو و تبلیغات نمایندگیهای فروش خودرو مفیدند را در ادامه مطالعه کنید.
استراتژیهای موفق در بازاریابی و برندسازی خودرو
پیشرفت تکنولوژی و ورود به عصر دیجیتال، مارکتینگ و تبلیغات را دچار تحول گستردهای کرده است. اینترنت بدل به مرجعی برای کاربران شده تا اطلاعات مورد نیاز خود را در آن جستوجو کنند. چنین شرایطی تنها یک پیام را به کسبوکارها انتقال میدهد: دیجیتال مارکتینگ را دست کم نگیرید.
موفقیت در بازاریابی خودرو در فضای دیجیتال و آنلاین مستلزم بهرهگیری از استراتژیهای موفق و آزموده شده است. در ادامه به مهمترین نکاتی که باید در این زمینه بدانید میپردازیم.
از نظرات مشتریان برای جلب اعتماد بهره ببرید
اعتماد به یک برند یا فروشنده در اولین برخورد برای همهی مشتریان سخت است. اگر پیش از این از سوی جامعهی هدف خود شناخته شده نباشید، جلب اعتماد میتواند یک چالش بزرگ برایتان باشد. اما وجود نظرات مشتریان و دیگر مصرفکنندگان، میتواند راهی برای ایجاد اعتماد در مخاطب باشد.
بر اساس مقالهای که از سوی World Financial Review منتشر شده است، وجود بخش نظرات و بررسیهای مشتریان، چیزی در حدود 270درصد رشد در فروش را به همراه دارد. خواندن نظرات خوب به مراتب بیشتر از توصیفات و متنهای تبلیغاتی شما بر خریدار تاثیر میگذارد. از این جهت است که در برندینگ خودروسازی، توجه به نظرات مشتریان و انتشار آنها میتواند اهرمی مهم در موفقیت تلقی شود.
راههایی برای انتشار نظرات مشتریان خودرو
یکی از رایجترین روشها برای این منظور ایجاد بخش نظرات و انجمنهای گفتوگو در وبسایت رسمی شرکت است. علاوه بر این میتوانید برای تقویت برندینگ خودروسازی، از شبکههای اجتماعی بیشترین بهره را ببرید.
- تصاویری از نظرات مشتریان را در صفحات اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- از مشتریان بخواهید در یک ویدئو نظرشان را در خصوص محصول و خدماتتان بیان کنند. این ویدئوها را در کانال یوتیوب، وبسایت و صفحهی اینستاگرام رسمی شرکت قرار دهید.
- چکیدهای از نقاط قوت محصولات یا مزایای خرید خودرو از نمایندگی خود از نظر مشتریان را منتشر کنید.
برندینگ خودروسازی و اهمیت سئو SEO
گوگل یکی از ابزارهای بسیار مهم برای کاربران اینترنت است. چرا که اغلب آنها به کمک این موتور جستوجو پاسخ سوالات و نیازهای خود را مییابند. در مقابل گوگل میتواند ابزاری بسیار قدرتمند برای موفقیت یک برند باشد. رسیدن به اولین نتایج جستوجو در گوگل میتواند روزانه هزاران مخاطب را به سایت شما هدایت کند. چه یک تولیدکنندهی خودرو باشید، چه یک نمایندگی فروش ماشین، حضور در صفحهی اول گوگل و به ویژه سه نتیجهی اول جستوجو میتواند درآمد شما را متحول کند. چرا؟
- 88 درصد افرادی که به دنبال خرید خودور هستند، کاربران اینترنت هستند.
- 84 درصد از خریداران خودروهای جدید، پیش از خرید از گوگل برای تحقیق در خصوص آن استفاده میکنند.
- 73 درصد از افرادی که در حال خرید خودرو هستند، مقالات، نقدها و نظرات مشتریان را در وبسایتها دنبال میکنند.
در زمینهی استفاده از سئو برای افزایش فروش خودرو به نکاتی که در زیر آوردهایم توجه کنید.
سئو و برندسازی و بازاریابی خودرو
برای موفقیت هر چه بیشتر در سئو کردن وبسایت خود پیش از هر چیز بهتر است یک تیم متخصص سئو برای همکاری پیدا کنید. همکاری با یک تیم با تجربه میتواند زمان رسیدن به موفقیت را تا حد زیادی کوتاه کند. توجه به نکات زیر میتواند بسیار کمککننده باشد.
- انتخاب کلمات کلیدی: کلمات کلیدیای که برای سئو کردن وبسایت و تیترهای کمپینهای تبلیغاتی انتخاب میکنید بسیار مهم هستند. این کلمات باید گویای استراتژی فروش، ویژگیهای محصول و … باشند. بهعلاوه انتخاب کلیدواژههای پرتکرار از سوی کاربران اهمیت بسیاری دارد.
- سئوی محلی را دست کم نگیرید: برندینگ خودروسازی و فروش خودرو نیاز مبرمی به Local SEO خواهید داشت. توجه به لوکال سئو باعث میشود جامعهی هدف و مشتریان واقعیتان به راحتی شما را پیدا کنند. اگر در این زمینه موفق باشید، بعد از جستوجوی کلیدواژههای مورد نظر، لوکیشن نمایندگی فروش خودرو یا کمپانی شما در صفحهی نتایج ظاهر میشود.
طراحی وبسایت تولیدکننده و فروشنده خودرو
داشتن یک وبسایت کاربرپسند برای کمپانیهای تولیدکننده یا نمایندگیهای فروش خودرو یک ضرورت است. وبسایتی که با توجه به اصول برندینگ خودروسازی و بر پایهی هویت برندتان طراحی شده باشد. یکی از نکات مهمی که در طراحی وبسایت به منظور برندسازی باید به آن توجه کنید، وفاداری به هویت بصری برندتان است. به کارگیری رنگهای موجود در پالت رنگی برند، استفاده از لوگو و انتشار متنها و ویدئوهای معرف لحن و صدای برندتان، برخی از مواردی هستند که در این بین میتوان به آنها اشاره کرد. علاوه بر اینها از موارد زیر در طراحی وبسایت فروش خودرو استفاده کنید.
- به سرعت وبسایت اهمیت بدهید. زیاد بودن زمان بارگذاری وبسایت میتواند اولین تاثیر منفی ممکن را بر مخاطب بگذارد.
- وبسایت را برای تلفن همراه، دسکتاپ، تبلت و … طراحی کنید.
- از کاربری آسان سایت و دسترسی راحت به صفحات مهم مطمئن شوید.
- خدمات مفید و مرتبط با زمینهی خرید خودرو (همچون بخش تبادل نظر، ماشینحساب آنلاین محاسبهی قیمت خودروی کارکرده و …) در وبسایتتان ارائه کنید.
- مطالب مفید و مرتبط با خرید ماشین، مقایسهی خودروها و … در وبلاگ خود منتشر کنید.
- اطلاعات کمپانی یا نمایندگی خود را به همراه جزئیات و سوابق فعالیت خود در سایت قرار دهید.
- از انواع محتوا نظیر متن، عکس، طرحهای گرافیکی و فیلم برای انتقال پیام بهره ببرید.
ترندها را بشناسید و از آنها بهره ببرید
شناخت بازار یکی از عوامل مهم موفقیت در کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی در حوزه برندینگ خودروسازیست. این شناخت شامل آگاهی از نگاه مشتری، نیاز بازار و عوامل تاثیرگذار بر انتخاب مشتریان است. شما نمیتوانید از یک استراتژی واحد برای سالهای سال استفاده کنید. همراه شدن با ترند بازار به شما کمک میکند در برهههای زمانی مختلف از تبلیغات برای فروش خودرو و بودجهای که برای آن صرف میکنید بیشترین بهره را ببرید.
این ترند را در انتخاب کلمات کلیدی و انتخاب شیوهی تبلیغ لحاظ کنید. رسانههای پرمخاطب را بشناسید و به سراغ آنها بروید. این رسانهها میتوانند شامل وبسایتهای نقدوبررسی خودرو، کانالهای یوتیوب، صفحات پرمخاطب در شبکههای اجتماعی و … باشند.
خریداران خودرو را پیدا کنید
صرف هزینه برای کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال باید هوشمندانه انجام شود. در غیر این صورت این هزینهها بازدهی مورد نظرتان را به ارمغان نخواهند آورد. برای مثال پخش ویدئوهای تبلیغاتی در بین ویدئوهای غیرمرتبط کمک چندانی به شما نخواهد کرد. چرا که اغلب مخاطبان شما حتی سن کافی برای رانندگی را نخواهند داشت.
پس بهتر است برای برندینگ خودروسازی بودجهی خود را در جای درستی صرف کنید. برای یافتن مخاطبان مرتبط با زمینهی خرید خودرو آنالیزهای لازم را بر روی رسانههای مختلف انجام داده و سپس با اختصاص بودجهی مناسب به هر یک از این بخشها، بیشترین بازده را کسب کنید.
حرف آخر
برای موفقیت در برندینگ خودروسازی و تبلیغ نمایندگی و بنگاه خرید و فروش ماشین، به طور پیوسته استراتژیهای خود و بازدهی آنها را بررسی کنید. ترندهای صنعت خودرو با توجه به بروز تکنولوژیهای جدید، تغییرات آبوهوایی، گران شدن سوخت و … مدام در حال تغییر هستند. از طرفی سلیقهی کاربران پیوسته در حال دگرگونیست و برای باقی ماندن در جایگاه خود، اصرار بر استفاده از تکنیک های فروش خودرو که در گذشته موفق بودهاند میتواند منجر به شکست شود.
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید