استراتژی بازاریابی محتوایی (فرایند اجرای بازاریابی محتوایی) 1
استراتژی بازاریابی محتوایی (فرایند اجرای بازاریابی محتوایی)
بخش اول
برای اجرای استراتژی بازاریابی به چندین ابزار و تاکتیک نیاز است؛ استراتژی بازاریابی محتوایی یکی از آن هاست که باید متناسب با اهداف استراتژی بازاریابی و هماهنگ با سایر فعالیت ها اجرایی شود. برای اجرای درست استراتژی محتوایی نیاز است که جنبه های مختلف کاملا بررسی شوند. اجرای برنامه بازاریابی محتوایی در هفت مرحله انجام می شود.
مرحله اول: تحلیل کسب وکار
در تحلیل کسب و کار باید در نظر داشت که بازاریابی محتوایی در راستای اهداف شرکت فعالیت می کند. پس از درک راستای فعالیت بازاریابی محتوایی، با پیش فرض های زیر تحلیل بازاریابی محتوایی انجام می شود و درآمد و سود شرکت از طریق فروش خدمات و یا محصولات کسب می شود و برای افزایش سودآوری، فروش باید افزایش یابد؛
- یکی از هزینه های شرکت، هزینه های بازاریابی و فروش است و در عین حال این فعالیت باعث افزایش فروش و درنتیجه سودآوری شرکت می شود؛
- از مسائل موجود در بازاریابی، مطلع کردن مشتریان در رابطه با محصول است؛
- از اهداف بازاریابی، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است.
اجرای برنامه های بازاریابی محتوایی با توجه به هزینه پایین آنها دارای بازخورد مناسبی است و به مشتریان علاقه مند در رابطه با محصولات و خدمات شرکت اطلاعات ارزشمندی ارائه میدهد. این اطلاعات و رابطه بلند مدت با مشتریان، باعث فروش محصولات و خدمات شرکت خواهد شد؛ بنابراین بازاریابی محتوایی باعث می شود با هزینه پایین، فروش افزایش یابد و با مشتریان ارتباطی بلندمدت ایجاد شود.
محصولات/خدمات شرکت چیست؟
استراتژی بازاریابی محتوایی با چشم انداز محصولات و تصمیم گیری درباره اینکه چگونه این استراتژی، محصول و یا خط محصول را پشتیبانی کند انجام می شود. استراتژی برای شرکت های دارای یک محصول و یا خدمت ساده است و برای شرکت های با چند محصول یا خدمت پیچیده تر.
در این مرحله باید مشخص شود که چرا مشتریان از محصول و یا خدمت استفاده می کنند.
محصول / خدمت ما : ………………………………………
پیشنهاد ویژه برای فروش چیست؟
چیزی است که محصول / خدمت شما را نسبت به دیگران در این بخش از بازار متمایز می کند و شما در آن مزیت رقابتی دارید. این موضوع می تواند پیام اصلی تبلیغات باشد. مشخص کردن مزایا باعث خواهد شد که مشخص شود تولید محتوا بر چه چیزهایی می تواند تکیه کند.
مزیت محصول خدمت: ………………………………………
مشتریان چگونه از محصول خدمت شما استفاده می کنند؟
در این مرحله روش های استفاده از محصول/خدمت مشخص می شوند.
مشتریان ما استفاده میکنند از: ………………………………
مشتریان شما در رابطه با محصولاتتان و نحوه استفاده از آنها نیاز دارند از چه چیزهایی آگاه باشند؟
در این مرحله کل فرآیندی که مشتریان در استفاده از محصول/خدمت طی می کنند بررسی می شود.
مشتریان ما نیاز دارند بدانند:…………………………….
منفعت و مزایای اصلی محصول شما برای مشتری چیست؟
مشتری نیاز دارد بداند چرا باید محصول شما را به جای محصول رقیب خریداری کند. شما باید مزایای محصولات خود را نسبت به رقبا شرح دهید.
مزایای اصلی محصول ما: ……………………………………..
کسب وکار مشتری (در محصولات بازاریابی صنعتی) چه نیازی به محصول و خدمت شما دارد؟
مخاطبان صنعتی چه نیازی به محصولات / خدماتی که به وسیله شرکت شما ارائه می شوند دارند؟
با توجه به اینکه مخاطبان صنعتی در روند فعالیت های خود از محصولات/خدمات استفاده می کنند، آنها چه کمکی در بهره وری فعالیت ها و افزایش سود مخاطبان دارند؟
برای استفاده از محصولات/ خدمات، مخاطب باید دست کم اطلاعاتی در رابطه با انواع و ویژگی های آنها داشته باشد. با استفاده از بازاریابی محتوایی می توان اطلاعات موردنیاز را در اختیارشان قرار داد تا از خدمات /محصولات به خوبی استفاده کنند. همچنین می توان فعالیت های برندینگ را نیز هم زمان انجام داد.
مشتریان
پس از آنکه به چندین سؤال در رابطه با محصول پاسخ داده شد، باید مشتریان به خوبی شناخته شوند. اطلاعات مهمی که باعث می شوند مشتریان به خوبی شناخته شوند در رابطه با موارد زیر هستند:
- روش های جست وجوی اطلاعات به وسیله مشتریان؛
- روش های ارتباط با مشتریان؛
- روش های جمع آوری اطلاعات به وسیله مشتریان؛
- روشهای خرید محصول / خدمت به وسیله مشتریان.
این اطلاعات کمک می کنند تا رویکردها، زبان، فرهنگ، ارتباطات و… مشتریان در استراتژی بازاریابی محتوایی بررسی شوند.
مشتریان باید توصیف شوند و به چند سؤال پاسخ داده شود. این سؤالات کمک می کنند تا تصویری کلی از مشتریان ایجاد شود. با شناسایی مشتریان می توان استراتژی بازاریابی محتوایی مناسبی را انتخاب کرد و از طریق آن با مشتریان در ارتباط بود و آنها را ترغیب به خرید محصولات کرد.
مرحله دوم: اهداف بازاریابی محتوایی
پس از مشخص شدن ویژگی های محصولات، مشتریان، شناسایی بازار هدف و شیوه های ارتباطی با مشتریان، می توان استراتژی بازاریابی محتوایی شرکت را تدوین کرد. استراتژی بازاریابی محتوایی باید اهداف شرکت را پوشش دهد و درنهایت باعث افزایش فروش شود.
برای دستیابی به این اهداف، باید اهداف مشخصی برای استراتژی بازاریابی محتوایی داشته باشید. کارشناسان بازاریابی معمولا تعدادی از هشت هدف زیر را برای استراتژی های بازاریابی محتوایی تنظیم می کنند:
- آگاهی برند
- رهبری اندیشه
- افزایش مشتریان
- افزایش ترافیک وب سایت
- تعامل
- وفاداری مشتریان
- هدایت و راهبری (به وب سایت و مرجع مدیریت محتوا)
- فروش
باید کوشید اهدافی متناسب با اهداف کسب وکار انتخاب کرد و باید در نظر داشت که برنامه های خوب نیز امکان دستیابی به تمامی هشت هدف بالا را ندارند، بنابراین درنهایت نباید بیش از سه هدف انتخاب شوند. این بدان معنا نیست که سایر اهداف برای کسب و کار شما اهمیت ندارند، بلکه باید تمرکز خود را بر اهدافی قرار دهید که برایتان اولویت دارند.
سه هدف مهم برای کسب و کار شما کدامند؟
مرحله سوم: مشتریان شرکت
باید مشتریان به خوبی تعریف شوند و موقعیتشان توصیف شود.
مشتریان: …………………………………………….
مشتریان از چه روش هایی برای کسب اطلاعات درباره محصولات استفاده می کنند؟
مشتریان ما: ………………………………………
چه چیزی باعث ترغیب احساسات و نیز تصمیم عقلانی و عملکردی مشتریان برای خرید محصول می شود؟
محرک های انگیزشی برای خرید و مصرف محصول ما: ……………………………………………
مشتریان چگونه محصول /خدمت را خریداری می کنند؟
مشتریان ما: ……………………………………..
بازار هدف کجاست؟
شناسایی بازار هدف خیلی مهم است و باید بررسی شود که بازاریاب محتوایی در کدام بخش از بازار باید انجام گیرد؛ برای مثال، اگر بازار هدف فراتر از کشور است باید مطالب به صورت انگلیسی و یا زبان آن کشور تهیه شوند.
بازار ما: ………………………………………………
مرحله چهارم: آمیزه بازاریابی محتوایی
در برنامه ریزی آمیزه بازاریابی محتوایی باید پتانسیل و هزینه هریک از آنها بررسی و آمیزه بازاریابی محتوایی طراحی شود.
تکمیل جدول زیرگام اول برای بررسی آمیزه بازاریابی محتوایی است:
فرمت |
استفاده خواهید کرد؟ | چرا از آن استفاده خواهید کرد؟ | هر چند وقت یک باراستفاده خواهید کرد؟ |
بلاگ |
|||
دفترچه آموزشی | |||
شبکه های اجتماعی | |||
موردکاوی | |||
وبینار | |||
ارتباطات آنلاین | |||
نشرهای ویدئویی | |||
پخش اینترنتی | |||
اسپانسری مقالات | |||
روزنامه ها | |||
پرزنتها | |||
نرم افزار موبایل | |||
اینفوگرافی | |||
کتاب الکترونیک | |||
مقالات |
|||
رویدادها |
|
ادامه مقاله در بخش دوم
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید