مزایای برندسازی در کسب و کارها چیست؟
مزایای برندسازی بی شمار امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. برند درواقع تداعی کننده پیام، فکر، هدف سازمان برای مشتریان و مخاطبین آنها است. بنابراین، هرچه برند طراحی شده ماندگارتر باشد سریعتر به ذهن مخاطب نزدیک شده و احساس نزدیکی ایجاد شده می تواند وی را به مشتری ثابت و متعهد تبدیل کند.
درواقع برند عبارت است از توانایی مصرف کننده در فراخوانی اطلاعات مربوط به برند از حافظه ی خود در شرایطی که در رده ی محصول و نیازهای قابل ارضا توسط آن یا موقعیت خرید یا استفاده، خود به عنوان اشاره یا راهنمایی در انتخاب برای وی مطرح شود.
آگاهی از برند در فرایند برندسازی شامل عملکرد برند بر اساس دو شاخص شناسایی برند و یادآوری برند است. شناسایی برند به مفهوم توانایی مصرف کننده در تایید مواجهه قبلی با برند در شرایطی است که نشانه یا راهنمایی در زمینه آن برند به وی ارائه شود.
به بیان دیگر، زمانی که این فرد به فروشگاه می رود آیا قادر است برندی را که قبلا با آن مواجه شده است را دوباره بشناسد؟
یادآوری برند عبارت است از توانایی مصرف کننده در فراخوانی اطلاعات مربوط به برند از حافظه ی خود در شرایطی که در رده ی محصول و نیازهای قابل ارضا توسط آن یا موقعیت خرید یا استفاده، خود به عنوان اشاره یا راهنمایی در انتخاب برای وی مطرح شود.
اگر تحقیقات نشان دهند که بسیاری از تصمیمات مصرف کننده در لحظه خرید اتخاذ می شوند-یعنی در جایی که برند، لوگو، بسته بندی و… به صورت فیزیکی در برابر چشمان وی قرار دارد- در این حالت شناسایی برند نقش بسیار مهمی دارد.
اما اگر تصمیم گیری های مصرف کننده اغلب با بررسی قبلی و خارج از زمان و مکان خرید اتخاذ شود، یادآوری نقش پررنگی دارد.
بنابراین، افزایش سطح یادآوری برند یکی از مزایای برندسازی است که نقش کلیدی برای شرکت های خدماتی و برندهای آنلاین دارد. زیرا در این شرکت ها مصرف کنندگان شخصا، در جست و جوی یک برند هستند و به همین دلیل، باید بتوانند اطلاعات مربوط به آن را در زمان مناسب از حافظه خود استخراج کنند.
با این حال توجه داشته باشید که یادآوری برند ممکن است در لحظه خرید، اهمیت کمتری داشته باشد، اما ارزیابی مصرف کنندگان از برند و انتخاب آن ها در هر شرایطی، تحت تاثیر هر آن چیزی که از برند به خاطر می آورند، قرار می گیرد.
از سوی دیگر حتی در مواردی که مصرف کننده در حافظه خود اطلاعات زیادی نسبت به یک برند دارد، می توان گفت که به طور کلی شناسایی برند بر مشتری تاثیرگذارتر است.
مزایای برندسازی در آگاهی
یکی از مزایای برندسازی ایجاد سطح آگاهی بالا از برند در ذهن مصرف کنندگان است که به اصطلاح به آن آگاهی از برند نیز گفته می شود و به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
مزایای برندسازی در یادگیری
آگاهی از برند بر شکل گیری و قدرت تداعیات ذهنی تاثیر می گذارد و به این ترتیب بر تصویر ذهنی مصرف کننده از برند موثر است. برای ایجاد تصویر ذهنی مناسب از برند، بازاریابان باید قبل از هر چیز بتوانند یک گره اطلاعاتی از آن در حافظه ی مصرف کننده ایجاد کنند تا بتوانند به سادگی بر شیوه یادگیری وی تاثیر بگذارند و به تدریج تداعیات ذهنی بیشتری را از برند خود ایجاد کنند.
گام اول در ایجاد ارزش ویژه برند،«ثبت نام برند در ذهن مصرف کننده» است. اگر عناصر مناسبی انتخاب شده باشند، این کار به سادگی انجام می شود.
مزایای برندسازی در تامل
همانگونه که پیش از این گفته شد، مصرف کنندگان باید هنگام خرید به برند توجه کنند تا بتوانند با بررسی تاثیر آن بر ارضای نیازهای خود، آن را انتخاب کنند.
ارتقای سطح آگاهی مصرف کننده از برند، احتمال قرار گرفتن آن برند را در مجموعه برندهای مورد تامل فرد افزایش می دهد. تحقیقات متعدد نشان داده که مصرف کنندگان به ندرت تنها به یک برند وفادارند، بلکه مجموعه ای از برندها را در ذهن خود دارند که هنگام خرید یا سایر مواقع آن ها را مورد تامل قرار داده و بررسی می کنند و در نهایت یکی از آن ها را انتخاب می کنند.
بر این اساس قرارگرفتن برند در مجموعه مورد تامل مشتری موجب می شود که برندهای رقیب به ندرت مورد توجه قرار گیرند و میزان یادآوری آن ها کمتر شود.
همچنین تحقیقات روان شناسی نشان می دهد، به یاد آوردن برخی از اطلاعات می تواند مانع از یادآوری سایر اطلاعات شود.
این موضوع در چارچوب علم بازاریابی به این معناست که اگر مصرف کننده ای برای صرف ناهار به گزینه ی غذای سریع در یکی از رستوران های فست فود فکر می کند، کمتر به فکر سایر انواع رستوران ها نظیر رستوران هندی یا مرغ سوخاری می افتد، زیرا در آن لحظه فقط بر انتخاب برند رستوران فست فود تمرکز می کند و میزان یادآوری سایر گزینه ها در ذهنش بسیار پایین است.
مزایای برندسازی در انتخاب
سومین مزیت دستیابی به میزان آگاهی بالا نسبت به برند بر انتخاب برند تاثیر بسزایی گذاشته و آن را در راس مجموعه ی مورد تامل فرد قرار می دهد، حتی اگر فرد هیچ تداعیات ذهنی دیگری نسبت به آن نداشته باشد.
به عنوان نمونه، این نکته ثابت شده که مصرف کنندگان در بسیاری از تصمیمات خرید، فقط برندهای آشنا و معتبر را مورد بررسی قرار می دهند.
بر این اساس در شرایط اتخاذ تصمیمات با میزان درگیری ذهنی اندک، دست کم سطح آگاهی از برند برای انتخاب محصول کافی است، حتی اگر فرد هیچ نگرش درستی نسبت به آن نداشته باشد.
یکی از مدل های تاثیرگذار در زمینه تغییر نگرش یا ترغیب مصرف کنندگان، مدل«احتمال-پیچیدگی» است.
این مدل بر پایه ی این اصل شکل گرفته است که شرایط تصمیم گیری با میزان درگیری ذهنی اندک زمانی ایجاد می شود که انگیزی خرید مصرف کنندگان یا توانایی(اطلاعات) خرید آن ها کاهش یابد.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید