ریبرندینگ چیست و اهمیت استفاده از آن
ریبرندینگ یا همان برندسازی مجدد زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت لوگو، شعار، چشمانداز آتی سازمان، ماموریت، ارزشها، نام سازمان، مخاطبان هدف یا بازار خود را تغییر دهد تا هویت برند جدیدی را در ذهن مشتریان و رقبای خود ایجاد کند.
ریبرندینگ به کسب و کارها کمک میکند مخاطبان جدیدی را جذب برند و محصولات کنند، با آنها ارتباط قوی و صمیمانه شکل دهند، در میان رقبای موجود در بازار برجسته شوند و آگاهی مخاطبان هدف از برند را بهبود بخشند. در ادامه این مطلب ضمن تعریفی کلی از ریبرندینگ به اهمیت استفاده از آن در موفقیت یک کسب و کار و مزایا و همچنین زمان مناسب برای انجام ریبرندینگ میپردازیم.
ریبرندینگ چیست؟
ریبرندینگ چیست و چرا انجام می شود؟ ریبرندینگ به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که هویت برند مورد بازبینی قرار میگیرد، مراحل ریبرندینگ یک برند زمانی اتفاق میافتد که شرکت شما با یک نام، لوگو یا طراحی هویت بصری جدید، استراتژی فعلی شما را با هدف ایجاد هویت جدید و متمایز برای مشتری و سایر مخاطبان بازنگری میکند مانند ریبرندینگ فیسبوک.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک شرکت و یا برند حرفهای ممکن است ریبرندینگ را در نظر بگیرد. بسیاری از این دلایل ریشه محکمی در نیاز به تغییر موقعیت شرکت و برند در بازار دارند. یکی دیگر از دلایل مرسوم برای ریبرندینگ، ادغام دو شرکت یا برند برای ایجاد یک تغییر عمده در مشتریان هدف یا استراتژی تجاری است. اما دلیل هرچه که باشد، یک شرکت یا سازمان در نهایت با این سوال مواجه میشود که چگونه برند تجاری فعلی خود را به گونهای تغییر دهد که به نتیجه تجاری مطلوب خود برسد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا از مزایا و اهمیت ریبرندینگ صحبت کنیم.
انواع ریبرندینگ
برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی ریبرندینگ، باید انواع ریبرندینگ موجود در دنیای برندینگ و همچنین اصول ریبرندینگ را مطالعه کرده و گزینهای را انتخاب کنید که برای شما و کسب و کارتان مناسبتر است.
در ادامه با 2 شیوه ریبرندینگ آشنا میشویم:
ریبرندینگ جزئی
این نوع از استراتژی ریبرندینگ زمانی استفاده میشود که شما تصمیم میگیرید بدون تغییر کامل، چیزی جدید به برند فعلی خود اضافه کنید. زمانی که لوگو و تصویر شرکت شما قدیمی شده باشد یا تغییر جزئی در اهداف کسب و کار شما ایجاد شده باشد، استفاده از این شیوه تغییر برند بهترین گزینه برای شما محسوب میشود.
ریبرندینگ کلی
این گزینه زمانی استفاده میشود که شرکت شما تغییرات اساسی مانند ادغام، تغییر در مدیریت، بازنگری محصول و غیره داشته باشد. در نتیجه، برند شما باید در تمام حوزهها و بخشهای هویت برند، ماموریت، چشمانداز و ارزشهای برند شما، تغییر کند. در این صورت است که به تغییر برند کلی نیاز پیدا میکنید.
اهمیت ریبرندینگ و مزایای استفاده از آن
طبق گفته فوربس؛ یکی از بزرگترین رسانهها و مجلات دنیا، کسب و کار شما حدوداً هفت ثانیه فرصت دارد تا اولین تاثیر را روی ماطب خود بگذارد. گاهی اوقات برندها به دلیل استفاده از لوگوی نادرست، داشتن نامی دشوار یا نامفهوم یا فعالیتهایی با چشمانداز و مأموریت نامشخص، توجه مشتریان را جلب نمیکنند و بدین ترتیب مخاطبان آنها هیچگاه به مشتریان وفادار آن برند تبدیل نمیشوند و یا به زمان دیگر به علت جذاب نبودن برندینگ و مارکتینگشان مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمیکنند.
اهمیت ریبرندینگ برند ها زمانی مشخص میشود که با توجه به دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم که دائماً در حال تغییر و پیشرفت است، شرکتها نیز برای جذب مشتریان جدید باید با همسو شدن با این پیشرفت، جذب مشتری کنند و نیاز به تغییرات زیادی دارند. این امر با برندینگ مجدد و یا ریبرندینگ امکان پذیر میشود. ممکن است فقط نیاز داشته باشید که به کسب و کار خود تازگی ببخشید، پس از ادغام با یک شرکت یا برند دیگر، یک لوگو یا هویت بصری جدید طراحی کنید، یا اهداف، ماموریت یا چشم انداز کسب و کار جدیدی را برای خود تعریف کنید.
بنابراین، اجازه دهید چندین مزیت ریبرندینگ را در نظر بگیریم:
مخاطب جدید
مزیت اصلی ریبرندینگ، شانس دستیابی به یک مخاطب هدف جدید است. اگر روی ماموریت، چشم انداز و ارزشهای شرکت خود تمرکز کنید و به درستی با آنها ارتباط برقرار کنید، مردم نیز به راحتی متوجه آن خواهند شد.
بیایید به برند Old Spice نگاه کنیم. آنها این استراتژی را بعد از اینکه متوجه شدند 60 درصد از محصولات بهداشتی آقایان توسط زنان خریداری میشود، تصمیم به اجرای ریبرندینگ گرفتند. این برند معروف تصمیم گرفت با تبلیغات جدید خود بیشتر از قبل به مخاطبان زن خود رسیدگی کند. با یک استراتژی برندینگ قوی، کمپین جدید آنها 105 میلیون بازدید در یوتیوب دریافت کرد، ترافیک را به سایت برند هدایت کرد و 1.2 میلیارد بازدید کسب کرد.
ارتباط بیشتر
ریبرندینگ به شما این امکان را میدهد که شرکت خود را همواره به روز نگه دارید. صرف نظر از سن برند شما و قدم آن، باید ارتباط برندینگ خود را همیشه با مشتریان خود حفظ کنید. برندها باید خود را با سرعت پیشرفت جامعه از لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وفق دهند و از روندهای جدید در بازاریابی پیروی کنند تا به روز بودن خود را حفظ کنند. همانطور که میدانید، طراحی نقش مهمی در درک مشتریان از برند شما و محصولاتی که ارائه میدهید، ایفا میکند. اطمینان از اینکه همیشه بهروز میمانید، به شما کمک میکند تا اعتماد مشتریان را به خود جلب و اطمینان حاصل کنید که برند شما بهترین انتخاب برای مخاطبانتان است.
بیایید کمپین ریبرندینگ موفق برند آدیداس را در نظر بگیریم. این شرکت در سال 1949 تأسیس شد و چندین بار از ریبرندینگ برای حفظ ارتباط با مشتریان خود استفاده کرد. برای ارتباط با بازار عصر جدید، این برند در سال 2011 تولید کفشهای کتانی معروف استن اسمیت را متوقف کرد و در سال 2014 نسخه تازهای از آن را ارائه کرد. آدیداس با تبلیغ عرضه در رسانههای اجتماعی و مشارکت با خرده فروشان و اینفلوئنسرها، توانست قلب مردم را تسخیر کندکه نتیجه آن فروش بیشتر آدیداس بود.
بهبود شناخت برند
انسانی کردن و شخصیت بخشیدن به برند خود از طریق یک داستان یا ویدیوی واقعی در حین ریبرندینگ میتواند باعث شود شرکت شما در ذهن مشتریان شما بماند. تحقیقات نشان میدهد که مشتریان بیشتر با برندی تعامل دارند که تجربهای را ارائه میدهد که مطابق دیدگاه آنها است و یا احساسات خاصی را در آنها برمیانگیزد.
به عنوان مثال، Dos Equis؛ یک تولید کننده آبجو مکزیکی تصمیم گرفت داستان برند خود را تغییر دهد. این شرکت کمپین “جالبترین مرد جهان” را با داستانی هوشمندانه و قدرتمند ایجاد کرد. تبلیغات جدید این برند، جذاب، فکر شده و طنزآمیز بود. در نتیجه فروش آبجو Dos Equis، 22 درصد افزایش یافت.
بهبود رتبه گوگل
با توجه به این واقعیت که سئو پس از ایمیل مارکتینگ در بالاترین لیست بازگشت سرمایه در رتبه دوم قرار دارد، سرمایه گذاری در شرکت شما برای ایجاد یک برند قوی تصمیم بسیار درستی به نظر میرسد. اگر مشتریان با برند جدید شما تعامل داشته باشند و آن را بشناسند، مطمئن باشید که گوگل تلاشهای شما را ارزیابی خواهد کرد. به عنوان مثال، پس از ساخت برند جدید، ترافیک وب سایت نیل پاتل؛ کارآفرین معروف و سرمایه گذار، از 240839 به 454382 کاربر در عرض چند ماه رسید.
کار تیمی کارآمد
اگر شرکت شما مأموریت، چشمانداز و استراتژیهای مشخصی ندارد، این فرصت را دارید که آنها را مطابق با نیازهای خود بازسازی و به روز کنید. ریبرندینگ اصولی برای بهبود کارایی کسب و کار شما بسیار مهم است. برای انجام یک استراتژی ریبرندینگ موفق میتوانید در وهله اول کارکنان مناسب را استخدام کنید و آنها را وادار به کار کنید، فعالیتهای شرکت را مدیریت کرده و تصمیمات تجاری درستی بگیرید.
در این راستا آگاهی از مزایای کمپین ریبرندینگ بسیار ضروری است. علاوه بر این، مهم است که بدانید در چه شرایطی باید این حرکت پر ریسک و پیچیده را عملی کنید. بنابراین مهم است که از زمان مناسب برای ریبرندینگ کسب و کار خود آگاه باشید.
چه زمانی به برندسازی مجدد و ریبرندینگ نیاز دارید؟
ریبرندینگ فرآیندی پیچیده و پرهزینه است که ریسکهای بزرگی را برای کسب و کارهای بزرگ و حتی کوچک به همراه دارد.
بنابراین باید دلایل جدی برای پیاده سازی این روش در کسب و کار خود داشته باشید. در اینجا دلایل اصلی برای در نظر گرفتن ریبرندینگ را بررسی میکنیم:
تغییر موقعیت در بازار
تغییر موقعیت شامل تغییر وضعیت برند یا محصول موجود شرکت در بازار است. این فرآیند زمانی حیاتی است که یک شرکت تصویر ضعیف یا قدیمی از خود نشان دهد، به تغییرات استراتژیک جهانی نیاز داشته باشد یا به یک مخاطب هدف جدید نیاز داشته باشد. اگر تصمیم دارید محصول خود را تغییر دهید تا یک بخش کاملاً جدید از بازار را از طریق بسته بندی، کانالهای تبلیغاتی، قیمت یا مکان جدید هدف قرار دهید؛ بهتر است به ریبرندینگ لوگو و یا ریبرندینگ کلی فکر کنید.
بهبود شهرت شرکت
رسوایی در رسانههای اجتماعی، کیفیت پایین محصولات یا خلف وعدهها نسبت به مشتریان فعلی میتواند منجر به لکه دار شدن شهرت کسب و کار شما شود و بر شرکت شما و مشتریانش تاثیر منفی بگذارد. تغییرات واقعی در برند میتواند به حذف تداعیهای منفی که در ذهن مردم ایجاد شده است کمک کند و دوباره اعتماد مشتریان را جلب کند.
ادغام دو یا چند شرکت
اگر دو شرکت نیروهایشان را به هم پیوند دهند و یکی شوند، ادغام صورت میگیرد. برای به نمایش گذاشتن بهترین ویژگیهای هرکدام از این شرکتها، جلب اعتماد مشتریان، توسعه آگاهی از برند و جلوگیری از سردرگمی مخاطبان، الزامی است. این ادغام به شرکت شما اجازه میدهد تا وارد بازارهای جدید شود، از منابع مالی به نحو احسن استفاده کند، سود بیشتر و مدیریت جدید به دست آورد. این فرآیند همچنین بر مصرف کنندگان نیز تأثیر دارد زیرا منجر به خدمات بهتر به مشتریان، محصولات با کیفیت بالاتر و قیمتهای پایینتر میشود.
جهانی شدن
هنگامی که یک کسب و کار وارد بازارهای بین المللی میشود، اغلب برای دستیابی به رشد و دستاوردهای مالی متمایز به ریبرندینگ خود متوسل میشود. برای ارتباط با مکانهای جدید، شرکتها با ایجاد نام شرکت جدید و لوگویی که نشاندهنده برند شما است، منحصربهفرد، قابل یادآوری و به طور کلی شناخته شدهتر میشود.
تغییر در مدیریت برند
شرکت ها با مدیران خود مرتبط هستند و این ارتباط روی برندینگ، مارکتینگ و در نهایت ارتباط برند با مشتریان خود تاثیرگذار است. بنابراین با تغییر مدیریت باید حتما ریبرندینگ انجام شود تا برند همسو با تغییرات به راه خود ادامه دهد.
بنابراین به یاد داشته باشید که تغییرات ریبرندینگ را فقط به این دلیل که از لوگو یا شعار خود خسته شدهاید، یا به دنبال جلب توجه مخاطبان خود هستید، ایجاد نکنید. اگر فکر میکنید که تغییر نام برند سریعترین و سادهترین راه برای بهبود کسب و کارتان است، سخت در اشتباه هستید!
در آخر
اگر برند شما نیاز به تجدید یا تغییر کلی داشته باشد، ریبرندینگ در ایجاد ارتباط درست برند با مشتری نقش اساسی دارد. این برندینگ مجدد به شما این امکان را میدهد که یک هویت بصری کاملاً جدید برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به چندین هدف دست یابید، مانند: دستیابی به مشتریان جدید، بهبود آگاهی از برند، افزایش رتبه گوگل خود و موارد دیگر.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید