نحوه نام گذاری و انتخاب نام برند
انتخاب نام برند و نحوه نامگذاری در درجه اول اهمیت برندسازی قرار دارد. درواقع عنوان مناسب می تواند ارزشهای بنیادی مورد علاقه شما را به مخاطبین نشان داده و ارزشهای بنیادی مورد نظر شما را برای به دست آوردن مشتری جدید بهبود بخشد. نام های به یاد ماندنی همچنین باعث ایجاد حس وفاداری در مشتری شده و روند بازاریابی را سرعت دهد. برای نام گذاری محصولات جدید، رویه های متعددی پیشنهاد شده است. بیشتر رویه های نام گذاری بر اساس دیدگاه های زیر تعیین می شوند.
1. اهداف خود را از نام برند تعیین کنید
نخستین گام، تعریف اهداف نام گذاری و به ویژه مشخص کردن معانی ایده آلی است که برند می خواهد برای مصرف کنندگان در بر داشته باشد.
نقش برند در سلسله مراتب سازمانی و چگونگی مرتبط ساختن آن با سایر برندها و محصولات را شناسایی کنید. در بسیاری از موارد، نام های موجود می توانند تا حدودی برای طراحی نام های برند جدید نیز به کار روند. در نهایت نقش برند را در کل برنامه بازاریابی سازمان و بازار هدفتان درک کنید.
2. نام های برند خود را ایجاد کنید
پس از اینکه راهبرد و اهداف خود را مشخص کردید در گام بعد، هر قدر می توانید نام ها و ایده های متفاوتی را ارائه کنید. در این مرحله استفاده از هر گونه منبع بالقوه برای انتخاب نام ها، توصیه می شود.
بهره گیری از ایده های مدیران یا کارکنان، ایده ها و نظریه های مشتری های فعلی و بالقوه، استفاده از نظریه های خرده فروشان یا تامین کننده ها، موسسات تبلیغاتی مشاوران حرفه ای در زمینه طراحی نام و شرکت های متخصص در زمینه نامگذاری.
بعد از این گام ممکن است به ده ها یا صدها نام گوناگون دست یابید.
3. گزینه های اصلی نام برند را شناسایی کنید
با بررسی تمام نام های به دست آمده در گام دوم و مقایسه آن ها با اهداف برندسازی و ملاحظات بازاریابی سازمان (نتایج گام یک) می توان گزینه های نامحدود را به تدریج به فهرست برگزیده ای از مناسب ترین نام ها تبدیل کرد.
به عنوان مثال شرکت جنرال میلز در انتخاب نام های مناسب، بر اساس ترتیب زیر نام های مناسب را حذف می کند:
- نام هایی که از معانی و مفاهیم چندگانه ای برخوردارند.
- نام هایی که تلفظ آن ها دشوار است، سایر شرکت ها ثبت کرده اند یا به گزینه های ثبت شده موجود بسیار شبیه هستند.
- نام هایی که استفاده از آن ها با جایگاه مطلوب سازمان، تناقض آشکاری دارد.
پس از حذف این گونه نام ها جنرال میلز با برگزاری جلسه های مصاحبه ی طولانی با مدیران و شرکای بازاریابی سازمان، فهرست این نام ها را تا حد امکان خلاصه می سازد و اغلب با بهره گیری از مشاور حقوقی تلاش می کند تا نام هایی را که از نظر حقوقی مشکلی ندارند، اما می توانند به هر عنوان محدودیت هایی را برای سازمان به وجود آورند حذف کند.
4. نام برند های برگزیده را مطالعه کنید
در این گام باید تا حد امکان اطلاعات گسترده و جامعی را در خصوص هر یک از نام های برگزیده جمع آوری کنید. برای این کار پیشنهاد می شود قبل از صرف هزینه های بالا برای انجام تحقیقات مشتری ها، اطلاعات گسترده ای را در زمینه مسائل حقوقی در هر یک از بازارهای هدفتان جمع آوری کنید.
اجرای اثربخش این گام اغلب پر هزینه است، بنابراین بازاریابان تلاش می کنند تا تنها نام هایی را که در گام های قبلی سر بلند بیرون آمده اند در کشورهای مختلف از نظر حقوقی ارزیابی کنند و اگر نامی در یک کشور نامناسب ارزیابی شد، از فهرست نهایی نام ها حذف کنند.
5. در زمینه گزینه های نهایی برند تحقیقات جامعی انجام دهید
گام بعدی، اجرای تحقیقات از مشتری ها برای تثبیت انتظارات مدیران در زمینه ی میزان به خاطرسپاری و معناداری گزینه های باقی مانده است. آزمودن مصرف کنندگان به اشکال مختلفی صورت می گیرد.
بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند تا برنامه ی بازاریابی و تجربه های احتمالی خرید مصرف کننده را شبیه سازی کنند.
در این گونه آزمایش ها محصول، بسته بندی، قیمت و شیوه های ترفیع آن به مصرف کننده اراده می شود تا وی بتواند منطق پنهان در پس انتخاب آن برند و شیوه های استفاده از آن را درک کند.
در بعضی از موارد نمونه ی ساده تر و کم هزینه تر از تبلیغات، تصاویر به بعدی از بسته بندی ها است که با استفاده از تکنین های مدرن دیجیتالی برای مصرف کننده نمایش داده می شود.
برای شناخت دیدگاه ها و واکنش های مصرف کنندگان، بازاریابان اغلب این گونه نظرسنجی ها را برای مصرف کنندگان منتخب در شهرها یا کشورهای مختلف یا گروه های قومی و جمعیتی اجرا می کنند.
یکی از محاسن اجرای این گونه تحقیقات آن است که با استفاده از این شیوه می توان تاثیرات بلندمدت مواجهه ی مشتری ها با نام برند و واکنش های مختلف آن ها نسبت به آن را هنگام شنیدن و دیدن با یکدیگر مقایسه کرد.
6. نام برند را انتخاب کنید
بر اساس تمامی اطلاعات جمع آوری شده در گام پیشین، مدیریت باید انتخاب کند که کدام یک از این نام ها می تواند جایگاه سازمان را در زمینه برندسازی ارتقا داده و شرکت را در رسیدن به اهداف بازاریابی یاری رساند. سپس این نام باید به صورت رسمی ثبت شود.
اگرچه در برخی از گروه های مصرف کنندگان همیشه تداعیات ذهنی منفی درباره نام جدید برند وجود دارد، با وجود این در بیشتر موارد، این تداعیات منفی پس از اجرای برنامه های بازاریابی به تدریج کمرنگ می شوند.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید