بهترین مشاوره برندسازی شخصی و نکات مهم در پرسنال برندینگ
مشاوره برندینگ شخصی و نکات مهم آن
برندسازی شخصی میتواند فعالیتی سخت و یا حتی گاهی دستنیافتنی بهنظر برسد. برای ایجاد یک برند شخصی، بسیار مهم است که مسیر را به درستی طی کنید. سادهترین راه برای برای گم شدن در این مسیر، این است که ندانید باید کارتان از کجا شروع کنید. اینجاست که نقش مشاوره برندسازی شخصی نمایان میشود. مشاوری که بر تمام اصول برندینگ واقف بوده و گامبهگام با تحلیل نیازهایتان، بهترین راهنماییها را در اختیارتان قرار میدهد. در ادامه به تعریف پرسنال برندینگ (Personal Branding) میپردازیم و نکات مهمی را در این خصوص ارائه میکنیم.
برندسازی شخصی چیست؟
برندسازی شخصی در حقیقت شیوهی معرفی و ایجاد تداعی برای مخاطبان آن شخص بر مبنای هویت اوست. برندسازی شخصی فرآیندیست که طی آن میخواهید مهارتها، تجارب، شخصیت و … یک فرد در برندی با نام او منعکس میشود. برند شخصی شما، بیانگر داستان شماست. داستانی از دانشی که دارید، چگونگی رفتارتان، حرفهایی که میزنید و حتی حرفهایی که ناگفته باقی میگذارید.
مشاوره برندینگ شخصی ابزاریست که به کمک آن از فرآیند برندسازی و ایجاد تمایز میان خود و دیگران آگاهی می یابید. به کمک یک مشاور برندسازی شخصی و ایجاد یک برند قدرتمند، میتوانید در کسبوکار خود بهطور قابل توجهی رشد و پیشرفت کنید.
نیاز به مشاور برندینگ شخصی
برندسازی شخصی میتواند در زندگی حرفهایتان بسیار حیاتی و موثر باشد. فرآیند پرسنال برندینگ، در واقع معرفی خودتان به مشتریان بالقوه و بالفعل است. فرآیندی که به شما اطمینان میدهد مردم شما را طوری که دوست دارید میبینند، نه طوری که دوست دارند. در فرآیند برندسازی شما نقاط قوت و علایق خود را برجسته میکنید. این برجستهسازی به دیگران کمک میکند تا شما را بهتر بشناسند. اما چرا این موضوع مهم است؟ چون مردم به افرادی که میشناسند بیشتر اعتماد میکنند.
اما آیا همیشه شناخت سبب اعتماد میشود؟ آیا هر شناختی که ایجاد کنید برایتان موفقیت بیشتری به همراه خواهد داشت؟ بدیهیست که خیر. حرکت در مسیر اشتباه هم ممکن است شما را بدل به یک برند کند، اما نه آن برندی که دوست داشتید. پس بهتر است اگر هنوز در ابتدای مسیر هستید، به دنبال یک مشاور برندسازی شخصی حرفهای باشید. مشاوره برندسازی شخصی بر پایهی اصول مهم و بنیادین برندینگ ارائه میشود. اصولی که در ابتدای مسیر برندسازی از آنها آگاهی ندارید.
چرا برندسازی شخصی و مشاوره آن مهم است؟
اگر میخواهید تاثیرگذار باشید، باید به پرسنال برندینگ به دید یک ضرورت نگاه کنید. برند شخصی شما، شما را از دیگران متمایز میکند. این برند میتواند به خوبی دانش و مهارتهای تخصصی شما را به نمایش بگذارد. برند شخصیتان شما را در ذهنها ثبت کرده و رفتارها و گفتههای شما را در مرکز توجه قرار میدهد.
مشاوره برندینگ شخصی این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. چرا که مخاطبان دیگر نسبت به تبلیغات بدبین هستند. این بدبینی آنها را به دریافت اطلاعات از شخصیتها سوق میدهد. شخصیتهایی که آنها را میشناسند و به آنها اعتماد دارند. ایجاد این شناخت و اعتماد نیز تنها در سایهی فعالیت اصولی و دریافت راهنمایی از یک مشاور برندسازی شخصی امکانپذیر است.
در پروسهی مشاوره پرسنال برندینگ، شما با اهمیت شیوههای جدید بازاریابی آشنا میشوید و قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) را بیش از پیش درک میکنید.
آیا من به مشاور برندسازی شخصی نیاز دارم؟
مهم نیست شغلتان چیست و در چه سطحی فعالیت میکنید. برندسازی شخصی کاریست که همهی افراد در حرفهی خود به آن نیاز دارند. از بازیگران گرفته تا شخصیتهای فعال در رسانههای اجتماعی، مدیران و … و حتی یک فروشنده در یک سوپرمارکت میتواند از برندسازی شخصی بهره ببرد. همهی ما فروشگاهها و سوپرمارکتهایی را میشناسیم که فروشندهی آن شخصیتی دارد که در خاطر میماند. نوع لباس پوشیدن، تکیه کلامها و تعارفات، تخفیف دادن و … میتوانند برند فروشنده را در ذهن ما بسازد. برندی که ما را مجاب کند همیشه از فروشگاه او خرید کنیم.
اما ما در اینجا به برندینگ در سطح حرفهای میپردازیم. برای یافتن جایگاه خود و ایجاد برندی در خور مهارت و دانش شما، بهتر است نکاتی را که در ادامه مطرح میکنیم در نظر داشته باشید.
مراحل مشاوره برندسازی شخصی
مشاور برندسازی شخصی قدم به قدم در ایجاد یک برند شخصی تاثیرگذار به شما کمک خواهد کرد. فرآیند مشاوره با توجه به استراتژی مشاور میتواند متفاوت باشد. با این حال یک مسیر ثابت وجود دارد که همهی افراد باید آن را طی کنند.
گام اول: خودت را پیدا کن
برندسازی شخصی مستلزم خودآگاهی و شناخت از خود است. نادیده گرفتن این مرحله، باعث میشود پایههای برندسازی شما بر حقیقت بنا نشود. همچنین کوتاهی در شناخت خود، باعث میشود نقاط قوت و ضعف خود را نشناخته و آنها در پروسهی برندینگ نادیده بگیرید.
این شناخت میتواند با پاسخ دادن به پرسشنامهها و بررسی دیدگاههایتان در طول مشاوره حاصل شود. در مراحل مشاوره پرسنال برندینگ، این سوالها از سوی مشاور مطرح شده و با طبقهبندی آنها به یک تعریف نسبی از شخصیت حرفهای شما دست خواهید یافت. سوالاتی همچون:
- آیا فردی جدی هستید یا شوخطبع؟
- هوش خود را در چه سطحی میبینید؟
- آیا توانایی همدلی با دیگران را دارید؟
- خلاق هستید و ایده پردازی می کنید ؟
- چه میزان به مطالعه علاقه دارید ؟
این مرحله با کمک طوفان فکری نیز قابل اجراست. به این ترتیب که هر چه را که دربارهی خودتان به ذهنتان میرسد روی کاغذ آورده و از آن به عنوان یک منبع اطلاعات در شناخت خود استفاده میکنید.
گام دوم: خودتان را متمرکز کنید
مشاور برندسازی شخصی سعی میکند شما را بشناسد، اما بنا نیست هر آنچه از این شناخت به دست میآید در برندتان نمایان شود. شما از دل خصوصیات و علایق خود، بهترین و قویترین راه را برای ایجاد برند انتخاب میکنید. شما نمیتوانید همهچیز برای همه باشید. بلکه میتوانید یک چیز باشید، آن هم برای افرادی خاص. در این گام باید به سه عنصر مهم توجه کنید.
مخاطبان شما در برندسازی شخصی
فراموش نکنید که برند شما در حال ابراز شماست. اما به چه کسی؟
پاسخ این سوال به فعالیت و کسبوکارتان بستگی دارد. در هر حوزهای که فعال هستید، بهتر است پیش از هر اقدامی شناختی کامل نسبت به مخاطب خود پیدا کنید. چگونه میتوان به ذهن این مخاطبان نفوذ کرد؟ این گروه چه علایقی دارند؟ چه نگرانیها و نیازهایی در خود احساس میکنند؟ پاسخ دقیق به این سوالها شما را در مسیر ایجاد یک برند شخصی مطلوب قرار میدهد.
ارزش شما در پرسنال برندینگ
حال که خود و مخاطبتان را شناختهاید، باید به تعریف و تمرکز بر ارزش خود بپردازید. چرا مردم باید به من توجه کنند؟ این پرسشیست که باید از خود بپرسید. در اینجا باید به سه پرسش پاسخ دهید.
- چرا؟ دلیلی که برای انجام فعالیت خود دارید چیست؟ چه چشماندازی را دنبال میکنید؟ در این مسیر به دنبال چه اهدافی هستید؟
- چگونه؟ حال که میدانید چرا فعالیت میکنید و به کجا میخواهید برسید. باید از خود بپرسید، چگونه میخواهید به این نقطه برسید؟ به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟
- چه چیزی؟ مهمترین و نهاییترین سوال این است که چه چیزی برای مخاطب خود دارید؟
اینها پرسشهایی هستند که در نظریهی سایمون سینک (Simon Sinek) طرح شدهاند. او توصیه میکند با سوال اول شروع کنید و با پاسخ به آخرین سوال، مسیر پیش روی خود را در برندسازی بشناسید.
شعار برند شخصی شما
در صنعت برندینگ، شعار یک اهرم قدرتمند است. داشتن یک شعار برای برند شخصیتان یک الزام نیست. اما اگر بتوانید هدف و چشمانداز خود را در یک جملهی کوتاه خلاصه کنید، بهتر در خاطر مخاطبان میمانید. در مشاوره برندینگ شخصی به این موضوع نیز پرداخته شده و نکاتی که باید در انتخاب شعار بدانید به شما یادآوری میشود.
گام سوم: به خودتان شکل دهید
در این گام باید تصمیم بگیرید چگونه میخواهید خودتان را به دیگران معرفی کنید. در این مرحله به دنبال ایجاد سبک و استایلی هستیم که کاملکنندهی دیدگاه شما باشد و ارزشهایتان را برجسته کند. عناصر مهم و تاثیرگذار در این گام را در ادامه میخوانید.
شخصیت برند شخصی
مشاور برندسازی پس از طی گام اول و دوم به شما پیشنهادهایی در این مرحله ارائه میکند. شما با توجه به این پیشنهادها و شناختی که از خود به دست آوردهاید، باید به دنبال تعریف شخصیت برند خود باشید. تصور کنید که دوستتان میخواهد شما را برای کسانی که شناختی از شما ندارند توصیف کند. او برای این کار تنها میتواند از سه کلمه استفاده کنید. زمان کافی را برای انتخاب این سه کلمه پیدا کنید.
ممکن است شما یک وبلاگ نویس در زمینهی گردشگری باشید. شاید صفاتی مانند محرک، شجاع و مستقل بتواند شما را به خوبی توصیف کند. اگر کارآفرینی موفق هستید کلماتی مانند جدی، پرتلاش و خلاق میتوانند کلمات مناسبی باشند.
برندسازی شخصی و هویت بصری
در مشاوره پرسنال برندینگ به این موضوع پی خواهید برد که ظاهر شما المان مهمی در ایجاد برندتان است. در زندگی شخصیتان شما میتوانید هر چیزی بپوشید و هر طور دوست دارید راه بروید و رفتار کنید. اما اگر به دنبال ایجاد یک برند شخصی قدرتمند هستید. توجه به یکپارچه و هماهنگ بودن المانهای بصری در تصاویر و ویدئوهایتان در فیسبوک، اینستاگرام و در وبسایتتان اهمیت بالایی دارد.
همچنین به المانهای هویت بصری در طراحی وبسایت، لوگو، تبلیغات و … نیز توجه کنید. این موارد باید با لحن، شخصیت و چشماندازهای شما سازگار باشند.
صدا و لحن برند شخصی شما
مشاور برندسازی شخصی به شما کمک میکند تا در انتخاب لحن درست عمل کنید. برای انتخاب صدا و لحن مناسب برند خود باید انواع آن را بشناسید. برخی از این موارد عبارتند از:
- جدی یا شوخطبع
- رسمی یا صمیمانه و راحت
- محترمانه یا بیتوجه
برای انتخاب لحن مناسب باید به نوع فعالیت خود، شخصیت و همچنین چشماندازهای خود توجه کنید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید