چرا نام برند یا محصول برند را کپی می کنند؟
عوامل زیادی وجود دارد که شرکت ها برای تولید محصولاتشان تصمیم می گیرند از نام برند یا محصول برندهای شناخته شده تر استفاده کنند. که از مهمترین دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان یادآوری نام مشابه در ذهن مخاطب به جای برند اصلی
- خرید محصولات با قیمت کمتر که مشابه محصول و برند اصلی هستند
- صرف هزینه و زمان کمتر برای شناخت و ایجاد تداعی نسبت به نام و محصول جدید
- عدم وجود استراتژی و کمپین ارتباطات بازاریابی برای برند جدید
اما این موارد بهترین دلیل برای کپی کردن از نام برند یا محصول یک برند هستند؟
برندسازی در نهایت منجر به افزایش فروش می شود اما دلیل کافی برای این کار نیست. در کنار استراتژی های برندسازی نیاز به برنامه های کمپین ارتباطات یکپارچه بازاریابی است تا معرفی برند و نام برند به درستی انجام شود. طبیعتا معرفی کردن و ایجاد تداعی در ذهن مخاطبان نیاز به زمان و اجرای دقیق برنامه هاست و افرادی که تنها به دنبال فروش هستند به برند و برنامه های آن کاری ندارند.
در بیشتر موارد افرادی که کپی کردن از نام برند یا محصولات برندهای شناخته شده را ترجیح می دهند یا از برنامه های برندسازی آگاهی ندارند و یا فقط و فقط به دنبال فروش محصولات هستند، بنابراین به جای ساخت جایگاه متمایز و معرفی کردن برند، هزینه های معرفی و اجرای برنامه های برندینگ را صرف ساخت حباب فروش می کنند.
ساخت حباب فروش با استفاده از تبلیغات باعث می شود تا بعد از مشتری تنها به خرید یک محصول ترغیب شود و بنابراین بعد از اتمام برنامه تبلیغات، وفاداری مشتری اتفاق نخواهد افتاد و در بیشتر موارد این ارتباط قطع می شود.
عصر جایگاه سازی
امروزه کاملا روشن است که تبلیغات وارد عصری نو شده، عصری که دیگر خلاقیت کلید موفقیت نیست.
سرگرمی ها و خوشی های دهه های 60 و 70 به واقعیت های تلخ دهه 80 منجر شد. در جامعه ارتباط زده ما، شرکت ها برای موفق شدن باید در ذهن مشتری احتمالی خود جایگاهی به وجود آورند، جایگاهی که نه تنها نقاط قوت و ضعف آن شرکت را در نظر داشته باشد، بلکه به رقبای آن هم پرداخته باشد.
تبلیغات به دوره ای وارد می شود که در آن روش و استراتژی، سلطان است. در عصر جایگاه سازی، تنها اختراع یا کشف کافی نیست، حتی ممکن است ضروری هم نباشد. شما در هر صورت باید نخستین نفر باشید تا در ذهن مشتری قرار بگیرید.
در زیر به موارد اشاره می شود که از نام برند ها یا محصولات مشابه برای فروش بیشتر استفاده کرده اند.
تن ماهی شالیتون
کپی از تن ماهی شیلتون
کالباس و سوسیس کالیس
کپی از کالباس و سوسیس ماسیس
شکلات صبحانه میندلا
کپی از برند نوتلا
بیسکوئیت اورئو
ویتانا با نام بیسکوئیت شکلاتی و درنا با نام بیسکوئیت دوربیس از بیسکوئیت اورئو تقلب کردند.
اورئو و شکلات میلکا
شیرین عسل از ترکیب شکلات میلکا و بیسکوئیت اورئو، محصولی با نام خود تولید کرده است.
شیرین عسل
شکلات افتر تن 10 شیرین عسل
کپی از شکلات افتر ایت 8
شیرین نوین
کپی از نام کیک کت
اگر شما هم مثال های دیگری میشناسید، بفرمایید
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
برندسازی فروشگاه اینترنتی
برندسازی مدرسه و دانشگاه
برندسازی کلینیک زیبایی
برندسازی صنایع غذایی
برندسازی کافه و رستوران
برندینگ خودروسازی
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی عالی بود ممنون
ممنون از شما
شیرین عسل و شیرین نوین فقط محصولات شرکت های دیگر رو کپی می کنند
متاسفانه اتفاقی هست که خیلی از شرکت ها انجام میدن و اگر با حوزه برندینگ آشنا باشن حتما ترجیح میدن که این کار رو انجام ندن
دوستان بیشتر به فکر فروش هستن و پروسه ای به نام برندینگ رو فراموش می کنن