تعریف مدیریت برند به زبان ساده + 4 مرحله مهم آن
مدیریت برند به زبان ساده و بررسی عناصر و مراحل آن
اگر کسبوکار خود را به عنوان یک انسان در نظر بگیرید، برند شما، هویت، شخصیت و ویژگی های این فرد خواهد بود. یعنی همان شناختی که اطرافیان فرد (در اینجا مشتریان و مخاطبان) از او دارند. برند شما یک موجود زنده است. پس وظیفهی شما این است که حالش را همیشه خوب نگهدارید و به رشد و بهبود روزافزون آن کمک کنید. این همان تعریف مدیریت برند (Brand Management) به زبان ساده است.
اما این تعریف به تنهایی برای اینکه اصول مهم در مدیریت و مراحل اجرای آن را بشناسید کافی نیست.
تعریف مدیریت برند
مدیریت برند پروسهایست که طی آن برای دستیابی به اهداف مهمی همچون موارد زیر تلاش میکنیم.
- افزایش محبوبیت و شهرت برند
- افزایش آگاهی و درک مخاطب از برند
- بهبود تصویر برند در ذهن مخاطب
توجه کنید که مدیریت و ساخت برند دو مقولهی متفاوت از هم هستند. برندسازی Branding فرآیندی برای ساخت برند و مدیریت برند Brand Management دربرگیرندهی نظارت، حفظ و ارتقای آن است. این را همیشه با خود تکرار کنید که برند یک موجود زنده است. موجودی که عوامل مختلفی از اخبار و رویدادهای روز گرفته تا شرایط اقتصادی و … بر آن تاثیر میگذارند. در حفظ برند در مقابل این عوامل خارجی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات شما میتواند بخش قابل توجهی از این مدیریت را در بربگیرد.
در دنیایی که اینفلوئنسرها، روزنامهنگاران و کاربران شبکهی اجتماعی بر همه چیز تاثیر (مخرب یا سازنده) میگذارند، بسیار مهم است که قدرت برندتان را مدام افزایش دهید.
چرا مدیریت برند مهم است؟
چه چیزی وجود یک برنامهی مدیریتی منسجم برای برند را بدل به یک ضرورت کرده است؟ اگر بخواهیم به این موضوع به صورت جزئی بپردازیم، باید حداقل یک کتاب دربارهی آن بنویسیم. اما بیایید به پاسخ کلی برای این پرسش بسنده کنیم. در زیر چند مورد از مهمترین اهدافی را که مدیریت برند دنبال میکند بررسی میکنیم.
ایجاد آگاهی از برند
مشتریان هنگام تصمیمگیری برای خرید یک محصول، باید برند آن را بشناسند و آن را بهخاطر بسپارند. این بهخاطر سپردن به واسطهی یک تصویر، لوگو یا هر عامل دیگری ممکن میشود. داشتن یک استراتژی و مدیریت هویت بصری برند برای دستیابی به این هدف بسیار مهم است. اگر در این حوزه بهخوبی عمل کنید، برند شما همواره یکی از انتخابهای مشتریان خواهد بود و در بین گزینههای اول در ذهن آنها نقش خواهد بست.
ایجاد یکپارچگی
همانطور که میدانید عناصر هویت برند و پارامترهای برندسازی به انواع مختلفی تقسیم میشوند. نکتهی مهم عدم امکان اجرا و پرداختن به همهی این عناصر توسط یک فرد است. حتی یک تیم هم نمیتواند به این موضوع بپردازد و شما به چند تیم طراحی، استراتژی، بازاریاب و … نیاز خواهید داشت. مشکلی که اغلب برندها با آن مواجه اند، عدم هماهنگی و یکپارچگی بین این تیمهاست.
مدیریت برند به منظور هدایت این تیمها در یک مسیر مشخص بسیار مهم است. شما باید بتوانید تمام فعالیتهای تجاری برندتان را با توجه به ارزشها، هویت، اهداف و … مدیریت کنید. این موضوع سبب ایجاد انسجام در عملکرد برند شما خواهد شد.
ساخت هویت برند
درک هویت برند برای اجرای بهترین روش مدیریت آن الزامیست. استراتژی مدیریت برند به شما کمک میکند تا جنبههای مختلفی را که از برند خود انتظار دارید کشف و تولید کرده و آن را گسترش دهید. اولویتبندی، دیگر مزیت اجرای یک استراتژی حرفهای برای مدیریت کردن برند است. در واقع یکی از اهداف و مزیتهای مهم مدیریت ایجاد یک نقشهی راه و استراتژی کارآمد در افزایش موفقیت کسبوکار شماست.
جنبههای مهم مدیریت یک برند
ایجاد و مدیریت یک برند موفق، مستلزم توجه به پارامترهای مهم در دو جنبهی مدیریتی مستقیم و غیرمستقیم است. هر یک از این موارد به شما کمک میکنند تا هم هویت بصری برندتان تقویت شود و هم بتوانید ماندگاری برند خود را تضمین کنید.
مدیریت مستقیم برند شامل چه مواردیست؟
مدیریت مستقیم برند شامل موارد ملموسیست که به کسبوکار شما مربوط میشوند. مواردی از جمله:
- ویژگیهای محصول
- قیمتگذاری
- بستهبندی
- روشهای فروش
مدیریت غیرمستقیم برند
برخی از المانهایی که در مدیریت غیرمستقیم برند خود باید به آنها توجه کنید عبارتند از:
- بررسی جایگاه و موقعیت برند
- توجه به مزایای برند
- تحقق و بهبود ارزشها
- افزایش شناخت از خود و مشتریان
- USP (پیشنهاد فروش منحصربهفرد)
عناصر مدیریت برند را بشناسید
در منابع مختلف، دستهبندیهای متفاوتی برای معرفی عناصر مدیریت برند بهکار گرفته شده است. چهار عنصر به عنوان مهمترین المانهای مدیریت موفق برند در ادامه ذکرشده است. این موارد را میتوانید به عنوان چهار پایه از میزی که به مدیر برند اختصاص میدهید در نظر بگیرید. عدم توجه به هر یک از این موارد، سبب واژگونی این میز و در نهایت ایجاد ناهماهنگی و شکست در پروسهی برندسازی خواهد شد.
- هویت برند (هویت ذهنی برند)
- هویت بصری برند
- جایگاه برند
- ارزش ویژه برند
آنچه در فرآیند ساخت یک برند و مدیریت آن اهمیت دارد، پیوستگی و یکپارچی هر یک از این المانهاست. با شناخت این موارد شما میتوانید نگاه بهتری به پروسهی مدیریت کردن برند خود داشته باشید. شناخت مراحل مهم در مدیریت برند به شما کمک میکند گامبهگام و بر اساس اصول حرفهای برندسازی پیش بروید.
کارکنان و مدیریت برند
یکی از پارامترهای بسیار مهم در برندسازی، توجه به نیروی کار است. این موردیست که اغلب مدیران شرکتها از آن غافلند. بهکارگیری نیروی کار مناسب میتواند سرعت دیده شدن برندتان را بسیار بالا ببرد. مسئول منابع انسانی در شرکت شما مسئول انتخاب و بهکارگیری افرادیست که سیاستهای کاری شما را درک کرده و با ارزشهای شما همسو باشند.
البته استخدام و بهکارگیری این افراد آخرین گام در این زمینه نیست. بلکه آموزش پیوسته کارمندان و کارکنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. کارمندان در فضای کار باید بازتابدهندهی هویت برند شما باشند.
نیروی کار؛ ارتباط با مشتریان
آنچه مشتریان شما از برندتان میبینند، تنها تبلیغات و بستهبندی محصول و ظاهر وبسایتتان نیست. آنها به صورت آنلاین و یا حضوری با کارکنان شما ارتباط برقرار میکنند. اینجاست که اهمیت این موضوع را بیشتر درک میکنید. نحوهی برخورد کارکنان شما با مشتری نمایانگر هویت برندتان است.
کارکنان و شبکههای اجتماعی
اینترنت و شبکههای اجتماعی این روزها نقش بهسزایی در تقویت یا ضعف یک برند ایفا میکنند. همهی برندها در حال فعالیت در این شبکهها بوده و از طریق صفحات رسمیشان اقدام به ارائهی محتوا میکنند. اما تحقیقات نشان دادهاند مطالبی که از سوی افراد مختلف در این شبکهها منتشر میشوند، بیشتر از مطالب کانالهای رسمی برندها مورد توجه قرار میگیرند.
بسیاری از شرکتها از کارکنان خود میخواهند تا در به اشتراکگذاری اطلاعات در خصوص شرکت مشارکت داشته باشند. شما نیز بهتر است از این موضوع بهره ببرید. بهکارگیری چهرههای مطرح در فضای اینترنت و اینفلوئنسرها نیز میتواند در این زمینه موثر باشد.
مدیر برند را فراموش نکنید
یکی از سمتهایی که این روزها در اغلب شرکتها به آن توجه میشود، مدیر برند است. اگر وظایف مدیریت برند را به یک متخصص بسپارید، عملکرد شرکت در زمینهی برندسازی تا حد زیادی ارتقا خواهد یافت. البته همکاری با شرکتهای مشاورهی برندینگ و بهرهگیری از خدمات یک مشاور نیز میتواند این امکان را برایتان فراهم کنید.
وظایف مدیر برند
شرح وظایف مدیر برند کمک فراوانی به انسجام عملکرد او در مدیریت برند خواهد داشت. برخی از وظایفی که بر عهدهی مدیر برند قرار دارند عبارتند از:
- بررسی مداوم و شناخت نیازهای بازار
- شناخت مخاطبان و جامعهی هدف
- برنامهریزی و تعیین استراتژی در طراحی هویت برند
- مدیریت تیمهای دخیل در برندسازی اعم از تیم گرافیک، طراحی سایت و …
- تعیین استراژیهای تبلیغاتی و مدیریت اجرای آنها
مدیریت برندینگ مستلزم تجزیه و تحلیل پیوستهی بازار است. لذا مدیر برند باید بهطور پیوسته نیاز بازار را شناسایی کند. ترندها را کشف کرده و با استفاده از آنها نگاه مخاطبان را به سمت برند جلب کند.
مدیریت جامع برند
مدیریت جامع برند شامل بخشهای مهمیست که در این بخش نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.
- Differentiation متمایز بودن: نشان دادن تمایز میان برند شما و رقبایتان از اولین و مهمترین المانهای مدیریت برند است.
- FOCUS متمرکز بودن: فعالیت برند باید متمرکز باشد. تمرکز در طراحی و تولید محصول، تمرکز در بازار و جامعهی هدف و … مواردی از این دست هستند.
- Simplicity سادگی: در عصری زندگی میکنیم که افراد در جامعه با سرعت از کنار محتواهای مختلفی که میبینند میگذرند. لذا شما باید با سادهترین شیوهها که به راحتی در خاطر بمانند به تبلیغات خود معنا دهید.
- Visual Appeal جاذبه بصری: هویت بصری یکی از بخشهای مهم برندسازیست که در مقالات مختلف در همین وبلاگ به آن پرداختهایم. حتماً این مقالات را خوانده و با این المان مهم در مدیریت برند آشنا شوید.
- Consistency تداوم: برندسازی فرآیندی تمام شدنی نیست. سطحی نهایی در برندسازی وجود ندارد که شما با رسیدن به آن همه چیز را به حال خود رها کنید. برندسازی پویاست و همواره باید برنامههای خود را بهروزرسانی کنید و برندتان را در نقطهی اوج نگه دارید.
مراحل مدیریت برند
سعی کردیم شما را به طور خلاصه با مدیریت برند و نکات مهم آن آشنا کنیم. در فرآیند برندسازی مراحل بسیار مهمی وجود دارند که طی کردن آنها برای رسیدن به موفقیت و ساخت یک برند قوی الزامیست. بهطور خلاصه و در یک جمعبندی میتوان مدیریت یک برند را مجموعهای از فعالیتها در چارچوب زیر دانست.
- تعریف و ایجاد موقعیت برند و ارزشهای آن.
- برنامهریزی و اجرای برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی.
- تحلیل موقعیت و بررسی پیوستهی عملکرد برند.
- رشد برند و تلاش در راستای حفظ ارزش ویژه برند و تقویت آن.
مقالات مرتبط
***
***
***
***
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید