برندسازی دیجیتال
برندسازی دیجیتال چیست؟!
برندسازی دیجیتال مبحثی است که به تازگی درباره آن بحث و گفت و گو می شود و بهتر است ابتدا واژه نامه کاملا جدید برای ابزارها و کنش های دیجیتال را بررسی کنیم. فهرستی از واژه ها و عبارت هایی که بیشترین کاربرد را دارند در ادامه خواهد آمد. البته فکر میکنم بهتر است کار را با دو واژه شروع کنیم: برند و برندینگ
تفاوت میان این دو همان تفاوت میان موفقیت و شکست احتمالی است، چه در دنیای آفلاین و چه در دنیای دیجیتال.
برند در ذهن شماست و همان جا به حیات خود ادامه می دهد. چه واژه ها را به خدمت بگیرند و چه تصاویر یا واکنش های احساسی را، برندها مفاهیمی ضمنی هستند که وقتی درباره نوع خاصی از اتومبیل، بیسکویت، کامپیوتر، لوازم اسکی، اسباب بازی، نوشیدنی، بانک، موتور جستجو، سازمان خیریه، یک فرد مشهور یا حتی یک کشور صحبت می کنید، خود را نشان می دهند.
در سوی دیگر برندینگ قرار دارد که عبارت است از تمامی فعالیت های شرکت ها و شرکایشان برای اینکه مشتری را وادار کنند درباره برند فکر کند. از ابزارهای کاربردی پایه ای برندینگ می توان به رنگ ها، لوگوها، بسته بندی و سیستم نشانه گذاری اشاره کرد.
سپس به تبلیغات می رسیم که نباید با برندینگ اشتباه گرفته شود و در واقع ابزار برندینگ است. تبلیغات پیش از این خود را در تلویزیون، آگهی های چاپی، پست مستقیم، تبلیغات محیطی و رادیو نشان داد. با پیشرفت فناوری، این روزها شمار متنوعی از تبلیغات دیجیتال را می بینیم که برخی از آن ها عبارتند از تبلیغات بنری، تبلیغات دسته بندی شده آنلاین، تبلیغات متنی و ایمیلی.
مصرفکنندهها عناصر برندینگ را میسازند و گاهی روحشان هم از آن چه کردهاند خبر ندارد. کلید برندینگ موفق در فضاهای فردی دیجیتال، درک بهتر این موضوع است که چگونه این ابزارهای کاربردی باید یا نباید با آمیختهی برندینگ ترکیب شوند، تا بتوان ارتباط مثبتی میان مصرفکننده و برند ایجاد کرد و ارتباطات منفی را به حداقل رساند. بیایید نگاهی به واژههای تخصصیتری بیندازیم.
در اینجا فهرست عباراتی ارائه میشود که هر کسی که در کسبوکار امروزی با برندها سروکار دارد باید با آنها آشنا باشد.
آواتار (Avatar)
شخصیتی که یک کاربر اینترنتی میسازد تا در یک دنیای مجازی مانند سِکِند لایف فعالیت کند. در اغلب موارد شکل ظاهری یک آواتار را میتوان پس از ایجاد، به دلخواه تغییر داد. آواتارها در دنیای مجازی، با ارسال همزمان متن و/یا گفتگو با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.
تبلیغات بنری(Banner Ad)
نوعی تبلیغات پیشبردی آنلاین که معمولاً مستطیل شکل و ظاهرش شبیه به یک آگهی چاپی است. اغلب کلیک بر روی تبلیغ بنری کاربر را به وبسایت شرکت پشتیبان هدایت میکند. دو نوع اصلی تبلیغات بنری عبارتند از بنر نمایشی که طبیعتی ایستا دارد و رسانهی غنی که به کاربر فرصت تعامل میدهد.
بلاگ (Blog)
که از واژهی «وب لاگ» میآید شباهت بسیاری به سفرنامهی ناخداهای کشتی دارد. وبلاگها بیشتر به یادداشتهای شخصی و خاطرهنویسی اختصاص پیدا میکنند. دیگر انواع وبلاگها اغلب شبیه به ستون مجلات هستند و طبیعتی روزنامهنگارانه دارند و بر فضاهای سلیقهای ویژهای مانند سیاست، ورزش، فناوری، فرهنگ یا کسبوکار متمرکز هستند. همچنین از این عبارت برای اشاره به وبسایتهایی استفاده میشود که حاوی ذهنیات و تفکرات شخصی حول موضوعات مختلف هستند.
مدیریت محتوا(Content Management)
این عبارت به مدیریت اطلاعات وبسایت و شبکه های اجتماعی اشاره دارد. استراتژی مدیریت محتوا برنامهای است که توسط آن سازمان یا برند مشخص میکند که چه اطلاعاتی را میخواهد در شبکه های اجتماعی یا وبسایتش منتشر کند، هر چند وقت یک بار باید این اطلاعات را به روز رسانی کرد، چگونه باید ویرایش شود، چه مدتی باید روی وبسایت بماند و کاربر در صورت مجاز بودن چگونه میتواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.
معماری اطلاعات(Information Architecture)
این یعنی ساختار هدایتگر وبسایت؛ یعنی چیدمان و جریان اطلاعات. یعنی خط مشی تعیین بهترین و مناسبترین شیوه برای ارائهی اطلاعات که نیازها و انتظارات کاربر را مرتفع کند. معماری اطلاعات الگویی است که مشخص میکند کاربر چگونه میتواند به سایت وارد شود، سایت چند صفحه دارد و چگونه کاربر میتواند از صفحهای به صفحهی بعدی برود. این الگو نشان میدهد که در هر صفحهی سایت چه عناصری دیده خواهد شد و اهمیت اطلاعات را اولویتبندی میکند. بنابراین جانمایی عناصر روی هر صفحه یا هر بخش از سایت به عهدهی معماری اطلاعات خواهد بود.
پادکست (Podcast)
به فایلی صوتی اشاره دارد که از سایتی دانلود شده باشد. این فایل بر حسب نیاز میتواند در آیپاد یا هر اِمپیتری پلیر دیگری اجرا شود. امروزه اپلیکیشن های متنوعی نیز برای شنیدن پادکست وجود دارند که از آن جمله می توان به کست باکس اشاره نمود.
کدهای QR
QR در این عبارت به واکنش سریع (Quick Response) برمیگردد. این کد شبیه به کدهای UPC است که روی بستهبندیهای خوار و بار و دیگر اقلام خردهفروشی دیده میشود که در پیشخوانِ پرداخت، اسکن میشوند. کدهای QR روی محصولات توسط گوشیهای همراه خوانده شده و کاربر را برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحهی برند هدایت میکند. با این که این کدها در امریکا چندان همهگیر نشدهاند، تقریباً هر گوشی همراهی که در ژاپن تولید میشود توانایی خواندن و شناسایی کدهای QR را دارد و به همین دلیل جزء لاینفک استراتژی بازاریابی و برندینگ به شمار میآید. مصرفکنندهها میتوانند این کدها را با گوشیهای خود اسکن کنند و اطلاعاتی در مورد رویدادها، مقالات و اطلاعات مشروح محصولات به دست بیاورند.
آراِساِس(RSS)
آراِساِس نام مخفف سردی است برای عبارت گرم و خودمانی «تشکیل واقعاً سادهی سندیکا». این نام به انتقال دیجیتال و سریع اطلاعات از یک منبع سندیکایی مانند اخبار، مجلات یا وبسایت صنایع مختلف اشاره دارد.
بازاریابی موتور جستجو (SEM)
این عبارت از تمام فعالیتهایی حکایت میکند که طراحی و اجرا شدهاند تا تجربهی کاربر را از جستجوهای آنلاین بهبود ببخشند. در واقع SEM مجموعه فعالیتهای بازاریابی در موتورهای جستجو می باشد که کاربر را با وب سایت ما آشنا نماید و او را به داخل وب سایت رهنمون کند.
بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO)
به استراتژیها و تکنیکهایی اشاره دارد که برای بهینهسازی جستجوهای آنلاین کاربر تدوین میشوند. این کار یعنی ارزیابی طراحی، محتوا و اطلاعات وبسایت برای تضمین این که موتورهای جستجویی مانند گوگل، یاهو! و Ask.com میتوانند مرتبطترین اطلاعات را در پاسخ به جستجوی آنلاین کاربر فراهم کنند.
SEO دو زیرمجموعه دارد: جستجوی «پرداخت شده» که به نوعی تبلیغ محصولات و خدمات اشاره دارد که به ازای آن توسط تبلیغکننده پرداخت صورت گرفته و نام برند در فهرست نتایج جستجو ظاهر میشود. در این فرآیند چند «کلیدواژه» توسط تبلیغکننده خریداری میشود. مورد بعدی جستجوی «طبیعی» است که در آن موتور جستجو به صورت رایگان کلیدواژههایی که در مرورهای خود به آنها بر خورده را شناسایی میکند.
سِکِند لایف Second life
به معنی زندگی دوم، سِکِند لایف نوعی دنیای مجازی و سه بعدی است که توسط لیندن لَب طراحی شده و پر است از آواتارها یا «ساکنین» آنلاین؛ افرادی که توسط کاربرها خلق شدهاند. از وقتی که در سال 2003 برای عموم آزاد شد، جمعیتش رشدی نمایی پیدا کرد و میلیونها نفر از سراسر دنیا در آن «ساکن» شدند. شرکتهای متعددی در سِکِند لایف به بازاریابی پرداختند مانند آدیداس، اِم تیوی، رویترز، سیبیاِس، دانشگاه هاروارد، کوکا کولا و کُلگِیت. نشانی وبسایت عبارت است از www.secondlife.com
شبکههای اجتماعی: این شبکهها وبسایتهای آنلاینی هستند مانند اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین که در آنها افراد همفکر به صورت مجازی گرد هم میآیند تا علاقهمندیهای فرهنگی و تحصیلی، رزومهها، دیدگاههای سیاسی و نظراتشان در مورد محصولات و خدمات را به اشتراک بگذارند و اطلاعاتی کلی در مورد زندگی خود ارائه کنند.
تویتر(Twitter)
خدماتی رایگان و آنلاین است که به دوستان، بستگان و همکاران این امکان را میدهد که با مبادلهی متناوب پیامهای فوری و کوتاه با یکدیگر رابطه برقرار کنند. این خدمت به عنوان یک ویجت با فیسبوک، آیفون و دیگر رسانههای تعاملی ترکیب شده است.
محتوا یا ویدیوی ساخته شده توسط کاربر (UGC, UGV)
هر گونه اطلاعاتی که در واکنش نسبت به محصولات و خدمات، توسط مصرفکنندهها ایجاد شده باشد نه بازاریابها. این محتواها شامل انتقادات، تبلیغات و ویدیوها میشوند. تعدادی از بازاریابها از UGC به عنوان تاکتیک بازاریابی استفاده میکنند.
ویجت/گجت (Widget/Gadget)
ویجت نرمافزار کاربردی سادهی آنلاینی است که به افراد امکان میدهد اطلاعات و عناصر را در صفحههای وب اضافه یا ویرایش کنند، یا این اطلاعات را به یکدیگر پیوند بدهند یا در سایتهای دیگر بارگذاری کنند.
بطور کلی به وسایل الکترونیکی ارتباطی مانند اسمارت فون ها، تبلتها، ساعتهای هوشمند و … گجت گفته می شود.
ویکی (Wiki)
از واژهی ویکی-ویکی در زبانی هاوایی آمده که به معنی سریع است. یک ویکی نوعی نرمافزار است که امکان مشاهده و ویرایش فوری اسناد آنلاین را فراهم میکند. این نرمافزار موجب میشود که چند نفر به طور هم زمان بتوانند سندی را ویرایش و تغییرات را مشاهده کنند.
انتشار شفاهی/دهان به دهان (Word Of Mouth)
به اطلاعاتی اشاره دارد که خود به خود از فردی به فردی دیگر گسترش پیدا میکند. در بازاریابی این اصطلاح در مورد اطلاعاتی به کار میرود که در خصوص یک محصول یا برند از یک مصرفکننده به دیگری منتقل میشود. در فضای تعاملی، ابزارهای دیجیتال موجب افزایش پتانسیل سرایت پرسرعت اطلاعات میان افراد شدهاند. به انتشار شفاهی یا WOM نام دیگری هم دادهاند: بازاریابی شایعه؛ یعنی مصرفکنندهها در مورد یک محصول یا خدمت شایعه میسازند و سروصدا به پا میکنند. در این مورد برخی محتواهای آنلاین به نظر کاربرها جالب، تحریکآمیز یا انگیزاننده میآیند و آنها این محتواها را برای دوستان و همکاران خود میفرستند. به این میگویند روابط عمومی مشتری-محور.
مقالات مشابه
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید