تفاوت برندینگ و مارکتینگ
اصطلاحات برندینگ و مارکتینگ اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند یا به اشتباه به جای یکدیگر استفاده میشوند. آگاهی بیشتر از تفاوت برندینگ و مارکتینگ میتواند به شما در اجرای بهتر کمپینهای خاص با اهداف فروش یا اهداف بازاریابی کمک کند.
البته بازاریابی و برندسازی با هم همپوشانی دارند، اما صاحبان مشاغل باید به وضوح برندسازی را در مقابل بازاریابی تشخیص دهند تا بتوانند از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و نفع ببرند.
در تجارت برندینگ و مارکتینگ به یک اندازه مهم هستند، اما ساخت و پرداخت برند شما که به واسطه برندینگ انجام میشود، به طور طبیعی مقدم بر تبلیغ یا مارکتینگ آن است. شما باید یک هویت برند ایجاد کنید و پیام خود را قبل از انتقال آن از طریق بازاریابی ساخته و آن را پرورش دهید. با درک قوی از فرق برندینگ و مارکتینگ و یادگیری نحوه کار آنها با یکدیگر، پایهای قوی برای فعالیتهای بازاریابی آینده شرکت شما ایجاد میشود.
در این مقاله سعی داریم تا سوالاتی مثل برندینگ چیست؟، بازاریابی چیست؟ را پوشش دهیم تا تصویر واضحی از تفاوت برندینگ با مارکتینگ ایجاد کنیم. با توضیحی جامع از تفاوت بین بازاریابی و برندسازی، در مورد نحوه استفاده بهتر از خدمات برندسازی و بازاریابی نیز صحبت میکنیم.
برندینگ چیست؟
برندینگ یا همان برندسازی تمرین شکل دادن به هویت یک برند است. وقتی برای یک برند هویت مشخصی میسازید، به کسبوکار خود شخصیت داده و روایت کاملی از آنچه ارائه میدهید، چرایی انجام آن و اهداف کلی شرکت، را بیان میکنید. برندینگ به این موضوع میپردازد که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، نحوه برقراری ارتباط با آنها چیست و سوالاتی از این قبیل. بخشی از هویت برند شما به صورت بصری از طریق عناصر برندسازی مانند لوگو، پالت رنگ و فونت به مخاطب و مشتری شما نشان داده میشود.
اگر هویت برند ایجاد نکنید، دلیلی وجود ندارد که مردم شما را به سایر مشاغلی که محصولات و خدمات مشابه را میفروشند، ترجیح دهند. یک آژانس برندینگ و بازاریابی خوب از اصول آزمایش شده و آزموده شده برندسازی، استفاده کرده و در نتیجه نمونه های عالی از برندینگ، مثل برندینگ شخصی موفق را برای راهنمایی و در نهایت توسعه هویت برند شما ارائه میدهد.
یکی از مثالهای عالی برای برندینگ، شرکت کوکاکولا است. کوکاکولا به عنوان شرکتی که از اواخر دهه 1800 موفق به برندسازی و بازاریابی شده است، هنوز یکی از بهترین نمونههای برندسازی است که هر آژانس برندسازی، آن را الگوی خود قرار میدهد. برند سازی آن یک پیام کلیدی ارسال میکند: “کوکاکولا بخشی ضروری از شادترین لحظات زندگی شما است”.
کوکاکولا بیش از عناصر بصری خارقالعاده و به یاد ماندنی، ارتباطات عاطفی عمیق و حس سنت را برای نسلها در زندگی مخاطبان خود بوجود آورده است. در ادامه این مطلب تفاوت برندینگ و تبلیغات کوکاکولا را هم مورد بحث قرار میدهیم.
مارکتینگ چیست؟
مارکتینگ یا بازاریابی به معنای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات یک شرکت یا سازمان است. مارکتینگ در دل خود رشتههایی از جمله تحقیقات بازار، تبلیغات، فروش و کمی هم برندسازی دارد. بازاریابی شامل استراتژیهای خاص برای دستیابی به مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه، تبدیل آنها به مشتریان وفادار و رشد کسب و کار است و به عنوان مجموعهای از ابزارها، فرآیندها و استراتژیهایی که برای تبلیغ فعالانه محصول، خدمات و شرکت خود استفاده میکنید، تعریف میشود.
فعالیتهای رایج بازاریابی و مارکتینگ پلن شامل تقویت وبسایت و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سوشیال مدیا برای ایجاد حضور قوی در فضای مجازی و ارتباط با مخاطبان هدف خود از طریق کمپینهای آگاهی از برندینگ آنلاین و آفلاین است. لاز به ذکر است که نحوه اجرای استراتژی بازاریابی توسط استراتژی برندسازی شما مشخص میشود.
برای آوردن مثالی از مارکتینگ یک برند موفق، به همان مثال قبلی یعنی کوکاکولا سر میزنیم. در کمپین کوکاکولا شعار “به اشتراک گذاری یک کوکاکولا”، ایدهای بود که لحظات شادی را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذاریم که در پس زمینه تبلیغ آن، کوکاکولا دیده میشد. آژانس برندسازی و بازاریابی که روی این موضوع کار میکرد، با اجازه دادن به مصرفکنندگان در لذت بردن از بطریهای کوکاکولا که با نام آنها شخصیسازی شده بود، موجی به راه انداخت و آن را به تجربه شخصیتر برای آنها و خانوادههایشان تبدیل کرد.
این مثالهای برندینگ و مارکتینگ درک درستی از مفهوم برندسازی و بازاریابی را نشان داد. شرکتهایی مثل کوکاکولا در کمپینهای خود موفق بودند زیرا برای تکمیل استراتژی برندسازی خود زمان زیادی صرف کردند. در نتیجه، آنها هدف خود را به خوبی با مخاطبان خود در میان گذاشتند و در نتیجه بازار مصرفی دنیا، نام تجاری و برند آنها را راحتتر به خاطر سپرد.
تفاوت بین برندینگ و مارکتینگ
بگذارید با مثالی به صورت ساده تفاوت برندینگ و مارکتینگ را بیان کنیم، اگر برندینگ نویسنده باشد، مارکتینگ ناشر آن است. در حالی که ایجاد هویت برند قبل از ایجاد استراتژیهای بازاریابی انجام میشود، اما هر دو اهداف مشترکی دارند. بنابراین باید توجه کرد که بحث بازاریابی در تقابل با برندسازی نیست.
در حالی که بازاریابی یا مارکتینگ برای تبلیغ محصول یا خدمات شما استفاده میشود، برندسازی یا همان برندینگ؛ برای شکل دادن و ساختن برند و اینکه شما چه کسی هستید استفاده میشود و شما برای هر دو به یک استراتژی نیاز دارید. در ادامه با مواردی که تفاوت بین برندینگ و مارکتینگ را برجستهتر میکند، آشنا میشویم:
برندینگ قبل از مارکتینگ است
در بحث تفاوت برندینگ و مارکتینگ ، این موضوع مهمی است که هویت برند شما پایه و اساس تمام برنامههای بازاریابی شماست که در آینده باید در مارکتینگ از آنها استفاده کنید. بدون یک لوگوی مخصوص و استاندارد، نمیتوانید یک تبلیغ خوب و چشمگیر بسازید. بدون شخصیت برند، نمیتوانید لحن یکپارچهای در محتوای رسانههای اجتماعی خود داشته باشید. طبیعی است که مردم دلیلی بخواهند تا به شما توجه کنند، بنابراین ارزش احساسی در برندسازی شما قبل از ارزش واقعی محصول یا خدمات اهمیت دارد. هویت برند شما مانند جعبه ابزاری است که تیم بازاریابی و مارکتینگ شما، از آن ابزارهای مورد نیازش را برمیدارد.
بازاریابی فروش را افزایش میدهد، برندسازی مشتری را وفادار میکند
استراتژیهای بازاریابی بیشتر اهداف فروش کوتاه مدت را برآورده میکنند. به عنوان مثال، تبلیغات مرتبط با المپیک راهی عالی برای جلب توجه و افزایش فروش در سراسر زمان المپیک خواهد بود. اما آنچه برندینگ و برند شما نشان میدهد، بازه رمانی ندارد ( چه المپیک باشد چه نباشد کار خود را انجام میدهد!). کمپین بازاریابی شما مردم را وادار به خرید میکند، اما این برند و پیام شما (که با برندینگ طنینانداز میشود) است که مشتریان را وفادار نگه میدارد.
بازاریابی توجه مخاطب شما را جلب میکند و برندسازی آن را حفظ میکند
ممکن است مشتری شما را از طریق یک کمپین تبلیغاتی ببیند و جذب برند شما شود، اما به دلیلی برای اعتماد به شما نیاز به دلایل بیشتری دارد. یک آژانس برندینگ از اصول برندسازی برای ایجاد ارتباط با مشتریان و ایجاد وفاداری و اعتماد آنها استفاده میکند، در حالی که یک آژانس مارکتینگ علاقه آنها را برانگیخته و افراد بیشتری را وادار میکند که تبلیغات شما را ببینند. یک شرکت برندسازی و بازاریابی خوب، استراتژیهایی را حول یک برنامه تجاری بلندمدت ایجاد میکند تا برند شما را برای نسلهای آینده نیز جاودانه کند.
میتوان گفت تفاوت اصلی برندینگ و بازاریابی در این است که برندینگ به سوالات “چه کسی” و “چرا” پاسخ میدهد و بازاریابی به سوال “چگونه” . به یاد داشته باشید که در دنیای تجارت و تبلیغات این پاسخها متفاوت اما به همان اندازه ضروری هستند.
برندسازی علاوه تأثیر بر روی مشتریان شما، روی تیم شما نیز تأثیر میگذارد
تیم شما افرادی هستند که مسئول توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی شما هستند. اما در بحث تفاوت برندینگ و مارکتینگ باید بگوییم که اوضاع کمی متفاوت است. برند شما میتواند به همان اندازه که روی مشتریان شما تأثیر داشته باشد، تاثیر عمیقی هم روی تیم و کارکنانتان داشته باشد. همانطور که برای تجارت نیاز دارید که مشتریانتان به برند شما ایمان داشته باشند، در موردکارمندانتان هم این موضوع صدق میکند. وقتی برندی میسازید که تیم شما واقعاً به آن اعتقاد دارد، آنها نسبت به کارشان اشتیاق بیشتری نشان داده و متعهدتر میشوند و بهترین ایدههایشان را روی میز خواهند آورد و در نتیجه همه اینها، کسبوکار شما رونق خواهد گرفت.
چگونه برندینگ و مارکتینگ همدیگر را کامل میکنند
درک همه از برندینگ و برندسازی به عناصر طراحی مانند لوگوی شرکت، پالت رنگ و موارد دیگر محدود میشود. اما سالهای اخیر بر اهمیت تجربه مشتری تأکید بسیاری شده است.
برندسازی برای به یاد ماندنی بودن، ارتباط با مخاطبان، منحصر به فرد بودن و الهام بخشیدن به حفظ مشتری ضروری است. دو روش مهمی که از طریق آن مارکتینگ و برندینگ با هم کار میکنند را در ادامه میبینیم:
1. ارتباط با مخاطبان
اگر مشتریان شما از کسب و کار شما حمایت میکنند و به آن وفادار هستند، احتمالاً به این معنی است که ارزشهای مشترکی با برندتان دارند. برندسازی به طور طبیعی یک جامعه را از این طریق گرد هم میآورد، اما بازاریابی چیزی است که این ارتباط را تقویت میکند. یکی از مهمترین وظایف یک شرکت برندسازی و بازاریابی، یافتن نیاز مخاطبان هدف شما و بهترین کانالها برای دسترسی به آنها است.
2. ایجاد تعادل بین اولویتها
اگر برندسازی یا بازاریابی انجام نشود، کسب و کار شما هم رشد نخواهد کرد. به عنوان مثال، اگر کمپین بازاریابی شما با برندتان مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث هدر رفتن پول و سرمایه شما شود. تلاش مستمر برای ایجاد تعادل بین اولویتهای برندسازی و بازاریابی، شما را به سمت هدف نهاییتان یعنی رشد کسب و کارتان هدایت میکند.
در آخر
تفاوت برندینگ و مارکتینگ موضوعی نیست که به راحتی قابل تعرف و درک باشد. تلاقی در اهداف، مسئولیت مشترک و ماهیت تعامل با مخاطبان از ویژگیهای هر دو رشته است که باعث شده تشخیص تفاوت بین بازاریابی و برند سازی سخت باشد.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید