4 گام ساخت برند شخصی و معرفی یک مدل کاربردی
امروزه داشتن برند شخصی برای هر فرد در هر نوع کسب و کار نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
در مطلب پیش رو یکی از بهترین مدل های ساخت برند شخصی را به شما ارائه خواهیم کرد.
این مدل ارگانیک از 4 گام تشکیل میشود که بدنهی یک برند فردی معتبر را تشکیل میدهند:
گام اول: تعریف و تنظیم آرزوهای فردی برای ساخت برند شخصی
این فاز شامل تعریف و تنظیم آرزوهای شخصی شماست، آن هم به شیوهای هیجانانگیز و مناسب که این آرزوها را عینیت ببخشد. آرزوهای فردی شما، روح، نقطهی شروع، تمایل اصلی و اصل راهنمای برند فردی شما خواهد بود.
در واقع به برند شما سوخت میرساند و شامل چشمانداز، مأموریت و نقشهای کلیدی شما، در ارتباط با چهار دورنماست که باید با یکدیگر در تعادل باشند:
دورنماهای داخلی، خارجی، دانش و یادگیری و دورنمای مالی.
این امر برندسازی و همچنین زندگی شما را به تعادل میرساند. در واقع باید خود را بشناسید و رویاهایتان را تعیین کنید، این که “که هستید”، نماد چه چیزی هستید و چه چیزی شما را منحصربهفرد و ویژه میکند، چرا با دیگران تفاوت دارید، ارزشهای شما کداماند، نبوغ شما در چیست و ترکیب همهی اینها با نوعی تمرین تنفس و سکوت که در ادامه معرفی خواهد شد.
اگر اینها را بنویسید احتمال برند شدنتان چند برابر خواهد شد. این کار برای برندینگ شخصی امری حیاتی است. پس وقت بگذارید و به زندگیتان فکر کنید و بیانیهی آرزوهای فردی خود را بنویسید.
در این روش، تمرین تنفس و سکوت به شما کمک میکند در خلال این فرآیند خودکاوی، عمیقاً فکر کنید، نبوغ خود را کشف کنید و ارزشها و ویژگیهای منحصربهفرد خود را بشناسید و تمام اینها را در ذهن خود تثبیت کنید. در واقع به شما کمک میکند انرژی حیاتی لازم برای عملی کردن آرزوهای خود را به دست بیاورید. آرزوهای فردی شما برند فردی شما را خواهد ساخت و آن را با ارزشهای شما مرتبط خواهد کرد.
گام دوم: تعریف برند برای داشتن برند شخصی
این فاز شامل تعریف و تنظیم یک وعدهی برند شخصی است که اصیل، متمایز، متناسب، متقاعدکننده، جاهطلب و به یاد ماندنی باشد.
وقت بگذارید و بیانیهی برند فردی خود را بنویسید؛ بیانیهای که با آرزوهای فردی شما هماهنگ باشد و یک داستان متقاعده کننده و مناسب برای ترویج برند خود تنظیم کنید؛ برندی که شما باشید!
پیش از هر چیز باید یک تحلیل SWOT فردی انجام دهید و پس از تمرین تنفس و سکوت، خود را ارزیابی کنید.
نتیجهی این تحلیل، تعریف سبک زندگی فردی شما خواهد بود. این تحلیل به آرزوی فردی شما و مقاصد برندتان ارتباط دارد. مقاصد برندتان تعیین میکنند که برند شخصی شما قرار است چه کاری انجام بدهد.
تمام اینها ممکن است با چهار دورنمایی که پیش از این اشاره شد در ارتباط باشند:
درونی، بیرونی، دانش و یادگیری و مالی.
همچنین باید با مشخص کردن تخصصتان، تنها بر روی یک استعداد اصلی خود متمرکز شوید. خدمات ویژهای که ارائه میدهید، ویژگیهای خود را و گرایش اصلیتان که به شما جهت میدهد را تعریف کنید.
در نهایت مخاطب (دامنهی مخاطبان) خود را تعیین کنید و ببینید اصلیترین نیازهای آنها کداماند. بیانیهی برند فردی شما شامل آرزوهای فردی، مقاصد برند، تخصص، گرایش کلی خدمات، و دامنهی بازار شماست.
همچنین شامل پیشنهاد ویژهی برند شما نیز هست.
گام بعدی در فاز دوم، تعریف داستان برند فردی است (elevator pitch)، که جوهرهی تمام آن چیزی است که قصد دارید دربارهی پرسونال برند خود بگویید تا واکنش احساسی مثبتی دریافت کنید. در نهایت باید لوگوی فردی خود را طراحی کنید که نمادی گرافیکی و نمایندهی برند شماست.
گام سوم: کارت امتیاز متوازن فردی (PBSC) خود را تنظیم کنید
آرزوهای فردی و پرسونال برند مادامی که برای تحققشان کاری نکنید، ارزشی ندارند. بنابراین در این فاز تأکید بر روی ایجاد یک اکشن پلن منسجم و کاملاً متعادل بر اساس آرزوها و برند فردی شماست تا به مقاصد خود در زندگی و مقاصد برندتان دست پیدا کرده و عناصر منفی را حذف کنید.
این یعنی تبدیل آرزوها و برند شخصی به PBSC (action). به یاد داشته باشید که: چشم انداز بدون عمل، هذیان است و پرسونال برند بدون بهبود مستمر خودتان بر اساس PBSC بسیار سطحی است و به توسعهی پایدار پتانسیلهای شما و به موفقیت بازاریابی ختم نخواهد شد. PBSC
PBSC شما شامل عوامل کلیدی موفقیت فردی شماست که با آرزوها و برند شخصی شما و مقاصد، معیارهای سنجش عملکرد، اهداف و اقدامات بهبود متناظر با آن در ارتباط است.
PBSC چهار جنبه دارد: داخلی، خارجی؛ دانش و یادگیری، مالی.
شما آرزوهای فردی و برند شخصی شما را به شیوهای کلنگر و متعادل، به مقاصد، مایلاستونها و اقداماتی برای بهبود تبدیل میکند که قابل مدیریت و اندازهگیری هستند.
شما به BPSC نیاز دارید تا پیوسته خود را بر مبنای آرزوها و پرسونال برند، مدیریت کنید و بهبود ببخشید و این ابزاری است ارزشمند که میتوانید از آن برای مدیریت و تسلط بر خود و برند خود بهره ببرید.
میتوانید فعالیتهای خود را برای رسیدن به مقاصدتان سازماندهی کنید، پیشرفت خود را بسنجید، اطلاعات کلیدی برند را جمعآوری کنید، در زندگی خود و برندتان کند و کاو کنید، مسیرهای شغلی جدید تعریف کنید، شبکههای ارتباطی ایجاد کنید، دستاوردهای کلیدی خود را اندازهگیری کنید و گزارش بدهید.
گام چهارم: اجرا و ترویج آرزوهای فردی برای ساختن پرسونال برند
آرزوی فردی، برند فردی . PBSC مادامی که تحقق پیدا نکنند ارزشی ندارند. به همین دلیل گام بعدی، اجرا، تثبیت و ترویج و تدوین کارت امتیاز متوازن میان آنها است.
باید برندتان را با عشق و اشتیاق به تصویر بکشید، به تغییرات متعهد باشید و ارزش درک شدهی خود را، در وجود خودتان و در بازار، به طور مستمر گسترش و بهبود بدهید.
علاوه بر اینها باید برای خود اعتبار ایجاد کنید و در زمینهی فعالیت خود به یک خبره تبدیل شوید. با استفاده از کانالهای رسانهای مختلف خود را به دیگران بشناسانید و کاری را انجام دهید که با پرسونال برندینگ و ارزشهای شما همخوانی داشته باشد، خود را در بخشهایی از زمینهی فعالیتتان که ضعیف هستید، تقویت کنید.
پرسونال برند خود را پیوسته و متناوب بازاریابی کنید، در مورد افرادی که با آنها سر و کار پیدا میکنید با هوشیاری تصمیمگیری کنید، به وعدهی برند خود عمل کنید و خلاصه این که: حرف و عملتان یکی باشد.
برای راهنمایی شما در این فرآیند، نوعی چرخه ی یادگیری طراحی شده با نام (plan-deploy-act-challenge PDAC) که باید به دقت دنبال شود.
بسیار مهم است که اجازه دهید آگاهی از برند شخصی شما به تدریج اتفاق بیفتد. زندگی بر اساس برند و آرزوهای فردی و PBSC، با استفاده از چرخهی PDAC، منتهی میشود به آگاهی از خود، لذت، عزت نفس و شادی. عزت نفس یعنی چه برداشتی از خودتان دارید و برندینگ فردی یعنی دیگران چه برداشتی از شما دارند.
وقتی برند فردی خود را اجرا و معرفی کردید، یادتان باشد که باید از آن نگهداری کنید. باید وعدهی برندتان را در طول مسیر پالایش کنید و ببینید کدام بخش اثربخشی دارد و کجایش اثربخش نیست، و تنظیمات لازم را انجام دهید.
این پالایش در پرتو دیدگاههای جدید، چالشها و تجربهها اتفاق میافتد. همیشه برندهایی هستند که جای خالی شما را در بازار پر کنند. هر چه بیشتر برند خود را تقویت، تثبیت، حمایت و ترویج کنید، موفقتر خواهید بود.
برای مواجهه با هر چالش جدید، پس از هر درس جدیدی که میاموزید، و با رشد خودتان و برندتان، باید برند را به روز کنید. چرخهی PDAC را بارها و بارها تکرار کنید.
اگر بر اساس این رویکرد اصیل برند خود را بسازید، افراد و فرصتهایی را جذب خواهید کرد که به بهترین شکل مناسب شما هستند و با مقاصد شما و برندتان ارتباط دارند. ترکیب اثربخش این چهار ابزار و فاز، یک برند فردی اصیل، قدرتمند و قابل اعتماد خواهد ساخت.
همانگونه که در شکل میبینید، مدل برندینگ فردی دارای چهارچرخ است که با یکدیگر ارتباط درونی دارند و باید در جهت درستی بچرخند تا چرخ بزرگ برندینگ فردی با موفقیت در جهت درستی به جلو برود.
این مدل به ما میگوید که شیوهی اجرای اثربخش پرسونال برندینگ چیست و همچنین درون-وابستگی میان جنبههای مختلف چگونه اتفاق میافتد.
پس از پایان یافتن آخرین فاز، چرخه مجدداً برای پالایش آرزوهای شخصی، برند شخصی و PBSC به راه میفتد. با این کار میتوانید رفته رفته عملکرد برندتان را بهبود ببخشید و هم خودتان راضی شوید و هم دیگران.
با پیش گرفتن این رویکرد میتوانید به تدریج دوستان، خانواده، همکاران و مشتریانتان را راضی نگه دارید. در واقع طی روندی مستمر هم خود را شاد خواهید کرد و هم اطرافیانتان را.
با توجه به اقبال روز افزون به شبکه های اجتماعی در این مطلب می توانید 10 قدم برای ساختن برند شخصی در رسانه های اجتماعی و در مطلبی اختصاصی تر، می توانید با روش های ساخت برند شخصی در اینستاگرام آشنا شوید.
پرسونال برندینگ چیست؟
در روزهای قبل از اینترنت پرسونال برندینگ شما، کارت ویزیت شما بود. اگر شما در رسانهها و یا شخصی که به عنوان چهره تبلیغاتی شناخته نمیشدید، افراد کمی نام شما را شنیده بودند. در دنیای بسیار عمومی امروزی، جایی که هر اقدام کوچکی به طور طولانی در رسانه های اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد، شما به مراتب کمتر ناشناس هستید.
اگر به دنبال یک نمونه عملی هستید، تحلیل برند شخصی جو بایدن و مسیر پیروزی او بر ترامپ را از اینجا مطالعه نمائید.
درباره کتاب Business Model You
پرفروش ترین نسخه جهانی مدل کسب و کار یک روش بصری منحصر به فرد برای خلاصه کردن و ایده پردازی خلاقانه هر ایده تجاری یا محصول در یک صفحه کاغذ معرفی می کند. کتاب “مدل کسب و کار شما” با استفاده از همان ابزار قدرتمند یک صفحه ای، به خوانندگان می آموزد که چگونه “مدل های تجاری شخصی” را ترسیم کنند، و روش های جدیدی را جهت انطباق مهارت های آنها با نیازهای متغیر بازار برای آشکار کردن امکانات جدید و رضایت بخش تر کردن شغل و زندگی معرفی می کند
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید