کپی رایتینگ و متن نویسی
چرا باید دربارهی متن و متننویسی (کپی رایتینگ) بیشتر بدانم؟
کپی رایتینگ و متن نویسی خلاقانه برای کسبوکار به همان اندازه که چالشبرانگیز است، جذاب و لذت بخش است، و هنگامی که تمامی اینها در کنار یک طراحی فوقالعاده قرار میگیرد تا ارتباطاتی نوآورانه بیافریند، میتواند بهترین شغل دنیا به حساب بیاید.
متننویسی بخشی حیاتی از طراحی آمیختهی ارتباطات است و آن دسته از ما که اموراتمان از این راه میگذرد، میدانیم که رسیدن به یک پیام خوب و داستان گفتن، حتی اگر در بستر کسبوکار هم باشد لذت بخش است. خواهید فهمید که اگر بتوانید در مخاطب خود واکنشی ایجاد کنید، به مهارتی ارزشمند دست پیدا کردهاید که باعث میشود خیلیها به دنبال شما بیایند.
متن (یا نوشته یا واژهی) به کار رفته در طراحی، نوع ویژهای از نوشتن خلاقانه است که به مهارت یک صنعتگر و ذوق یک هنرمند نیاز دارد. یک رماننویس یا یک شاعر، در مقایسه با بستری که یک متننویس در آن فعالیت میکند، آزادی عمل فوقالعاده بالاتری دارد. شاعری و داستاننویسی یعنی پرواز خیال، که نه مشتری مزاحم این پرواز میشود نه ویراستار مطبوعاتی. چه شخصیت نویسنده مستقیماً در اثر دخیل باشد چه نباشد، این نوع از نوشتن نابترین نوع نوشتن خلاقانه است.
نویسنده میتواند به هر سو پرواز کند و با خیال پردازی و داستانسرایی به هر جا که میخواهد برود. اما متننویسی یعنی چسبیدن به دستور کار یا دستور کار و در عین حال داشتنِ خلاقیت و سبک و داستانسرایی یک نویسنده یا شاعر.
تفاوت ژورنالیست ها و کپی رایترها
ژورنالیستها و نویسندههای متون کسب وکار هر دو نویسندههای تجاری هستند اما جوهرهی نقشی که به عهده دارند کاملاً با یکدیگر متفاوت است. ژورنالیست باید از میان انبوهی از چرکنویسها، سرنخهایی را دنبال کند تا متنش را بنویسد. او مجبور است تحقیق کند و به قلب موضوع برود، دیدگاهها و نظرات مختلف را کشف و بررسی کند و تمامی این مواد خام را به درستی در کنار یکدیگر قرار داده و به هم ارتباط دهد.
مقالات ژورنالیستها اغلب ساختاری سفت و سخت و تعریفشده دارد و از سوی دیگر، فضای کافی برای پرداختن به عقاید شخصی و نقطهنظرات فردی در آن فراهم است. پیامی که میرسانند باید حقیقت داشته باشد، متعادل و عادلانه باشد، اما اجازه دارند موضعگیری شخصی خود را هم داشته باشند که یا همسو با موضعگیری آن روزنامه یا مجله است، یا در صورتی که نویسنده ستون ویژهی خود را داشته باشد، مقالهاش میتواند بازتابی از موضع شخصی خودش باشد.
در متننویسی، برای این که متنی خلاقانه بنویسید میتوانید از تمامی انواع متنها و سبکهای نوشتن استفاده کنید، اما جایی برای نشان دادن شخصیت خودتان در متن وجود ندارد. شما تنها یک کاتب هستید! یک سخنگو که مشتری شما را استخدام کرده و اینجا دیگر صدای برند است که باید از متن شما به گوش برسد، رسا و روشن!
چه پروژهای که در دست دارید یک متنِ ماندگار و برای همیشه باشد چه مجبور باشید هر روز یک متن بنویسید، نقطهی آغاز این است: منِ خود را کنار بگذارید، تمام ایدههای شخصی را فراموش کنید و یونیفرم شرکت مشتری را به تن کنید. از این که این لباس چقدر به تنتان مینشیند و به شما میآید تعجب خواهید کرد.
نوشتهی خوب اتفاقات خوبی را رقم میزند
نخستین نوشتههایی که به خط میخی در بینالنهرین کشف شد حاکی از مالکیت حیوانات و کالاها بود. نوشتن در قلب تجارت قرار داشت و ابداع آن طلوع تمدن جدید را آسانتر کرده بود. حالا نوشتن یکی از اصلیترین شکلهای بیان به حساب میآید و حتی در شکل خلاصه و دستور کار، ابزاری است قدرتمند برای تمامی انواع کسبوکار. تکنیکهای متننویسی خلاق در واقع یافتن طبیعیترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران است.
کسبوکار یک هدف دارد: سودآوری.
هر کسی در هر نهاد تجاری که مشغول باشد، سعی دارد محصول یا خدمتی را با قیمتی بیش از قیمت تمام شده به فروش برساند و عموماً سودی شرافتمندانه به دست بیاورد تا با آن زندگیاش را بگذراند. فروش، یعنی همان کاری که به وقت نوشتن یک متن انجام میدهید، در واقع هدایت نیازهای مشتری به سوی برندهاست.
پیش از این که بازار جهانی تا این اندازه طبیعت رقابتی پیدا کند، تمام آن چه باید برای حفظ حیات یک کسبوکار انجام میدادید این بود که نیازهای مشتریان را برآورده کنید. در طول این سالها حجم عظیمی از انتخابها پدید آمده و وقتی انتخاب به رقابت تبدیل میشود: دیگر کافی نیست که پرچم برندتان را به دست بگیرید و به مشتریها بگویید که کجا هستید؛ حالا باید به آنها بگویید که چرا بهتر هستید، که چرا باید به خودشان زحمت داده به در خانهی شما بیایند و چرا باید دوباره و دوباره به سوی شما برگردند.
انواع مختلف رسانهها با رشد عجیبی مواجه شدهاند، رسانههایی که از طریق آنها میشود به مشتری دست پیدا کرد، از وبلاگها گرفته تا میکروسایتها و آگهیهای سخنگو و کمپینهای ایمیلی. این روزها مشتریها کنترل بیشتری بر پیامهای دریافتی خود دارند و میتوانند تصمیم بگیرند وقت خود را به کدام یک از این پیامها اختصاص بدهند.
این یعنی نتایج حاصل از تبلیغات و بازاریابی سنتی دیگر غیر قابل پیش بینی است و این ابهام روز به روز بیشتر میشود. واقعیت این است که ما در مقام مشتری، پیامها و آگهیهای بازرگانی را آگاهانه انتخاب یا حذف میکنیم.
طراحی گرافیکی خلاقانه، شیوهای قدرتمند برای جلب توجه است اما بس که مورد هجوم تصاویر جذاب و گیجکننده، مفاهیم خارقالعاده و عکسهای حرفهای و بینقص قرار گرفتهایم، کمی درجه حساسیتمان پایین آمده و تصاویر دیگر آن قدرت گذشته را ندارند که باعث شوند به احترام آنها از جایمان بلند شویم و به آنها فکر کنیم. جوهرهی ارتباطات اثربخش، پیامهایی است که این تصاویر با خود میآورند و شیوهای است که برای بیان این پیامها به کار میگیرند.
تنها این کافی نیست که کمپینهای رسانه های گران قیمت راهاندازی کنیم یا با حضوری پررنگ، انتظار نتایج درخشان داشته باشیم. اگر مشتری به شما توجه نکند یا به پیام شما علاقهای نداشته باشد، پاسخ خوبی نخواهید گرفت. ابتدا باید بهترین راه را برای دستیابی به مردم انتخاب کنید، حال چه با پیامهایی که بر فراز آسمان به نمایش در میآیند چه ارسال پیامک به گوشی خریدارانی که از جلوی فروشگاه شما میگذرند. نکتهی مهم بعدی این است که تمامی پیامهای ارسالی شما باید هدفگذاری شده، متناسب و انگیزاننده باشند. برای رسیدن به این هدف به متنی فوقالعاده نیاز دارید.
نگرشها و اصولی که در مورد متننویسی کسبوکار به کار میروند، همآنهایی هستند که در ارتباطات کتبی و شفاهی مورد استفاده قرار میگیرند. هر چه ارتباطی که برقرار میکنید شفافتر و صحیحتر باشد موفقتر خواهید بود.
چه چیزی باعث میشود متن خارقالعادهی خود را ننویسید؟
هدف اصلی شما در مقام یک متننویس این است که پیامی شفاف خلق کنید که به راحتی فهمیده شود و با آن گروهی مشخص از مخاطبان را هدف قرار بدهید و تشویقشان کنید که واکنشی تعریف شده را در برابر مشتری شما انجام بدهند. اگر فرایندهای اولیه را بدانید و از اشتباهات رایج دوری کنید، خواهید فهمید که این کار به آن سختی که فکر میکردید نیست.
یک متننویسِ بالفطره بودن شاید شروع خوبی باشد، اما کافی نیست، اصولاً یک متن نویس بالفطره بودن برای نوشتن یک متن خوب کفایت نمیکند. برخی نویسندگان آژانسها تا دههها به استعداد خدادادی خود بسنده کرده بودند و فرایندها و تکنیکها را نمیشناختند.
مقالات مرتبط
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید