برندسازی چیست و تفاوت برند و برندسازی
تفاوت میان برند و برندسازی، تفاوت میان موفقیت و شکست احتمالی است، چه در دنیای آنالوگ و چه در دنیای دیجیتال.
برندسازی چیست؟
برند در ذهن شماست و همان جا به حیات خود ادامه می دهد. چه واژه ها را به خدمت بگیرند و چه تصاویر یا واکنش های احساسی را، برندها مفاهیمی ضمنی هستند که وقتی درباره نوع خاصی از اتومبیل، بیسکوییت، کامپیوتر، لوازم اسکی، اسباب بازی، نوشیدنی، بانک، موتور جستجو، سازمان خیریه، یک فرد مشهور یا حتی یک کشور صحبت می کنید، خود را نشان می دهند.
برندسازی در سوی دیگر قرار دارد که عبارت است از تمامی فعالیت های شرکت ها و شرکایشان برای اینکه مشتری را وادار کنند درباره برند فکر کند. از ابزارهای کاربردی پایه ای برندسازی می توان به رنگ ها، لوگوها، بسته بندی و سیستم نشانه گذاری اشاره کرد.
سپس به تبلیغات می رسیم که نباید با برندسازی اشتباه گرفته شود و در واقع ابزار برندسازی است. تبلیغات پیش از این خود را در تلویزیون، آگهی های چاپی، پست مستقیم، تبلیغات محیطی و رادیو نشان داد. با پیشرفت فناوری، این روزها شمار متنوعی از تبلیغات دیجیتال را می بینیم که برخی از آن ها عبارتند از تبلیغات بنری، تبلیغات دسته بندی شده آنلاین، تبلیغات متنی و ایمیلی.
ابزارهای برندسازی
علاوه بر ابزارهای بالا، ابزارهای کاربردی برندسازی شامل وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، روابط عمومی، رویدادها و پروموشن ها، فضای خرده فروشی، تجربه های مصرف کنندگان از بخش خدمات مشتری شرکت ها، موسیقی و جلوه های صوتی نیز می شود و تمام این ها از طراحی عملکردی محصول یا خدمتی که می خواهید آن را به برند تبدیل کنید جدا هستند.
اگر یکی از این عناصر مطابق انتظار مشتری نباشند، او ارتباط خوبی با برند برقرار نمی کند. اگر مشتری با لمس کردن، نگاه کردن یا گوش کردن، یا به هر طریقی که به برند شما مربوط باشد آن را تجربه کند، در واقع یکی از ابزارهای کاربردی برندتان را تجربه کرده است.
بهترین سازمان های صاحب برند اطمینان حاصل می کنند که اگر مصرف کننده به هر طریقی با برند آن ها تعامل داشته باشد، شکل این تعامل با وعده برند سازگاری خواهد داشت. ابزارهای کاربردی باید چیزی را به ما منتقل کنند که برند مایل است از آن طریق با ما ارتباط برقرار کند. اگر این اتفاق نیفتد، این ابزارها در بهترین حالت بی مصرف اند و در بسیاری از موارد بر شهرت برند و در نهایت بر ارزش آن تاثیر منفی می گذارند. این یکی دیگر از پایه های ساخت برند است که با گذشت زمان هیچ تغییری پیدا نکرده است.
این روزها علاوه بر چیزی که از آن با عنوان «برندسازی سنتی» یاد می شود، ابزارهای متعدد و متنوع دیگری تحت تاثیر فناوری دیجیتال پدیدار شده اند. بعضی از این ها توسط متخصصان برندسازی ابداع و کنترل شده اند و برخی نه.
تبلیغات و پروموشن های آنلاین، پیام های موبایلی، فعالیت هایی که ابزارهای سنتی و مدرن را یکپارچه سازی می کنند تا حد زیادی ساخته و پرداخته سازمان های صاحب برند و آژانس های برندسازی هستند.
یکی از تغییرات بزرگی که سازمان ها باید با آن دست و پنجه نرم کنند، ابزارهایی هستند که در خارج از قلمرو آن ها ظاهر می شوند.
اینها وبلاگها هستند و یادداشتهای نقد و بررسی محصولات و حرفهایی که خواسته و ناخواسته، در اجتماعات آنلاین به شکل ویروسی، دهان به دهان میچرخند و محتواهایی که در خصوص برند، توسط مصرفکننده تولید میشوند و خود را در وبسایت ها نشان میدهند.
یادتان باشد اگر مصرفکنندهای چیزی بخواند، ببیند یا بشوند که به نوعی به برند شما ارتباط داشته باشد، آن عنصر جزئی از ابزارهای برندسازی شما به حساب میآید، حال چه شما مسئول ایجاد آن عنصر باشید و چه نباشید.
مصرفکنندهها عناصر برندسازی را میسازند و گاهی روحشان هم از آن چه کردهاند خبر ندارد. کلید برندسازی موفق در فضاهای فردی دیجیتال، درک بهتر این موضوع است که چگونه این ابزارهای کاربردی باید یا نباید با آمیختهی برندسازی ترکیب شوند، تا بتوان ارتباط مثبتی میان مصرفکننده و برند ایجاد کرد و ارتباطات منفی را به حداقل رساند.
مقالات مرتبط
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید