شخصیت برند و تفاوت آن با کاراکتر (مسکات) چیست؟
شخصیت برند، کاراکتر، مسکات، این 3 کلمه در معنی لغوی مترادف و مشابه هستند اما معنی واقعی آن ها متفاوت است.
چند مدل یا الگوی مختلف برای خلق شخصیت برند وجود دارد که شناخته شده ترین این مدل ها مدل جنیفر آکر و مدل آرکتایپ ها هستند.
مدل جنیفر آکر – 1997
مدل آرکتایپ برند
شخصیت برند
بعد از انجام تحقیقات بازار و بررسی رقبا، می توان استراتژی برند را تدوین کرد که شخصیت برند یکی از مواردی که به آن می پردازیم و بر مبنای هویت برند طراحی می شود.
ما به برند شخصیت می دهیم تا بتوانیم با لحن مشخص و رفتار مشخص با مشتری ارتباط برقرار کنیم و از بعد انسانی به آن ها بیشتر نزدیک شویم.
وقتی درباره شخصیت برند صحبت می کنیم یعنی یک برند کدام ویژگی های شخصیتی را دارد. یعنی مهربان است یا جدی، صمیمی است یا احساسی، ایده پرداز است یا اطلاعات زیادی دارد، قابل اعتماد است یا قانون شکن است و …
بعد از اینکه شخصیت برند بر مبنای هویت برند شکل گرفت، سایر استراتژی های برند را تعریف می کنیم و ویژگی های خاص این شخصیت را مخصوص به این برند تعریف می کنیم تا بتوانیم بعد از این با لحن این برند با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و فواید مورد انتظار مخاطبان را بیشتر از بعد انسانی به آن ها انتقال دهیم.
اما بعد از خلق شخصیت برند، با توجه به مخاطبان، رقبا و هویت برند باید تصمیم گرفت که چطور می توان این شخصیت را در برنامه های ارتباطاتی به مخاطب انتقال داد.
آیا انتقال شخصیت برند به مخاطب از طریق تصاویر، ویدئوها و لحن کافی است یا باید از یک مسکات استفاده کرد.
مسکات چیست؟
اگر کاراکتری برای انتقال شخصیت برند خلق شود و کار آن ارتباط برقرار کردن با مخاطبان باشد و استراتژی های برند از طریق این کاراکتر به مخاطب انتقال داده شود، این فقط یک کاراکتر نیست و آن مسکات برند می گویند.
مسکات برند ام اند ام – m&m brand mascot
مسکات برند لاستیک میشلن – bibendum
مسکات برند مستر کلین
مسکات برند نسکوئیک
مسکات برند کلاگز
مسکات برند چی توز
مسکات برند چاکلز
مسکات برند روزانه
مسکات برند شیبابا
مسکات برند علی بابا
مسکات برند ایران رادیاتور
کاراکتر چیست؟
اما اگر فقط یک تصویر موجود زنده به شکل انسان یا حیوان یا … طراحی شود تا مخاطب را از طریق آن جذب کنیم و برنامه های ارتباطاتی برای آن تعریف نکردیم و کار آن انتقال شخصیت برند به مخاطب نباشد آن فقط یک کاراکتر است.
کاراکتر برند بیک
کاراکتر برند مارکوپولو
کاراکتر برند نامی نو
کاراکنر برند لینا
پس شخصیت مربوط به ویژگی های ذاتی است که برای یک برند تعریف می کنیم، کاراکتر یک طرح است و مسکات، کاراکتری که شخصیت برند را به مخاطب انتقال می دهد.
مقالات مرتبط
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید