برند بوک چیست؟
برای شروع یک کسب و کار، برندینگ کافی و لازم نیست. ایجاد اصول برند سازی خود به کمک یک برند بوک مزایای زیادی دارد و به پیشبرد اهداف شما کمک خواهد کرد.
درباره کتاب راهنمای برند (برند بوک) شنیدهاید، اما هنوز مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید؟ یا شاید از خود میپرسید که آیا اصلاً داشتن یکی از آنها ارزش دارد و آیا ایجاد راهنمای برند سازی واقعاً میتواند برای کسب و کار شما سودآور باشد؟
در این مقاله، تمام اجزای ضروری یک کتابچه راهنمای برند موفق را برای شما گردآوری کرده و درباره نحوه ایجاد و طراحی یک برند بوک، از جمله ویژگیهایی مانند پالت رنگ و لوگو، و همچنین عناصر بصری و ارتباطی بحث خواهیم کرد.
برند بوک سندی است که رهنمودهای خاصی را برای تداوم هویت برند در کلیه ارتباطات خارجی و داخلی تدوین می کند که معمولاً بر موارد زیر تمرکز دارد
برند بوک چیست؟
به زبان سادهتر، برند بوک (یا راهنمای برند) طرح کلی از ماموریت، تصویر و ارزشهای اصلی برند شما است. مهمتر از همه، این کتاب هویت برند شما است، یک طرح کلی متشکل از طرحهای جزییتر که همگی ساختار برند شما را میسازند، از هدف برند گرفته تا شاخصههای ظریفتر، مانند جزئیات مربوط به طرح رنگ و فونتها. با ترکیب همه این عناصر، یک کتابچه راهنمای برند جامع متولد میشود که چشم انداز روشنی از شرکت و محصول آن به کارکنان و مشتریان ارائه میدهد. هر نام تجاری بزرگ دارای یک برند بوک است، از اپل، گوگل و کوکاکولا گرفته تا برندهای کوچکتر.
نام دیگر برند بوک چیست؟ راهنمای برند، دستورالعملهای هویت بصری، راهنمای سبک، کتاب هویت برند و جعبه ابزار برند؛ همه و همه اصطلاحاتی هستند که به جای برند بوک به کار میروند.
صرف نظر از نام، یک برند بوک لزوماً نباید جامع باشد. طبق تعریف برند بوک، برخی از برند بوکها منحصراً بر جنبه طراحی متمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر شامل مرور کلی شرکت و دستورالعملهای ارتباطی آن هستند. این عمدتاً به هدف کتاب برند شما بستگی دارد، اما فکر نمیکنید که داشتن تمام اطلاعات لازم به صورت یکجا بسیار مفید است؟
به عنوان یک قاعده کلی، یک برند بوک موفق باید دارای موارد زیر باشد:
- ماموریت برند، چشم انداز برند
- داستان برند، هویت برند
- شخصیت و لحن برند
- لوگوی برند و تغییرات آن در صورت لزوم
- پالت رنگی
- سایز و استایل فونت
- تصاویری که نشان دهنده برند هستند و مثالهایی ارائه میدهند که از چه تصاویری میتوان در استراتژی بازاریابی برند استفاده کرد
آیا شما هم به برند بوک نیاز دارید؟
کاملاً! مهم نیست که شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک است، یک برند بوک استاندارد کمک می کند تا همه چیز را برای همکاران خود سازماندهی کنید و کاملترین و شخصیترین تصویر برند را برای مشتری به تصویر بکشید.
کتاب برند همه چیز را برای طراحان روشن نگه میدارد، خواه آنها به تازگی به شرکت ملحق شده باشند یا نه، و به آنها اجازه میدهد هنگام طراحی وبسایت یا ایجاد هر سبک دیگری، به استایل فونتها، رنگها، لوگوها توجه کنند.
علاوه بر این، به تیم بازاریابی کمک می کند تا بفهمد از چه زبانی باید استفاده شود، چه زمانی و چگونه، و همچنین داستانی که برند برای مشتری میگوید. در نهایت، با مشتری ارتباط ایجاد کرده، دقیقترین و منسجمترین تصویر را از برند ارائه داده، و به آنها یادآوری میکند که این برند یک موجود زنده، پویا، در حال توسعه، با شخصیت خاص خود است. هوارد شولتز؛ مدیر عامل استارباکس، در این باره میگوید: “اگر مردم باور داشته باشند که ارزشهای مشترکی با یک شرکت دارند، به برند وفادار خواهند ماند”
برند بوک شما بهترین راه برای دستیابی به مشتریان و نشان دادن راهی برای ایجاد یک زبان بصری و کلامی مشترک برای همه کسانی است که با نام تجاری شما در تماس هستند. یونیسف در دستورالعملهای برند خود در سال 2017 تاکید می کند که کتاب برند آنها یک ابزار ضروری و جزء جدا نشدنی از همه ارتباطات آنها است.
چرا دستورالعملهای برند مهم هستند؟
دلیل اصلی داشتن یک برند بوک ثبات هویت برند است. وقتی مجموعهای از قوانین مشخص ندارید، هر کس در سازمان شما میتواند هر چیزی را که فکر کند مناسب است، ایجاد و ارائه کند. در نتیجه، به جای نشان دادن هویت برند، شخصیت خود را بیان میکنند. پیامهای تحریف شده میتواند در درازمدت بر ارزش و شهرت برند تأثیر بگذارد و برند در اذهان عمومی گیجکننده شود؛ همچنین هویت برند را تضعیف کرده و از باورپذیری برند میکاهد.
بنابراین دستورالعملهای تعریف شده یک برند تضمین میکند که هر بخش از شرکت شما به درستی تنظیم شده و از دستورالعملهایی پیروی کند که توسط هیئت مدیره اصلی با آن موافقت شده است.
از سوی دیگر یک برند بوک میتواند روند ثبت نام کارکنان جدید را آسان تر کند و به عنوان یک راهنما برای کارمندان تازه وارد عمل کند. خواندن کتاب برند به آنها کمک میکند خیلی سریعتر به قوانین برند عادت کرده و دیدگاههای شرکت، ارتباطات داخلی، مقررات و غیره را درک کنند.
برای سادهتر شدن این مطلب کافی است به یک طراح جدید فکر کنید که به تازگی به تیم شما پیوسته و باید از یک فونت خاص استفاده کند یا لوگو را در یک موقعیت خاص قرار دهد. داشتن برند بوک به او کمک میکند تا بداند که چه جزئیات طراحی را باید اعمال کند. به لطف راهنمای برند است که تیم بازاریابی شما میداند که از چه لحنی استفاده کند و تیم مدیریت دقیقاً قوانین شرکت و باید و نبایدها را میداند. اما چگونه برند بوک بنویسیم؟ در ادامه با عناصر یک برند بوک و نحوه ایجاد یک راهنمای برند آشنا خواهیم شد.
چگونه برند بوک خود را ایجاد کنیم؟
دستورالعملهای برند را میتوان به دو شاخه اساسی تقسیم کرد: سبک و استایل و فنون و تکنیک طراحی، که زبانهای بصری و متنی برند نیز معروف هستند.
در ادامه مواردی که شامل آنها میشوند را نام برده و مختصر توضیحی راجع به آنها میدهیم:
طراحی برند شما
جنبههای طراحی برند بوک چیست؟ جنبهها و ویژگیهای طراحی و دیزاین برند بوک، مربوط به راههایی است که برند به صورت بصری با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند. هر کاری که از لحاظ بصری انجام میدهید، مثلا هنگام کار با تصاویر، همیشه مطمئن شوید که مخاطبان خود را در هر جنبهای از فرآیند طراحی هدف قرار میدهید: از انتخاب رنگها گرفته تا فونت و تصاویری که برای آنها جذاب خواهد بود.
پالت رنگی
پالت رنگ شما انتخاب رنگها و سایه و تونالیتهای از آنها است که شرکت شما برای شکل دادن به کل جنبه بصری برند خود از آن استفاده میکند. سپس این پالت رنگی در تمام شاخههای طراحی برند، از جمله لوگو، نمادها، تمام مواد بازاریابی بصری و البته وبسایت شرکت استفاده میشود.
کلید موفقیت هنگام انتخاب رنگ، این است که آن را ساده نگه دارید: حداکثر 5 رنگ را انتخاب کنید، اگرچه ایده آل یک پالت رنگی حداکثر 3 رنگ است. این رنگها باید شامل رنگ بیس و پایه، رنگ تند و جیغ و خنثی باشند. رنگ اصلی (پایه) غالب ترین رنگ برند شما خواهد بود، رنگ تند و جیغ به صورت یک سایه استفاده میشود و رنگپایه برای ایجاد جذابیت بصری اضافی و رنگ خنثی هم برای پس زمینه استفاده میشود. برای انتخاب رنگهای مناسب در ساخت برند بوک میتوانید از 4 روش زیر استفاده کنید:
1- سایههای تک رنگ: یک رنگ و برخی تغییرات جزئی دیگر در سایه همین رنگ.
2- رنگهای مکمل: رنگهایی که در چرخه رنگ مستقیماً مقابل یکدیگر قرار دارند، از طریق کنتراست، جلوهای جذاب ایجاد میکنند: مانند قرمز و سبز، یا زرد و بنفش.
3- سه گانه: رنگهایی که یک مثلث را در چرخه رنگ تشکیل میدهند نیز کنتراست و جذابیت بصری زیبایی ایجاد میکنند.
4- آنالوگ: رنگهایی که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند مانند زرد، نارنجی و قرمز.
هنگام تصمیمگیری در مورد انتخاب رنگهای برندتان، تئوری رنگها و اثرات روانشناختی رنگهای خاص را فراموش نکنید. بعد از انتخاب پالت رنگی برند، کدهای HEX، RGB یا Pantone آنها را در دفترچه راهنمای برند فهرست کنید تا طراحان سایههای دقیق رنگهای انتخابشده را بدانند.
لوگو
لوگو نماینده کوچک برند شما است، تصویری آشنا که عموم مردم به صورت بصری آن را تشخیص داده و با دیدن آن، آگاهانه یا ناخودآگاه شرکت و محصولات شما را به یاد میآورند.
در بخش لوگوی برند بوک توضیح داده میشود که چگونه و کجا باید از این لوگو استفاده شود، و جزئیات مورد نیاز ریدیزاین آن مانند رنگ و اندازه را توضیح می دهد.
هنگام طراحی لوگو، همه چیز را ساده و دقیق نگه دارید: مطمئن شوید که نشان دهنده برند شما است و بیش از حد نامرتب یا گیج کننده نیست. یک مثال عالی برای این نکته، تکامل لوگوی آمازون است. طراحی لوگوی آمازون در دهه 90، بسیار شلوغ، با پسزمینه آب استخر و رنگهای متن متضاد بود و حالا به لوگویی شیک، مینیمال و قابل تشخیص تبدیل شده است که همه ما امروز میشناسیم؛ فقط دو رنگ به همراه یک فلش که به کاربران لبخند می زند و یک اثر مثبت ظریف و ناخودآگاه ایجاد میکند.
انتخاب فونت
مانند رنگ، هر فونت تاثیر منحصر به فرد خود را بر روی مخاطبان شما خواهد داشت. با طیف وسیعی از حروف چاپی موجود، مطمئناً چیزی را خواهید یافت که دقیقاً نشان دهنده برند شما باشد.
این بخش درنوشتن برند بوک شما، باید حاوی تمام نکات دقیق در مورد فونتهای مورد استفاده در برند خود و همچنین مکان و نحوه استفاده از هر فونت باشد (مثلاً در پوسترها، صفحات وب و حتی در کمپین های تبلیغاتی).
شما باید حداقل دو فونت را انتخاب کنید: یک تایپ فیس اصلی که برای متن اصلی استفاده میشود، و یک تایپ فیس ثانویه برای سرفصلها. مانند سایر بخشها، انتخاب فونت نیز میتواند پیچیده و با جزئیات و یا بیسیک و ساده باشد.
نمادها
نمادهای کوچکی در سراسر صفحات وب شما پراکنده شدهاند ساده و پیشپا افتاده به نظر میرسند اما اهمیت زیادی دارند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی انتخاب و طراحی میکنید. هنگام طراحی نمادهای خود، چک لیستی از تمام عناصری که باید در نظر گرفته شود را در نزدیکی خود نگه دارید، این کار به شما کمک میکند تا روی مرتبط نگه داشتن آنها با برند خود تمرکز داشته باشید.
از دلایلی که طراحی نمادها و آیکونها اهمیت دارد این است که به تجربه کلی مخاطب در هنگام تعامل با شرکت اضافه کرده و یک تصور منسجم ایجاد میکنند. تمام نمادهای خود را در دفترچه راهنمای برند و همچنین زمان، مکان و نحوه استفاده از هر نماد را قرار دهید.
عکسها
یک صفحه از برند بوکتان را به نمونههایی از تصاویری اختصاص دهید که پیام، اصول و محصول شرکت را منعکس میکند. آنها باید تصاویری باشند که دوست دارید در طراحی و بازاریابی برند استفاده شوند. ممکن است بخواهید روی عکسهای سیاه و سفید تمرکز کنید، یا تصاویری که پایگاه مشتریان هدف شما را نشان میدهند.
ارتباط با برند شما
راهنمای برند باید شخصیت، مأموریت، و رویکرد برند و روشهایی را که کارمندان میتوانند آن را بازتولید کنند، بیان کند. یک برند موفق، ارتباط معناداری با مشتریان ایجاد کرده و آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل میکند.
داستان برند
داستان برند بوک شما چیست؟ هر برند داستانی منحصر به فرد دارد و پشت این داستان فقط یک ایده بوده است.
شما میتوانید این قسمت را کوتاه و شیرین تعریف کنید، اما هر چه جزئیات بیشتری را وارد داستان خود کنید، مشتریان شما بیشتر میتوانند با برند ارتباط برقرار کنند. مانند شناختن یک شخص غریبه، زمانی که تصویری از تاریخچه شخصی یک غریبه پیدا میکنید، ارتباط نزدیکتری با او برقرار کرده و به فرد مورد نظر نزدیک تر میشوید. همین اصل در مورد برند شما نیز صدق میکند، مجموعهای از ایده ها باید آشکارا و با هویت بیان شوند تا به جهان اجازه دهند با آن پیوند برقرار کنند.
لحن برند
نوع زبان مورد استفاده شرکت خود را با حفظ متن و سبک آن در برند بوک، مشخص کنید. چه یک مؤسسه رسمی (مانند دانشگاه) یا یک برند شوخ و خونگرم باشید که هدف اصلی آن ایجاد ارتباطات معنادار است، از زبانی استفاده کنید که نشان دهنده مقاصد شما باشد. این کار به برند شما عمق و شخصیت بیشتری میبخشد، آن را زنده میکند و اجازه میدهد با جهان صحبت کند.
در آخر
راهنمای برند یا برند بوک تنها نسخه لوح فشرده، کاغذی یا الکترونیکی از برند شما نیست. بلکه برند بوک روح شرکت و هسته اصلی وجود آن است. اگر به تازگی شروع به کار کردهاید، ممکن است حتی فکر کردن به جمع آوری یک راهنمای برند بسیار سخت باشد. اما به یاد داشته باشید که راهنمای برند میتواند به همان اندازه که شما نیاز دارید پیچیده و یا ساده باشد؛ مهم ویژگیهایی است که شما آن را حیاتی و مهم میدانید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید