3 گزارش از برندهای برتر سال 2020 و تفاوت شرکت های رتبه بندی
چندین شرکت، تولید کننده رتبه بندی سالانه از با ارزش ترین برندهای برتر سال 2020 در جهان هستند. با این حال، فقط سه شرکت از اهمیت بالاتری برخوردارند:
- اینتربرند(Interbrand) که به عنوان یک شرکت مشاور تجاری شناخته شده و فعالیت می کند
- میلوارد براون (Millward Brown) به عنوان یک آژانس تحقیقاتی
- برند فایننس (Brand Finance) به عنوان یک شرکت ارزیابی
در چند سال گذشته، به شدت درباره این موضوع بحث شده است که آیا این رتبه بندی اصلاً منطقی است و آیا نقش آنها چیزی غیر از روابط عمومی برای شرکت های منتشر کننده است؟
استدلال اصلی مخالفان آنها این است که آنها ارزش های مختلفی را برای برندهای مشابه ارائه می دهند. با این حال، ما معتقدیم که کاملاً طبیعی است که ارزیابی ها بسته به تحلیل قیمتی که محاسبه می کنند و روش مورد استفاده متفاوت است.
این امر در انواع دیگر ارزیابی ها نیز اتفاق می افتد. به عنوان مثال، هنگامی که یک کسب و کار برای فروش گذاشته می شود، شرکت های مختلف آماده هستند تا با استفاده از روش های مالی مشابه و کاملاً علمی، ارزیابی قیمتی متفاوتی را برای یک نهاد واحد پرداخت کنند.
هر سه رتبه بندی از رویکردی مشابه برای ارزیابی برندهای برتر سال 2020 استفاده می کنند، یعنی همه از درآمد شرکت به عنوان نقطه شروع استفاده می کنند. هر یک از آنها سعی می کنند چیزی نسبتاً نامشهود را تخمین بزنند، یعنی اینکه چه مقدار از سودهای آینده را می توان به خود برند نسبت داد. با این حال، هر سه شرکت، روش مختلفی برای رسیدن به عدد نهایی دارند.
“بهترین برندهای جهانی” توسط اینتربرند
“Best Global Brands” by Interbrand
برای شناسایی برندهای برتر سال 2020 روش اینتربرند سه مرحله دارد.
- ابتدا سود شرکت تجزیه و تحلیل و سود آینده برآورد می شود.
- نقش برند در تصمیم گیری خرید (اصطلاحاً RBI نقش شاخص برند) با استفاده از تحقیقات اولیه یا ثانویه محاسبه می شود. در غیر اینصورت، یک هیات متخصص تصمیم می گیرد که چه مقدار از تصمیمات خرید را می توان صرفاً به برند اختصاص داد (به عنوان مثال ، 25٪ یا 75٪) ، به استثنای سایر عوامل مانند قیمت، مزایای عملکردی یا در دسترس بودن.
- آخرین مرحله برآورد قدرت یک برند در مقایسه با رقبا است. این شاخص از 10 فاکتور تشکیل شده است که به گفته اینتربرند پیش بینی خوبی برای عملکرد آینده برند است.
بزرگترین مزیت: قابلیت اطمینان کلی.
اینتربرند یکی از اولین شرکت هایی در جهان بود که ارزیابی برند را انجام داد. این شرکت تجربه زیادی در این زمینه دارد و لیست “بهترین برندهای جهانی” آن محبوب ترین رتبه را دارد. به این ترتیب می توان برندهای برتر سال 2020 را بهتر شناسایی کرد.
“100 برندز برتر با ارزش جهانی” توسط میلوارد براون
“BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands” by Millward Brown
میلوارد براون، به طور مشابه با اینتربرند، از روش موسوم به “تقسیم درآمد” برای برآورد ارزش برند استفاده می کند. روند اولیه همانند تجزیه و تحلیل سود برند و برآورد سود آینده به نظر می رسد. آنچه بعد اتفاق می افتد این است که رتبه بندی BrandZ را متفاوت می کند. در حالی که Interbrand بسیار متکی به تخصص تحلیلگران و توانایی آنها در تخمین نقش و قدرت برند است، BrandZ از یک صفحه مصرف کننده بزرگ یعنی سه میلیون نفر در 50 کشور استفاده می کند. عواملی که در تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند عبارتند از: معنی دار بودن برند، منحصر به فرد بودن و برجستگی آن.
بزرگترین مزیت: دیدگاه مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است.
این تنها رتبه ای است که به جای نظرات کارشناسان صنعت، از داده های واقعی مصرف کننده برای تخمین نقش برند در تصمیم گیری خرید استفاده می کند.
“Global 500” by Brand Finance
Brand Finance از یک روش کمی متفاوت تر از Interbrand و Millward Brown برای تخمین میزان سود شرکت به یک برند استفاده می کند. این روش کمک هزینه حق امتیاز نامیده می شود و ظاهراً در بین حسابداران و افراد دارایی محبوبیت بیشتری دارد.
فرض اصلی آن مبتنی بر در نظر گرفتن این است که اگر یک شرکت مالک آن برند نیست، برای استفاده از آن چه هزینه ای می پردازد.
برندفایننس، مانند اینتربرند، قدرت برند (عددی از 0 تا 100) را بر اساس نظرات متخصصان خود و نه مصرف کنندگان محاسبه می کند.
بزرگترین مزیت: برای افراد مالی خوب است.
رتبه بندی Brand Finance سعی در ایجاد تصویری از ابزاری دارد که با استفاده از روشی که آنها می دانند و آن را تأیید می کنند، بهتر با نیازهای امور مالی سازگار می شود (نه اینکه روش های دیگر اشتباه باشد).
سه شرکت آماده کننده رتبه بندی سالانه: Interbrand، Millward Brown و Brand Finance از رویکرد مشابه و مبتنی بر درآمد برای ارزیابی برند استفاده می کنند. با این حال، به دلیل روش های مختلف و عامل انسانی، محاسبات آنها متفاوت است.
3 گزارش از برندهای برتر سال 2020
1. گزارش اینتربرند
برای دانلود فایل گزارش کلیک کنید
2. گزارش برندز
برای دانلود فایل گزارش کلیک کنید
3. گزارش برند فایننس
برای دانلود فایل گزارش کلیک کنید
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید