ماتریس محتوا چیست؟ 14 مرحله تا استراتژی تولید محتوا
ماتریس محتوا چیست و چطور در 14 مرحله ساده، استراتژی تولید محتوای خود را مشخص کنیم؟
بازاریابی خوب و عالی همیشه با محتوایی عالی آغاز می شود و محتوای عالی نیاز به هدف و جهت دارد. اغلب پیام های تبلیغاتی ما در حین رقابت با رقیبان، می توانند در جریان ورود به تقویم های اجتماعی ، سیستم مدیریت تبلیغ و موتورهای جستجو گم می شوند.
در حالی که راه اندازی یک کمپین یا ساخت یک برند و شروع به کار وسوسه انگیز است ، داشتن برنامه ای که شامل سطح بالایی از مخاطبان شما باشد ، نحوه تولید محتوا و نحوه تعامل آنها با برند یا کسب و کار شما ، باعث می شود پیام شما در خط اول و مرکز ذهن آنها قرار گیرد.
ماتریس بازاریابی محتوا یک مفهوم جدید نیست ، اما یک استراتژی امتحان شده برای بهبود بازاریابی محتوا است تا بتوانید از زمان ، پول و سرمایه، حتی برند خود بهترین بهره را ببرید.
برای ساختن یک برند جدید یا برنامه ریزی یک کمپین اجتماعی ، به یک ماتریس بازاریابی محتوا نیاز دارید. البته باید دقت کرد که مانند تقویم از این ماتریس استفاده نکنید ، بلکه به عنوان قطب نمایی که ما را در مسیر خود نگه می دارد از آن استفاده کنید.که بر ارائه مطالبی که برای مخاطبان ما و انتخاب نتایج مناسب برای اندازه گیری موثر است، متمرکز شده است.
اما این به خود شما و سلیقه ی شخصی شما بستگی دارد. توجه مخاطب بسیار ارزشمند و مانند یک سیستم زیستی است، حال اگر آگاهانه یا ناآگاهانه به آن آسیب برسانیم چرخه های طبیعی و تنوع سیستم پس از مدتی فرو می ریزد.
بنابراین وظیفه هر شهروندی دارای ذهن و قدرت تفکری است که در مورد پیشگیری و راه حل فکر کند.حال آن که همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل است ما خواهان پیشگیری و کنترل آلودگی محیط زیست هستیم.
بهترین بازاریابی به ندرت واکنش پذیر است و معمولا سرمایه گذاری مستمر در جذب مخاطب در مراحل مختلف زندگی آنها و رده های سنی گوناگون باید انجام می گیرد.
در ادامه، مراحل مورد نیاز برای ایجاد یک ماتریس موثر بازاریابی محتوا و پیاده سازی در سطح مخاطب را مورد بررسی قرار می دهیم.
-
چارچوب خریداران را مشخص کنید
تعیین شخصیت خریدار و تعریف پرسونا به شما کمک می کند تا انگیزه ها، خواسته ها و انتظارات متفاوتی را که هر خریدار با آن روبرو می شود بهتر درک کنید. موثرترین ماتریس بازاریابی بین 3-5 شخصیت و همچنین مراحل لازم برای برنامه شما را باید در بر داشته باشد.
بدیهی است که مشاغل مختلف مشتریان متفاوتی دارند و این مشتریان هر کدام متفاوت از بقیه بوده و نیازهای متفاوتی خواهند داشت که برند شما می تواند به برآورده کردن آنها کمک کند.
این مخاطبان ممکن است پس از اینکه شما را به هر طریقی کشف کردند ، به صورت آنلاین وارد مکالمه با شما شوند ، بنابراین شما نمی توانید پیشرفت خطی را مانند قیف بازاریابی سنتی، که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، تضمین کنید.
قیف بازاریابی
متاسفانه “قیف بازاریابی” با بسیاری از استراتژی های بازاریابی مدرن، به ویژه با استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا ، مطابقت ندارد.
برایان هالیگان ، مدیرعامل و بنیانگذار HubSpot ، در مصاحبه ای در رویداد B2B Marketing Lab’s Grow with Inbound 2019 ، در مورد جایگزینی قیف بازاریابی قدیمی با مدل چرخ فلک صحبت کرد. هالیگان در مورد چگونگی تسلط استارتاپ ها به عنوان “اخلالگران تجربیات گذشته در بازار” (مانند آمازون) با ایجاد “تجربه جدید” برای مشتریان خود بحث کرد.
ماتریس محتوا ابزاری است که به مشاغل کمک می کند تا این کار را با به کارگیری مفهوم بادگیر بازاریابی بر روی محتوای شما انجام دهند. در این شیوه برخلاف مدل قیف کلاسیک، که به دنبال محدود کردن جریان، برای ایجاد نتیجه است، قدرت مداوم را در موتور رشد ایجاد می کنند. دقت کنید که در این شیوه، یک موتور رشد برای برند شما اعمال می شود.
قدرت، حرکت، نیرو، اصطکاک، انرژی ذخیره شده ؛ این ها کلماتی هستند که با یک چرخ فلک مرتبط هستند و درست مانند این که یک موتور برای ذخیره انرژی به یک چرخ دستی نیاز دارد، برندها برای به دست آوردن قدرت مشتریان وفادار به یک چرخ دستی بازاریابی نیاز دارند.
چرخ فلک شبیه قیف است زیرا نشان دهنده سفر مشتری در چندین مرحله است، با این تفاوت که مشتریان ممکن است به طور مداوم وارد سیستم شوند نه این که فقط از “بالای قیف”وارد شوند.
مشتریان ممکن است جستجوی خود را به صورت آنلاین برای محصولات انجام دهند، توصیه ای از دوستان خود دریافت کنند، نظرات را بخوانند، ویدئویی را مشاهده کنند، از اینفلوئنسری پیروی کنند و … نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نقاط ورود به بازاریابی مدرن بی پایان هستند.
وظیفه ماتریس محتوا این است که بتواند نیاز مشتری را در هر زمان به آنها ارائه دهد و این کار را به صورت مداوم انجام دهد.
-
نقشه خریدار را ترسیم کنید
یک ماتریس موفق بازاریابی محتوا، شما را ملزم می کند تا سیر خرید شخصی مشتری خود را در بخش مورد نظر ترسیم کنید، رویدادهای اصلی را که در آن سیر خرید اتفاق می افتد مشخص کنید و جزئیات لازم برای پیشرفت خریدار در مرحله بعدی سفر خود را نمایش دهید.
متداول ترین مراحل در ماتریس محتوا عبارتند از:
- سرگرمی (آگاهی، احساسات)
- تداعی (خرید، احساسات)
- آموزش (آگاهی، منطقی)
- متقاعد کردن (خرید، منطقی)
-
سرگرمی
محتوای سرگرم کننده، جذاب و حتی اعتیاد آور بسازید. بهترین راه ایجاد سر و صدا و ایجاد آگاهی است. محتوایی مانند هدایا، مسابقات، پادکست ها و ویدئوها باعث می شود مردم با یکدیگر صحبت کنند، فعالانه با برند شما درگیر شوند و داده هایی را برای پیگیری مطالب در اختیار شما قرار دهند.
-
تداعی
محتوای تداعی بخش در ارتباط با تصمیم گیرندگان احساسی به ویژه در مراحل بعدی فرآیند خرید، عالی است. درباره مردم صحبت کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. نظرات و رتبه بندی ها را در مورد احساسات دیگران به آن ها نشان دهید یا بگذارید آن ها خودشان در یک گروه عمومی این را بگویند.
در یک پست، یک داستان تجاری مفید بگویید. مشارکت های تاثیرگذار و تأیید رسانه ها که برند شما را با یک فرد الهام بخش مرتبط می کند و طرفداران خود را نیز در تجارت شما به ارمغان می آورد، متصل کنید. ماتریس بازاریابی محتوای خود را فقط با محتوای تولید شده پر نکنید.
-
آموزش
اگر محتوا یا اطلاعات فنی زیادی برای اشتراک دارید، باید این موضوع را برای مشتریان خود واضح و قابل فهم کنید تا بتوانند بدون تردید ادامه دهند. راهنماها و اطلاعات گرافیکی اغلب به راحتی درک می شوند و جلوه بصری زیبایی را نیز به کار اضافه می کنند. گزارش ها، مقالات و بیانیه های مطبوعاتی برای ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر به خوبی کار می کنند.
-
متقاعد کردن
ثابت کنید که محصول یا خدمات شما کار می کند. ویژگی های محصول خود را به نمایش بگذارید، به مردم اجازه دهید چیزهایی را از طریق نمایش تعاملی امتحان کنند و محاسبات و راهنماها را برای همه در دسترس قرار دهید.
اگر محصول شما دارای مزایایی در زمینه ی سلامتی است، از مطالعات، مصاحبه ها یا مکالمات زنده با متخصصان استفاده کنید. محتوای متقاعد کننده تأثیر زیادی بر تصمیمات خرید دارد و اغلب یکی از آخرین نقاط قابل توجه قبل از خرید مشتری است.
-
پشتیبانی
پس از فروش، با ارائه ابزارهایی برای به اشتراک گذاشتن خرید و فرم نظرسنجی به صورت آنلاین، مشتریان خود را آگاه کنید.
مثلا برنامه های آشپزی را که از تجهیزات آشپزخانه شما استفاده می کنند به اشتراک بگذارید یا فیلم های تمرین خود را با استفاده از تشک های یوگا به اشتراک بگذارید.
فرم نظرسنجی ارسال کنید و برای مشارکت، امتیاز در نظر بگیرید.
به لذت بردن و درگیر کردن آن ها (بدون تاکتیک های فروش سنگین) ادامه دهید و داستان های آن ها را در ارتباطات خود به سایر مشتری های انتقال دهید.
ارائه ارتقاء منحصر به فرد، دادن کدهای ارجاع یا سایر پاداش های پس از فروش و… امکانات غیرجذابی هستند. با تداوم در امر “فروش” با مشتریان خود، می توانید به بازوی بازاریابی کمک کنید و به طور جدی تری در مورد آنچه بعد از فروش انجام دهید فکر کنید تا رشد سرمایه ی خود را تقویت کنید.
یک ماتریس محتوا واقعاً می تواند به شناسایی شکاف های موجود در این مرحله کمک کند و محتوای بسیار موثری را به اتاق فکر شما معرفی کند.
-
در مورد رسانه های محتوای مناسب تصمیم بگیرید
ماتریس بازاریابی محتوایی خود را بر روی کانال هایی متمرکز کنید که برای خریداران شما در هر مرحله از مسیر خرید قابل دسترسی باشد و تعیین کند که کدام نوع محتوا از منابع انسانی و سرمایه تیم شما بهترین استفاده را می کند و در عین حال اطمینان حاصل کنید که محتوا از ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم استفاده می کند.
-
وقت خود را برای دنبال کردن روندها صرف نکنید
اگر مخاطبان بالقوه شما گسترده تر از حالت عادی هستند و بازاریابی شما بر جوامع محلی متمرکز است، یوتیوب یا فیس بوک بیشتر از کانال های جوان تر مانند Tik Tok یا Snapchat موثرتر خواهند بود. اگر برای خدمات B2B تمرکز کرده اید، کمپین هوشمندانه LinkedIn بهترین گزینه شما خواهد بود.
وقتی صحبت از یک استراتژی محتوا می شود که مشتریان را در هر مرحله از مسیر خرید خود به طور کامل جذب می کند، ممکن است به جای استفاده از رویکرد “یکبار بنویسید، همه جا منتشر کنید” ، به سرعت از ارتباطات خود با تجسم هر کانال در یک ماتریس بازاریابی محتوا کاسته شود.
اینجاست که می توانید ترکیبی از رسانه های پولی، ارگانیک و درآمدزا را تعیین کنید و مشخص کنید که چگونه می توان از آن ها برای تقویت پیام خود بهترین استفاده را داشته باشید.
-
همه را با هم در ماتریس بازاریابی محتوا قرار دهید
الگوی ماتریس محتوا را به کار بگیرید و شروع به افزودن و ترسیم این اطلاعات در یک صفحه اکسل کنید، مراحل مسیر خرید را در محور افقی و شخصیت های مخاطب را در محور عمودی قرار دهید.
این برای توسعه اولیه یک ماتریس بازاریابی محتوا کافی خواهد بود ، اما با هدف قرار گرفتن بیشتر سازمان شما با محتوای شما، احتمالاً می خواهید یک محور عمودی دوم برای “نوع محتوا” یا “نقطه کانونی محتوا” اضافه کنید.
این بستگی به پیچیدگی فروش دارد. در کمپین های پیچیده تر، ممکن است چندین اطلاعات برای پیشرفت خریدار از مرحله ای به مرحله بعدی مورد نیاز باشد.
در این موارد، ممکن است به فکر توسعه یک یا چند بخش محتوا برای رفع هر یک از این عوامل باشید.
پس از تکمیل یک محتوا، نمای کلی باید به یک خلاصه ی یک تا دو خطی تبدیل شود که می تواند در ارتباط خریداران و بازاریابی با مخاطبان شما برقرار گردد.
این بیانیه همچنین باید ارزش پیشنهادی را که بر آن متمرکز شده است یا اطلاعات کلیدی را که به منظور آموزش خریدار برای کمک به آنهاست بیان کند.
برخی از انواع محتوا ممکن است چندین مرحله را در ماتریس بازاریابی محتوای شما ایجاد کنند. می توانید اخبار الکترونیکی، کتاب های الکترونیکی، فیلم های نمایشی و رویدادها را پیدا کنید.
این نوع محتواها اغلب به دلیل ماهیت انعطاف پذیر خود می توانند شما را در هر راهی را که دوست دارید پیش ببرند. با توجه به برند خود، چرخش خود را در اینجا اضافه کنید و آن را به خواسته های مشتریان خود مرتبط کنید.
نکته کلیدی در اینجا این است که شکاف های استراتژی خود را شناسایی کنید تا از مسیر خرید مشتری عقب نمانید.
-
لحن مربوط به برند را در هر مرحله از ماتریس بازاریابی محتوا مشخص کنید
رویکرد شما می تواند به طرز چشمگیری بر طنین انداز شدن محتوای خرید تأثیر بگذارد. در مراحل آموزش و آگاهی خریدار، محتوای جالب و جذاب معمولاً بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت.
این می تواند به شکل محتوای جذاب باشد که قصد دارد در اینترنت و صندوق ورودی خریدار هدف قرار گیرد یا از طریق محتوایی که به خریداران کمک می کند مشکلات را تشخیص دهند. لحن، ممکن است معمولی تر باشد و محتوا بیشتر سرگرم کننده باشد تا آموزنده. که این موارد باید بر مبنای استراتژی و هویت برند برنامه ریزی و مشخص شوند.
نکته ی مهم این است که در این مرحله سعی نکنید “بفروشید”.
در مراحل بعدی فرآیند خرید، محتوا باید بیشتر بر توجیه ارزش راه حل و ایجاد ارزش پیشنهادی برند شما تمرکز کند. این امر با توجه به نیازهای هر خریدار برای گذراندن هر مرحله از فرآیند خرید و تبدیل آن تعیین می شود.
-
حسابرسی محتوای مبتنی بر داده را انجام دهید
یک غربالگری در محتوای خود انجام دهید تا مشخص شود برند شما در حال حاضر چه محتوایی دارد و تعیین کنید که آیا محتوا را می توان تغییر داد؟ با این کار الزامات هر یک از ربع ها در ماتریس بازاریابی محتوا را برآورده خواهید کرد.
این تغییرات عموماً بیشترین تاثیر را نسبت به تلاشی که نیاز دارند، خواهند داشت. گاهی اوقات، محتوا را می توان به تناسب نیازهای چندین خریدار شخصی سازی کرد یا برای برآوردن نیازها در مراحل مختلف خریدار کمی تغییر داد، در مواقعی دیگر ممکن است برای هر شخص، نیاز به تولید محتوای بسیار خاص داشته باشید.
این شخصی سازی و هدف گذاری تاثیر زیادی بر اثربخشی هر بخش از محتوا می گذارد. هیچگاه رویکرد «یک اندازه برای همه» در بازاریابی محتوا وجود ندارد که به اندازه تولید محتوا برای مخاطبان خاص در هر مرحله از سفر بازاریابی موثر باشد.
-
مهمترین نیازهای پشتیبانی محتوا را شناسایی کنید
بسته به کانال، فراوانی، مخاطبان و سبک محتوای شما، باید اطمینان حاصل کنید که از پشتیبانی کافی برای درگیر نگه داشتن مخاطبان برخوردار هستند.
اگر تولید محتوا برای یک کانال خاص به کمک یک آژانس مجرب رسانه های اجتماعی، کارمندان مستقل، کارکنان داخلی یا سایر فروشندگان نیاز دارد و همچنین هزینه های تولید، مجوز برای مواد اولیه ، میزبانی و …، هنگام بودجه بندی کمپین های خود به آن توجه کنید.
ثبات، کلید اصلی تولید محتوای موثر و مفید است. قبل از راه اندازی ماتریس بازاریابی محتوا، از موجودی کافی دارایی های خود اطمینان حاصل کنید.
محتوای همیشه سبز محتوایی است که تاریخ انقضا ندارد. به عبارت دیگر، ارزش آن در یک سال به اندازه امروز است. بنابراین، محتوای همیشه سبز ممکن است استفاده بهتری از بودجه باشد، حتی اگر هزینه آن بیشتر از تولید محتوای فصلی برای یک بستر اجتماعی باشد.
-
ماتریس بازاریابی محتوا را مستقر کنید
نسخه تولیدی ماتریس محتوای آینده را ترسیم می کند و باید با تقویم محتوای برند شما ارتباط داشته باشد، در حالی که نسخه تولید محتوا ممکن است غیررسمی تر و روان تر باشد زیرا برای یافتن سرعت و استراتژی مناسب برای یک کمپین موثرتر خواهد بود.
نسخه بازاریابی محتوا ، دارایی های فعلی را که شرکت برای هر بخش در اختیار دارد ترسیم می کند، که به تیم بازاریابی کمک می کند تا بهترین بخش های محتوا را برای خریداران در مراحل مختلف مسیر خرید شناسایی کنند و هرگونه دارایی یا نیروی کار که ممکن است برای تولید نیاز باشد، کمک کند.
در اینجا شما همچنین می توانید تعیین کنید که چه محتوایی از طریق کانال های پولی، مشارکت ها یا به صورت ارگانیک تبلیغ می شود.
مقالات مرتبط
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید