همه چیز درباره برند شخصی پزشکان
وقتی حرف از پرسنال برندینگ و برند شخصی میشود، بیشتر شما تنها به افراد مشهور، اینفولوئنسرها، مجریان و بازیگران فکر میکنید. اما این روزها برندسازی شخصی بخشی مهم از کسبوکارهای مختلف است. در برخی حوزهها که کسبوکار و فعالیت شما بر مدار تخصص افراد میچرخد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. یکی از این موارد، برندسازی شخصی پزشکان است.
برند شخصی چیست
برند شخصی در حقیقت همانچیزیست که شما را به خوبی توصیف میکند. جف بزوس در این زمینه میگوید:
برند شما همان چیزیست که وقتی در اتاق حضور ندارید، دیگران دربارهی شما میگویند.
برند شخصی پزشکان دربرگیرندهی مهارتها، تخصص، دانش، شایستگیها، دستاوردها و دیگر خصوصیات آنهاست. برند شما داستانیست که روایت آن رابطهی بین شما و مشتریانتان است. برندسازی شخصی پزشکان فرآیند ایجاد هویت برند این افراد متخصص است. ایجاد یک برند شخصی به شما کمک میکند تا به مخاطب نشان دهید چه کسی هستید، در چه جایگاهی قرار دارید و مزایا و تفاوت شما نسبت به رقبایتان چیست.
اهمیت برند شخصی پزشکان
در دنیای به شدت رقابتی این روزها در حوزههای سلامت و درمان، هر روزه روشهای نوینی برای موفقیت بیشتر ابداع میشوند. دیگر حتی داشتن یک وبسایت و استفاده از روشهای مختلف بازاریابی آنلاین نیز برای موفقیت کافی نیست. آنچه امروزه در حوزهی بهداشت و درمان اهمیت بهسزایی دارد، ایجاد برند شخصی پزشکان است. داشتن یک برند شخصی این امکان را به پزشک میدهد که حتی پیش از هر اقدام، معاینه و درمان، اعتماد بیماران را جلب کند.
این موضوع نه تنها سبب افزایش تعداد مراجعین به پزشک شده، بلکه رابطهی عمیقتر و محکم تری بین بیمار و پزشک ایجاد میکند. برند شخصی پزشک به او کمک میکند تا محبوبیت و شهرت خود را افزایش دهد. برندسازی اصولی و بر پایهی اصل صداقت، انتشار اطلاعات دقیق و … به پزشک کمک میکنند تا خود را به خوبی به مخاطبان معرفی کند.
مزایای برند شخصی پزشکان
برندسازی شخصی راهی بسیار موثر در ایجاد تمایز بین شما و دیگران است. داشتن یک برند شخصی به شما کمک میکند تا نگاه دیگران نسبت به خود را ایجاد کنید. یعنی به جای آنکه اطلاعات جسته و گریختهای از خود منتشر کنید، با ایجاد یک برند منسجم، کنترل شناختی که از شما به وجود میآید را در دست بگیرید.
در زیر برخی از مزایای برندسازی شخصی پزشکان را میخوانید:
- ایجاد تمایز بین شما و رقبایتان
- متمرکز شدن تلاشها و هزینههایتان در زمینهی بازاریابی و تبلیغات
- ایجاد ارتباط عاطفی قوی بین شما و بیماران (به دلیل وجود شناخت کافی از شما)
- شهرت و محبوبیت به کمک ایجاد تصویر مثبت
- افزایش اعتبار
ایجاد برند شخصی پزشک و نکات مهم آن
پس از آگاهی از اهمیت برندسازی شخصی، این سوالیست که بسیاری از پزشکان از ما میپرسند. بدیهیست که شما به عنوان پزشک در زمینهی تبلیغات، بازاریابی و برندسازی تخصصی نداشته باشید. لذا بسیار مهم است که با همکاری با مشاوران یا آژانسهای بازاریابی و برندینگ، در ایجاد برند خود به بهترین شکل عمل کنید. در ادامه نکاتی را در زمینهی برندسازی شخصی پزشکان با شما در میان میگذاریم. با مطالعه و توجه به این نکات، میتوانید نگاهی دقیقتر به این مقوله و فرآیند آن داشته باشید.
جایگاه خود را درک کنید
پیش از آغاز فرآیند برندسازی شخصی پزشکان و حتی برندینگ شرکتها و موسسات مختلف، نسبت به شناخت خود اقدام کنید. برای آنکه بتوانید برندی با تکیه بر توانمندیها و نقاط قوت خود بسازید، بهتر است پیش از هر چیز جایگاه خود را بدانید و برای ارتقا و در نهایت تبلیغ آن تلاش کنید. برای داشتن دیدگاهی کامل نسبت به جایگاه خود بهتر است به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
- در یک جمله خدمات خود را چگونه توصیف میکنید؟ سعی کنید کوتاهترین جواب را برای این سوال ارائه کنید.
- خدمات شما چه سودی برای بیماران دارد؟
- شخصیت برند شما چیست و بیماران چگونه ارتباطی با آن خواهند داشت؟
پس از آنکه با پاسخ به چنین سوالاتی توانستید تصویری نسبتاً کامل از خود در ذهن تجسم کنید، برندسازی را در گامهای زیر دنبال کنید.
گام اول: تواناییها و نقاط قوت خود را بشناسید
شما از طریق برند خود احساسات بیماران را نسبت به خود تعریف میکنید. اگر به بیماران احساس خوبی بدهید، آنها شما را به خاطر خواهند سپرد و به شما وفادار میمانند. برای راضی نگه داشتن بیماران، تمرکز بر نقاط قوتتان اهمیت بهسزایی دارد. با شناخت این نقاط قوت، تمرکز بر آنها، تقویت و توسعهشان میتوانید قدرت برند خود را هر روز بیشتر و بیشتر کنید.
گام دوم: پیشنهاد منحصربهفرد خود را تعریف کنید
اندرو دیویس میگوید شما نمیتوانید برای همه، همه چیز باشید. اما میتوانید برای یک نفر چیزی ویژه و خاص باشید. در برندسازی شخصی پزشکان توجه به این مفهوم اهمیت ویژهای دارد. به این ترتیب داشتن یک پیشنهاد منحصربهفرد ویژه برای مراجعین و مخاطبانتان را در اولویت قرار دهید. چه چیزی ارائه میدهید که شما را متفاوت میکند؟
این موضوع در صنعت بهداشت و درمان اهمیت ویژهای دارد. چرا که در این حوزه امکان ریسک در پایینترین حد ممکن بوده و تنوع زیادی در شیوههای برندسازی دیده نمیشود. به همین دلیل است که اغلب برندهای بهداشتی و پزشکی شباهت بسیاری به هم دارند. از این رو اقدام به آزمون و خطا برای برندسازی میتواند کمی با ریسک باشد، با این حال این پتانسیل را دارد که شما را در ذهنها ثبت کند.
یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد توضیح میدهد که چگونه مشکلات بیماران را حل میکنید و چه مزایایی در انتظار مراجعین شماست. چرا باید به سراغ شما بیایند؟ ساختار پیشنهاد ویژهی شما میتواند به صورت زیر باشد:
- در یک تیتر آنچه به مخاطب پیشنهاد میکنید را مطرح کنید.
- در غالب یک لیست همهی مزایا و ویژگیهای پیشنهاد خود را بیان کنید.
- در یک پاراگراف جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطب قرار دهید.
- به کمک تصاویر (ویدئو و عکس) پیام خود را دقیقتر منتقل کنید.
با رعایت این ساختار در وبسایت، بروشور و دیگر رسانههای تبلیغاتی خود پیشنهاد منحصر به فردتان را به همهی مراجعین بالقوهتان ارائه کنید.
گام سوم: بر تخصص خود تکیه کنید
مردم دوست دارند به بهترین متخصص مراجعه کنند. چرا که بهترین متخصص میتواند کمک بیشتری به آنها کند. اما چطور میتوانید بهترین باشید؟ بدون شک پزشکانی وجود دارند که ممکن است به اندازهی شما یا شاید حتی بیشتر از شما بدانند. از این رو بسیار مهم است که در فرآیند برندسازی شخصی پزشکان به آگاه کردن مخاطب از مهارت و تخصص پزشک توجه شود.
شما باید به یک منبع اطلاعات برای مخاطبان خود تبدیل شوید. اگر دیگران برای کسب اطلاعات و یاد گرفتن در زمینههای مرتبط به تخصصتان به شما مراجعه میکنند یا وبلاگ و دیگر رسانههایتان را دنبال میکنند، برندسازی شما در مسیر درستی قرار دارد. برای آنکه به چنین جایگاهی برسید، باید به طور مداوم دانش و تخصص خود را افزایش دهید.
شرکت در سمینارهای مختلف، ارتباط و دنبال کردن گروهها و انجمنهای آنلاین در لینکدین و دیگر شبکهها میتواند شما را در این زمینه موفقتر کند. اطلاعات و دانش خود را در قالب محتواهای جذاب و آموزنده با مخاطب در میان بگذارید. برای چنین منظوری میتوانید از ابزار زیر استفاده کنید:
- انتشار پست در وبلاگ سایت
- تهیه و انتشار پادکست پزشکی در موضوعات مختلف
- تهیه و ارائهی چک لیستهای سلامت
- مصاحبه با رسانهها
- تالیف کتاب
- تولید فیلمهای آموزشی و انتشار آنها در یوتیوب، اینستاگرام و …
- برگزاری دورههای آموزشی
- برگزاری وبینارهای مختلف
گام چهارم: مخاطب برند شخصی پزشکان
در ایجاد برند شخصی پزشکان، توجه به پرسونای مخاطب اهمیت بهسزایی دارد. مردیث هیلسث میگوید:
وقتی با همه حرف میزنید، در حقیقت با کسی حرف نمیزنید.
این موضوع اهمیت شناخت مخاطب را نشان میدهد. چرا که تنها در این صورت است که پیام شما، با توجه به ویژگیهای مخاطب ایجاد میشود. وقتی مخاطب هدف خود را بشناسید، رقابت برایتان آسانتر خواهد بود. روابط شما با مخاطب تقویت شده و ارتباطی هدفمند و قوی بین برند شخصی شما و دنبالکنندگانتان ایجاد میشود.
اهمیت شناخت مخاطب در برندسازی شخصی پزشک
برای شناخت هرچهبهتر جامعهی هدف خود میتوانید از نظرسنجی، فرمها و … بهره ببرید. ویژگیهایی نظیر سن، جنسیت، قومیت، مذهب و … میتوانند برخی از اطلاعات مفید برای این منظور باشند. برای مثال اگر مخاطب شما بیماران 50 تا 65 ساله هستند، خدمات پزشکی و محتواهایی در خصوص فشارخون، پیشگیری از سرطان، درمان پوکی استخوان و … میتوانند کاربردیتر باشند.
آگاهی از فعالیتهای مخاطبان، سبک زندگی، ارزشها، نگرانیها و … میتواند به شما در آگاهی از محرکهای عاطفی و دغدغههای آنها کمک کند. با آگاهی از شرایط اقتصادی مخاطبان میتوانید مدیریت خوبی بر روی قیمتگذاریها داشته باشید.
گام پنجم: یکپارچگی در برندسازی شخصی پزشکان
مخاطبان شما از راههای مختلفی دربارهی شما اطلاعات جمعآوری میکنند. برخورد شما از نزدیک یا از طریق شبکههای اجتماعی، سبک ارائهی محتوا در پادکستها، لحن شما در پستهای وبلاگ، سخنرانیها و … همه در کنار هم شخصیت برند شما را تعریف میکنند.
آنچه در این بین اهمیت ویژهای دارد، یکپارچگی و پیوستگی بین فعالیتهای مختلف شما برای پرسنال برندینگ است. از عناصر بصری همچون لوگو و پالت رنگی تا لحن و نوع برخورد شما با مخاطب، همه باید بیانگر شخصیتی باشند که در گام اول تعریف کردهاید. برای مثال سادهگویی یکی از شیوههای بسیار محبوب در ارائهی اطلاعات پزشکیست. اگر چنین استراتژیای در پیش میگیرید، باید آن را در سخنرانیها، پستهای وبلاگ، پادکستها و … رعایت کنید. عدم توجه به یکپارچگی در برندسازی شخصی پزشکان، میتوانند منجر به شکست شما شود.
سخن پایانی
برند شخصی شما این امکان را فراهم میکند که از دیگران متمایز باشید. برندسازی شخصی پزشکان ابزاری کاربردی در نشان دادن مهارتها و نقاط قوت آنهاست. با ایجاد یک برند شخصی، شما مخاطبانی خواهید داشت که به شما اعتماد دارند. این اعتماد به شما در ایجاد موقعیتهای جدید کمک خواهد کرد.
کلید موفقیت در ایجاد یک برند شخصی پزشکی قدرتمند، مداومت و ادامهی فعالیتهاییست که برای برندسازی آغاز کردهاید. در این مسیر ارزیابی و بهبود موقعیت و جایگاه برند خود را فراموش نکنید.
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید