طراحی هویت بصری برند + 5 عناصر هویت بصری برند در ساخت برند
هویت بصری برند چیست؟
هویت بصری برند، بخش قابل توجهی از مقولهی برندسازی را تشکیل میدهد. هر چیزی که مخاطب از برند شما میبیند و میشنود، هویت برندتان را تشکیل میدهد. درک این موضوع بسیار ساده است. همانطور که لباس شیک میپوشید، موهایتان را مرتب میکنید و عطر میزنید، باید به فکر جلوهی بصری برند خود نیز باشید. اما چطور؟
هویت بصری برند شامل چیست؟
شناخت عناصر هویت بصری برند به شما کمک میکند تا در ایجاد آن بهتر و دقیقتر عمل کنید. آنچه اهمیت دارد، توجه به همهی این عناصر است. فراموش نکنید که این المانها باید با یکدیگر سازگار بوده و تصویری یکپارچه از برندتان ایجاد کنند. در ادامه این موارد را معرفی کرده و توضیحاتی در خصوص هر یک ارائه میکنم.
لوگو
بهطور خلاصه لوگو را میتوان نماد اصلی برند دانست. لوگو باید بتواند امکان انتقال هویت برند شما را در ذهن مخاطب فراهم کند. در طراحی و انتخاب لوگو باید از رنگهای مناسب استفاده کنید و نوع لوگو باید با نوع فعالیت شما همخوانی داشته باشد. لوگوها انواع مختلفی دارند و شما با توجه به هویت بصریای که برای برند خود میسازید، میتوانید هر یک از آنها را انتخاب کنید.
انواع لوگو
در زیر برخی از مهمترین انواع را معرفی کردهایم. با توجه به هویت بصری برند خود میتوانید از بهترین گزینه استفاده کنید.
- لوگو تایپوگرافی: در لوگوی Work Mark نام برند با فونتی خاص استفاده میشود. استفاده از خطوط منحنی، صاف، یا شکسته، طراحیهای درهم یا ساده و … مواردی هستند به شما امکان معرفی ویژگیهای برند را میدهند. (مثال: کوکاکولا)
- لوگوی مونوگرام: این لوگو در واقع نوعی از تایپوگرافیست. در لوگو Letter Mark از حرف اول نام برند یا حروف اول این نام (در نامهای چند کلمهای) استفاده میشود. (مثال: مکدونالد، HP)
- لوگو تصویری: در این لوگو از تصاویر اشیاء، حیوانات و … استفاده میشود. (مثال: توئیتر، اپل)
- لوگو مسکات (Mascot): استفاده از کاراکترها نیز در لوگو امکانپذیر است. این کاراکتر میتواند انسان و یا حتی یک حیوان باشد. (مثال: KFC، فایرفاکس)
- لوگو ترکیبی: در لوگوی ترکیبی، از چند المان مختلف استفاده میشود. برای مثال در لوگوی برند LACOSTE از تایپوگرافی و لوگو مسکات بهطور همزمان استفاده شده است.
- لوگو سهبعدی: همانطور که از نام آن میتوان حدس زد، آرمهایی که به طور سهبعدی طراحی میشوند در این دسته قرار میگیرند. (مثال: ایکسباکس)
- لوگو انتزاعی: لوگوی انتزاعی نشاندهندهی تصویری نیست که پیش از این دیده باشیم. بلکه در این نوع طراحی سعی بر این است که با ایجاد تصویری انتزاعی ویژگیهای برندتان نشان داده شود.
- لوگو مینیمال: هنر طراحی مدرن و المانهای سادهی آن وارد صنعت برندسازی شدهاند. لوگوهای مینیمال به دنبال معرفی کسبوکارها به سادهترین و مستقیمترین شیوه هستند. (مثال: اپل، نایک و مسترکارت)
اهمیت رنگ در هویت برند
رنگهایی که برای طراحی و پیادهسازی هویت بصری برند خود انتخاب میکنید نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند. در انتخاب رنگ برای لوگو و دیگر محتواهای تبلیغاتی، بهتر است به روانشناسی رنگها توجه داشته باشید. در انتخاب پالت رنگی مناسب برای ساخت هویت و شخصیت برند خود به نکات زیر توجه کنید.
معنای رنگها را بشناسید
برای آنکه بتوانید رنگهای مناسبی انتخاب کنید، بهتر است با روانشناسی رنگها آشنا باشید. در ادامه ما برخی رنگها را از این نظر بررسی کردهایم.
- قرمز: شادی و هیجان و انرژی؛
- صورتی: احساسی و رمانتیک؛ پر رنگ بودن صورتی میتواند به آن معنای جوانی و جسارت نیز ببخشد.
- نارنجی: تازگی و سرزندگی، خلاقیت و ماجراجویی.
- زرد: خوشبینی، بازیگوشی و شادی.
- سبز: طبیعت، پایداری، اعتبار و ثروت.
- آبی: قابل اعتماد، آرامشبخش.
- بنفش: بزرگ، اسرارآمیز.
- قهوهای: صادق، ارگانیک.
- سفید: ساده، مینیمال.
- مشکی: پیچیده، شیک، مجلل، غمانگیز.
توجه کنید که شما باید ترکیبی از رنگهای مختلف را با توجه به هویتی که در نظر دارید انتخاب کنید.
هویت برند خود را بررسی کنید
در گام دوم با پرسیدن سوالهایی مانند موارد زیر و پاسخ دادن به آنها، یک قدم به انتخاب رنگی مناسب نزدیکتر میشوید.
- اهداف برند چیست؟ آیا به دنبال این هستیم که مشتریان شاد باشند؟ ثروتمند شوند؟ اطلاعات بیشتری کسب کنند؟
- به دنبال ایجاد چه حسی در مخاطب هستیم؟ آیا میخواهیم احساس اعتمادبهنفس داشته باشند؟
- شخصیت برند چگونه است؟ سرگرمکننده؟ جدی؟ الهامبخش؟
رقبا را بررسی کنید
فراموش نکنید که هویت بصری برند شما باید منحصربهفرد باشد. بهویژه شما باید تمایز بسیاری با رقبای خود داشته باشید. از این رو بهتر است پیش از انتخاب رنگها نگاهی به رقبای مطرح خود در بازار داشته باشید.
پس از طی این مراحل میتوانید با توجه به جمعبندیهای خود گزینههای در دسترس را لیست کرده و با مشورت تیم گرافیک خود بهترینها را انتخاب کنید.
تایپوگرافی
در تایپوگرافی نمیتوان یک الگوی ثابت برای همه معرفی کرد. تاثیر تایپوگرافی در انتقال پیام بسیار قدرتمند است. به گفتهی رابرت برینگهورست Robert Bringhurst نویسنده کتاب «عناصر تایپوگرافی»:
“تایپوگرافی هنر بیان زبان انسانی در یک فرم بصریست.”
یک تایپوگرافی خوب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.
- خوانا
- ماندگار و زیبا
- کاربردی
- برقرارکنندهی ارتباط
عکاسی برند
ضربالمثلی قدیمی در اغلب فرهنگهای دنیا به چشم میخورد که چنین مفهومی دارد: “یک عکس به اندازهی هزار کلمه میارزد.” درست مثل ما که میگوییم: “شنیدن کی بود مانند دیدن؟”
این مفهوم، قدرت تصاویر و عکسها را در انتقال داستان برند شما به مخاطب را نشان میدهد. عکسها و ویدئوها ابزاری بسیاری کاربردی هستند و به شما کمک میکنند در ایجاد یک هویت بصری برند قدرتمند بهتر عمل کنید. در انتخاب عکسها برای وبسایت و شبکههای اجتماعی، به یکپارچه و یکدست بودن تصاویر به منظور ایجاد یک هویت یکپارچهی برند توجه کنید.
دیگر عناصر هویت بصری برند و طراحیهای گرافیکی
از آیکونها و قالب وبسایت گرفته تا طراحی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی، بسیار مهم است که در طراحیهای گرافیکی خود، هویت بصری برند را لحاظ کنید. این طراحیها باید کمک کنند تا شخصیت منحصربهفرد برند شما بیش از پیش نمایان شود. لذا استفاده از استایلی خاص، هنرمندانی با سبک کار یکسان و … اهمیت بهسزایی دارد.
کتاب هویت بصری برند
یادگیری اصول مربوط به طراحی هویت بصری برند به روشهای مختلفی امکانپذیر است. شرکت در کارگاههای آموزشی، تهیه پکیجها و فایلهای مرتبط و از همه مهمتر، مطالعهی کتابهای نوشته شده در این حوزه. یک کتاب هویت بصری برند میتواند با بررسی دقیق و گامبهگام آنچه باید بدانید، به شما در طراحی هویتی که برای برند خود انتظار دارید کمک کند.
برای انتخاب کتاب توجه به پیشینهی نویسنده، میزان مقبولیت کتاب و مطالعهی نقدها بسیار اهمیت دارد. اگر کتابی از یک نویسندهی خارجی انتخاب میکنید، حتماً به ترجمهی آن توجه داشته باشید. چرا که این روزها نشرهای بسیاری بدون داشتن دانش و تجربهی کافی اقدام به انتشار غیرحرفهای کتابهای زیادی در بازار میکنند. در ادامه یکی از کتابهای پرطرفدار در این زمینه را معرفی میکنیم.
طراحی هویت برند آلینا ویلر
یکی از کتابهای مطرح در جهان، در زمینهی طراحی هویت برند، Designing Brand Identity از آلینا ویلر Alina Wheeler است. کتابی جامع که از جنبههای مختلف به مقولهی طراحی و ایجاد هویت برند پرداخته است. این کتاب به دلیل گستردگی در اطلاعاتی که در آن ارائه میشود و بیان همهی نکات طراحی هویت بصری برند با مثالهای ملموس، بسیار مورد توجه کمپانیها و شرکتهای مختلف برندسازی قرار گرفته است.
آلینا ویلر پنجمین ویرایش این کتاب را در سالهای اخیر روانهی بازار کرده است. خوشخبتانه این کتاب به فارسی ترجمه شده و برای خرید آن میتوانید به کتابفروشیهای آنلاین و حضوری مراجعه کنید. در ادامه قصد داریم مروری بر مطالب این کتاب داشته باشیم. اما ابتدا کمی دربارهی نویسندهی آن بخوانید.
لینک دانلود کتاب در سایت موجود است
آلینا ویلر نویسنده کتاب طراحی هویت برند
آلینا ویلر شیفتگی بسیاری به مقوله برند داشته و برندسازی را به خوبی میشناسد. او کتاب خود را یک کتاب مرجع برای برندسازی و نشان دادن شخصیت برند میداند. همکاری پیوسته با تیمهای مدیریتی و برندسازی و تجربهی این مقوله از نزدیک، این امکان را به آلینا داده است تا به مقولههای واقعی و حیاتی در کتابش بپردازد.
او در طول چهل سال گذشته با صدها شرکت در بخشهای خصوصی و دولتی همکاری داشته است. آموزش و رهبری تیمهای برندسازی و بازاریابی یکی از فعالیتهای مهم او در طول این دوران بوده و موفقیت او در ایجاد برندهای شاخص از او چهرهای برجسته در حوزهی طراحی هویت بصری برند ساخته است.
او دربارهی خواندن کتاب به خوانندگان توصیه میکند که کتابش را مانند رمان مطالعه نکنند. یعنی خواندن آن را از اول شروع نکرده و به پایان نرسانند. بلکه آن را به عنوان یک کتاب مرجع به کار بگیرند. به فهرست آن مراجعه کرده و به دنبال مطالبی باشند که قصد یادگرفتن و بهکارگیری آنها را دارند.
نکاتی درباره کتاب طراحی هویت بصری اثر آلینا ویلر
همانطور که پیشتر اشاره شد، ویرایش پنجم کتاب طراحی هویت برند آخرین نسخهی آن در بازار است. مزیت ویرایش تازهی این کتاب نسبت به ویراستهای قبلی، وجود تصاویر و مثالهای بیشتر و مطالب بهروز با توجه به تغییرات در تکنولوژی و ابزارهای تبلیغاتیست. در ویراست چهارم این کتاب شاهد وجود بیش از 700 تصویر و 37 مطالعهی موردی واقعی بودیم. مطالعاتی از دل برندهای موفق روز دنیا. این موارد در ویراست پنجم کتاب طراحی هویت افزایش یافتهاند و مطالعهی این مثالها (که به بیش از 50 مورد رسیدهاند) و روش کار برندهای برتر به شما دیدی گسترده در حوزهی هویت بصری برند خواهد داد.
چه چیزی این کتاب را از کتابهای مشابه متمایز میکند؟
- وجود بیش از 100 چکلیست، ابزار و نمودار در حوزهی برندینگ.
- پرداختن به مقولههای پایهای همچون “اصول برندسازی”، “نقشهی راه ایجاد هویت برند”.
- تحلیل و بررسی بیش از 50 برند، تشریح اهداف، فرآیند، استراتژی، راهحلها و نتایج.
- ارائهی بیش از 400 درسگفتار از متخصصین برندسازی و طراحی.
نکاتی پایانی پیرامون طراحی هویت بصری برند
هدفگذاری برای طراحی هویت بصری برند، میتواند یک سرمایهگذاری دراز مدت و پربازده باشد. چرا که وقتی شما موفق به ایجاد این هویت شوید، آنگاه است که برندتان شروع به حمایت از شما خواهد کرد. برندسازی مقولهای مستلزم مطالعه و تحقیق، برنامهریزی و در نهایت اجراست. برای موفقیت در این حوزه تنها آگاهی از پارامترها و عناصر تشکیلدهندهی هویت برند کافی نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد، تعهد به اجرای این مراحل بر اساس اصول برندسازیست. پرسشهای خود را در زمینهی طراحی جلوهی بصری برند در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
دانلود فایل گایدلاین هویت بصری برند
دانلود موکاپ فایل آیتم های گایدلاین شرکتی
دانلود موکاپ فایل آیتم های گایدلاین کافه
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید