5 مرحله اصلی در ریبرندینگ
ریبرندینگ فرآیند تغییر تصویر یا هویت عمومی یک شرکت است که معمولاً به عنوان برند شناخته میشود و برای به ثمر رسیدن آن لازم است مراحل ریبرندینگ با دقت بالا انجام شود.
هنگامی که یک شرکت تغییر نام تجاری و یا همان ریبرندینگ انجام میدهد، اغلب تحت یک سری فعالیتهای بزرگ و پیچیده شامل عناصر مختلف کسب و کار، از جمله لوگو، نام تجاری، و استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات است. ریبرندینگ همچنین ممکن است شامل تغییر در محصولات فروخته شده یا تولید شده توسط شرکت نیز باشد. به طور کلی میتوان گفت هدف از برندسازی مجدد ایجاد هویت جدید و متمایز برای برند در ذهن مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه، رقبا، کارمندان آن شرکت و عموم مردم است. در ادامه این مطلب با انواع ریبرندینگ بیشتر آشنا میشویم و مراحل انجام ریبرندینگ برای یک شرکت یا کمپانی را بررسی میکنیم.
انواع ریبرندینگ
طبق تعریف ریبرندینگ، انواع مختلفی از تغییر برند وجود دارد، از ایجاد تغییرات ساده در لوگوی یک برند یا شرکت گرفته تا بازنگری کلی اهداف برند، تصویر برند و استراتژی تبلیغاتی آن. برخی از رایجترین انواع ریبرندینگ به شرح زیر است:
بهروزرسانی برند
اگر جنبههای نسبتاً جزئی برند خود را تغییر میدهید، مثلاً با استفاده از یک فونت مدرن، تغییر طراحی لوگو و انتخاب یک شعار جدید و یا ایجاد تغییرات در طراحی هویت بصری؛ بهروزرسانی برند خود را انجام میدهید. یک به روز رسانی و آپدیت جدید از برند، میتواند اثرات قابل توجهی در رشد و فروش شما داشته باشد، به خصوص که این کار برای یک برند معروف و نامدار انجام شود.
ریبرندینگ جزئی
این نوع از ریبرندینگ زمانی صورت میگیرد که فقط برخی از جنبههای برند شما تغییر کند در حالی که برخی دیگر به همان صورت و فرم قبلی باقی بمانند. یک ریبرندینگ لوگو یا تغییر در نوع و استایل تایپ را میتوان به عنوان یک ریبرندینگ جزئی طبقه بندی کرد، زیرا سایر عناصر و جنبههای برند ممکن است با همان فرمت سابق خود باقی بمانند.
بازنگری کامل برند
یک ریبرندینگ کامل شامل تغییرات در همه جنبههای برند میشود مانند طراحی یک لوگوی جدید، یک پالت رنگی جدید، یک استراتژی برند جدید، عناصر بصری جدید، استراتژی بازاریابی جدید، و در برخی موارد، یک نام جدید. این نوع ریبرندینگ، مهمترین نوع تغییر نام تجاری از نظر سرمایه گذاری و اغلب از نظر ریسک و سود کلی است.
چگونه کسب و کار خود را ریبرندینگ کنید؟ | 5 مرحله اصلی در ریبرندینگ
اگر به فکر تغییر برند تجاری و یا ریبرندینگ خود هستید، علاوه بر داشتن آگاهی راجع به اینکه ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟، داشتن یک استراتژی ریبرندینگ و برنامه ریزی قوی برای آن بسیار ضروری است.
در ادامه این مطلب 5 مرحله اصلی در ریبرندینگ را بررسی میکنیم، مراحلی که که باید در حین پیشبرد فرآیند ریبرندینگ، با تلاش فراوان و دقت بالا باید طی شود تا نتیجه و بازده دلخواه شما از انجام ریبرندینگ را محقق کند.
مرحله 1: چشم انداز، ماموریت و ارزشهای برند خود را ارزیابی کنید
اگر در حال حاضر چشم انداز، مأموریت و مجموعهای از ارزشها برای برند خود دارید، اکنون زمان ارزیابی مجدد آنها است. اگر این موارد را تا به حال مورد بررسی قرار ندادهاید، اکنون بهترین زمان برای آن است که با تیم خود بنشینید و این موارد را بررسی کنید.
فراموش نکنید که چشم انداز، ماموریت و ارزشها سنگ بنای برند شما هستند و با پاسخ به سه سوال میتوان آنها را مشخص کرد:
1- چه کاری انجام میدهید؟
پاسخ این سوال همان چشم انداز شماست یعنی نقطه کانونی برای هر تصمیمی که میگیرید. این نقطه فقط جایی نیست که شما میخواهید باشید، بلکه جایی است که میخواهید مخاطبانتان حضور داشته باشند. به عنوان مثال، آژانس بازاریابی محتوا و سئو گریزل؛ یکی از بزرگترین آژانسهای دیجیتال مارکتینگ در دنیا، بیان میکند که چشم انداز آنها ایجاد سرویسهای سراسری است که به برندها در دستیابی به رشد اهداف خود و در عین حال توانمندسازی مخاطبان خود کمک میکند.
2- چگونه آن را انجام میدهید؟
این سوال همان ماموریت شماست و یا به زبان سادهتر نقشه راه شرکت شما. هر زمان که پاسخ به این سوال تغییر کند، پیام شرکت شما نیز باید تغییر کند. برای مثال در شرکت گریزل، ماموریت ایجاد محتوایی است که واقعاً افراد را توانمند کند و در عین حال نتایج استثنایی برای مشتریان خود به دست آورد. آنها میخواهند همه برنده شوند، نه فقط الگوریتم ها.
3- چرا این کار را انجام میدهید؟
پاسخ به این سوال ارزشهای برند شما را تعیین میکند، تعیین این مسئله که چرا برای چشمانداز خود کار میکنید و چرا به مأموریت خود متعهد هستید. به ارزشهای فعلی برندتان فکر کنید و ببینید که چقدر با ارزشهای تعیین شده در زمان شروع کار متفاوت است. برای مثال در شرکت گریزل، آنها خاطرنشان میکنند که هر محتوایی که تولید میشود باید مفیدترین محصول نهایی باشد که تا به حال دیده شده است.
بنابراین هر گونه تغییر در ماموریت، چشم انداز یا ارزشهای برند شما باید در ریبرندینگ شما از نظر نحوه ارائه پیام خود به جهان منعکس شود. این تغییرات ممکن است شامل تغییر ظاهر نام تجاری شما با ایجاد یک لوگوی جدید، یک نام جدید، یا یک شعار جدید باشد. بدون شک در اولین مرحله از ریبرندینگ باید در هر مرحله و هر سطحی از تلاشهای خود، به چیستی، چگونه و چرایی برندتان مراجعه کرده و آنها را ارزیابی کنید؛ چراکه این موارد به شما یک پایه محکم برای ساختن برند جدیدتان میدهد و بدون شک هیچ برندسازی بدون این پایه نمیتواند موفق باشد.
مرحله 2: در مورد مخاطب و بازار تحقیق کنید
در این مرحله از مراحل ریبرندینگ، برای اینکه با یک برند تجاری جدید به بازار بیایید، باید بدانید کاری که انجام میدهید توسط مشتریان شما طنین انداز شده و با کل بازار مطابقت پیدا میکند. اول از همه، شما باید بازار هدف خود را دوباره راه اندازی کنید.
برای تحقیقات در مورد بازار هدف خود باید موارد زیر را بررسی کنید:
- محدوده سنی مشتریان شما
- چه جنسیتی دارند
- جایی که زندگی میکنند
- چه شغلی دارند
- وضعیت اقتصادی آنها
- چه علایق و سرگرمیهایی دارند
- چه سطح تحصیلاتی دارند
- چه وابستگیهای شخصی و یا کاری دارند
با درخواست از مشتریان فعلی خود برای تکمیل نظرسنجیها و اجرای گروه متمرکز، میتوانید پاسخها را در تحلیل شبکههای اجتماعی و وب سایت و همچنین در CRM خود بیابید. آنچه که شما به دنبال آن هستید این است که آیا جمعیت هدف شما تغییر کرده است یا خیر. آیا مخاطب شما همان چیزی است که فکر میکردید هستند یا مشتریانی با ویژگیهای خاصی دارید که قبلاً هرگز به آن فکر نمیکردید؟
این روزها تعداد بیشماری از شرکتها توجه بیشتری به جوامع آنلاین خود دارند. اما سوال اینجاست که آیا این اتفاقات در صنعت شما هم رخ میدهد؟ راجع به رقبایتان تحقیق کامل انجام دهید. آیا شرکت جدیدی در بازار وجود دارد که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه دهد؟ آنچه برای سایر رقبا سود آور بوده است را مطالعه کنید و ببینید آیا اشتراکاتی وجود دارد که بر برند شما تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که میتوانید از شرکتهای مشابه الهام بگیرید تا مطمئن شوید که طراحی، مفهوم و پیام برند شما منحصر به فرد است و از سایرین متمایز است و در عین این تمایز، بیشباهت به فرم پذیرفته شده در بازار نیست. با انجام این تحقیقات و رسیدن به جوابهای مفید، ریسک ریبرندینگ برای شما کمتر و کمتر میشود.
مرحله 3: مشخص کنید که چه چیزی شما را متفاوت میکند
سوال کلی در این مرحله از ریبرندینگ این است که نقطه فروش منحصر به فرد شما (USP) چیست؟ چه کاری می کنید که هیچ کس دیگر نمیتواند آن را انجام دهد؟ پاسخ به این سؤالات و تمرکز بر آنچه شما را از سایر رقبا متمایز میکند، یکی از جنبههای مهم انتخاب مشتری در انتخاب برند شما نسبت به سایر رقبای برند شما است. یک ریبرندینگ موفق باید توجه بیشتری را به منحصر به فرد بودن آن برند جلب کند. در اینجا چند راه برای شناسایی آنچه شما را از سایر رقبایتان متمایز میکند گلچین کردهایم:
- تمام ویژگیها و مزایایی را که در مقایسه با رقبا در مورد محصول یا خدمات شما وجود دارند، فهرست کنید.
- مشخص کنید که چه جنبههایی از محصول یا خدمات شما قابل کپی، بازتولید یا تکثیر نیست.
- تعریف کنید که محصول یا خدمات شما کدام نیازهای عاطفی مخاطب را از دیدگاه مشتری برآورده میکند.
- مشخص کنید برند شما چه سود و منفعتی برای مشتریان خود دارد.
از این اطلاعات برای ایجاد استراتژی ریبرندینگ خود نیز میتوانید استفاده کنید.
مرحله 4: برند خود را دوباره طراحی کنید
قبل از شروع به کار، باید هر یک از جنبههای کسب و کار خود را که نیاز به ریبرندینگ دارند، فهرست کنید. شما میتوانید این جنبهها را با تهیه لیستی از مکانها و زمانهایی که مشتریان شما ممکن است با برند شما در تماس باشند، شناسایی کنید. اگر مطمئن نیستید که این نقاط تماس چیست، خود را به جای مشتری بگذارید. پرسیدن سوالاتی از این قبیل دید بهتری نسبت به این مسائل به شما به عنوان رهبر یک برند میدهد:
- وقتی مشکلی دارم که نیاز به حل شدن دارد باید به کجا رجوع کنم؟
- چگونه میتوانم محصول یا خدماتی را که مشکل من را حل میکند پیدا کنم؟
- چگونه تصمیم بگیرم چه چیزی بخرم؟
- چگونه میتوانم پس از خرید نیز با آن برند تعامل داشته باشم؟
هنگامی که ایده کاملی از هر مؤلفه فیزیکی که ممکن است نیاز به به روز رسانی داشته باشد دارید، میتوانید شروع به ایجاد نمونه موردی جدید برای برند خود کنید. بسته به اندازه کسب و کارتان، ممکن است یک تیم طراحی در شرکت داشته باشید، یا ممکن است این کار را به یک آژانس فریلنسری برون سپاری کنید.
به طور معمول در این مرحله از پروژه ریبرندینگ، یک طراح روی ریدیزاین این موارد کار میکند:
لوگو
ریبرندینگ لوگو باید ساده، به یاد ماندنی و مناسب برای بازار هدف شما باشد. همچنین باید برای رسانههای مختلفی که کسب و کار شما از آنها استفاده میکند، به عنوان مثال وب سایت، شبکههای اجتماعی و غیره سازگار باشد.
پالت رنگ
رنگ سازمانی برند شما باید حداقل سه رنگ داشته باشد: پایه، تند و خنثی. رنگ پایه باید نشان دهنده شخصیت برند شما باشد. رنگ تند باید از نظر بصری با رنگ پایه جفت شود و رنگ خنثی نیز بیشتر به عنوان پس زمینه برای تکمیل و تقویت رنگهای پایه و تند عمل میکند.
نکته جالب در این مرحله از ریبرندینگ این است که یک رنگ مشخص میتواند شناخت برند را تا 80 درصد افزایش دهد، بنابراین به دقت در مورد پالت رنگی خود فکر کنید. از روانشناسی رنگها به عنوان راهنما استفاده کنید تا به شما کمک کند رنگهایی را انتخاب کنید که با تصویر برند شما هماهنگ است. مهم نیست که چه پالتی را انتخاب میکنید، اما باید با هویت برند به روز شده شما مطابقت داشته باشد و همچنین با مخاطب هدف شما ارتباط بگیرد.
تایپوگرافی
در ریبرندینگ، مانند رنگ، فونتهایی که انتخاب میکنید باید با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد و در عین حال برای مخاطبان شما قابل دسترس باشد.
علاوه بر فونت لوگوی خود، باید 2 تا 3 فونت دیگر برای استفاده به عنوان فونت متن اصلی، فونت تیتر و فونت تاکیدی داشته باشید تا متن برجسته شود.
تصویرسازی
تصاویر و گرافیکهایی که در سایت خود استفاده میکنید باید پیام اصلی برند شما را بازتاب کرده و بازار هدف شما را مورد خطاب قرار دهد. تصاویر بخش مهمی از هویت بصری یک برند است و کامل کننده شعار و متنها و بیانیههای یک برند محسوب میشود.
مرحله 5: برند جدید خود را راه اندازی کنید
به مرحله آخر از مراحل ریبرندینگ رسیدهایم و حالا قبل از اینکه راه اندازی برند جدید خود را را ادامه دهید، باید مطمئن شوید که همه چیز برای موفقیت آمیز بودن آن آماده است و انجام این کار مستلزم یک تمرین برای پروژه ریبرندینگ به صورت گام به گام است.
1. نظم در راهاندازی
یک نظم کلی وجود دارد که برای انجام ریبرندینگ باید آن را در نظر بگیرید؛ به این صورت که ابتدا مخاطبان داخلی و سپس مخاطبان خارجی باید از ریبرندینگ اطلاع پیدا کنند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از اینکه آن را برای عموم مردم معرفی کنید، برند تجاری خود را به حامیان مالی یا مشتریان کلیدی خود نشان دهید.
2. یک روایت بسازید
برای راه اندازی برند جدید خود باید روی بیان داستان پشت آن کار کنید. روی اینکه چرا تصمیم به ریبرندینگ گرفتهاید، تفکری که پشت ظاهر جدید وجود دارد و معنای آن برای آینده برندتان چیست. به اشتراک گذاشتن یک داستان متقاعد کننده از این که چرا تصمیم به تغییر برند گرفتید، یک عنصر انسانی مهم به آن اضافه میکند.
3. تبلیغات
با اطلاع دادن به مخاطبان خود که در مورد برند جدیدی که در راه است، می توانید تب و تاب جدید در بازار بوجود آورید که مردم را به صحبت در مورد شما وادار کند.
در آخر
با انجام دقیق و صحیح مراحل ریبرندینگ میتوانید یک رویکرد جدید و یک ظاهر جدید برای برندتان به ارمغان آورده و مشتریان خود را هیجان زده کنید. یک ریبرندینگ موفق میتواند باعث ثبات مشتریان فعلی و در عین حال جذب مخاطبان جدید شود.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید