برندسازی سالن زیبایی: 8عامل ایجاد یک برند قوی چیست؟
برندسازی سالن زیبایی
وقتی سالن شما از سایر سالن های شهر متمایز باشد، باز هم می خواهید برندتان بین آن ها باشد؟
یک برند قوی مشتریان را جذب، شما را در ذهن آن ها ماندگار و مشتری را نسبت به برند شما وفادار می کند. چه صاحب یک سالن جدید باشید و چه سالن جا افتاده و قدیمی، این مقاله برای برندسازی سالن زیبایی شما کاملاً مفید خواهد بود.
شما چه کسی هستید؟
سبک، ماموریت و شخصیت شما چیست؟
ارزش های شما چیست ؟
همین سؤالات ساده دارای اهمیت بالایی هستند به خصوص وقتی صحبت از ایجاد یک برند معتبر باشد.
برندسازی سالن زیبایی، کلید آگاهی شما از کسب و کارتان است. سالن های موفق در آنچه انجام می دهند و می گویند شفاف و ثابت قدم هستند.
مردم می خواهند بدانند وقتی با شما به صورت آنلاین ارتباط برقرار می کنند یا زمانی که به صورت حضوری از سالن شما بازدید می کنند چه انتظاری باید داشته باشند. ثبات برند، پتانسیل افزایش درآمد تا 20 درصد را به همراه دارد.
برای ایجاد یک برند قوی، درک هشت عامل برندسازی برای سالن ها مهم است. هشت عامل برندسازی سالن زیبایی عبارتند از:
- ماموریت
- چشم انداز
- هویت
- منحصر به فرد بودن
- شخصیت
- ظاهر
- ثبات
- حضور
در حین ساختن این مولفه ها برای برند تان، شما ساختار محکمی ایجاد میکنید که انعطافپذیری کافی برای انطباق با زمینهها و شرایط جدید را دارد.
ماموریت
هر چیزی با یک ماموریت شروع می شود. بیانیه ماموریت شما باید با محوریت برند شما تدوین شود.
بیانیه ماموریت شما باید واضح و مختصر باشد. یک یا دو جمله که هدف و عملیات شما را به صورت خلاصه نشان دهد. سعی کنید از مدل دایره طلایی سایمون سینک[1] استفاده کنید. این روش به شما کمک میکند تا بیانیهای برای هدایت عملیات خود طراحی کنید و ارزش منحصربهفردی که سالن شما ارائه میدهد را به رشته تحریر در آورید.
مدل دایره طلایی به سه دایره متحدالمرکز اشاره دارد. این دوایر از بیرون به داخل عبارتند از:
- سالن شما چه کار می کند؟ چه محصولات و خدماتی ارائه می دهید؟
- با انجام چه کارهایی سالن شما متمایز می شود؟
- دلیل اساسی کسب و کار شما چیست؟ چه چیزی شما را هدایت می کند؟
همه شرکت ها می توانند به صورت مفصل کسب و کارشان را تشریح کنند. اما تعداد کمی از آن ها می توانند نحوه انجام کار و تعداد کمتری نیز می توانند چرایی انجام کار را تشریح کنند.
برندسازی سالن زیبایی خود را با تدوین بیانیه ماموریت قوی شروع کنید.
در اینجا چند نمونه الهام بخش برای شما آورده شده است:
کارکنان سالن X متشکل از آرایشگران، مربیان و هنرمندان آموزش دیده، وظیفه دارند زندگی مشتریان شان را از طریق آرایش مو بهتر کنند.
وقتی یک زن احساس زیبایی می کند، احساس قدرت می کند. اعتماد به نفس به شما این امکان را می دهد که ماجراجویی هایی را انجام دهید که هرگز فکر نمی کردید بتوانید یا بخواهید. من می خواهم همه این را بدانند.
مراقبت پیشرفته از مو بدون نگاه از بالا، ما معتقدیم مردم به سالن ها می روند تا ظاهر خاصی داشته باشند. مردم به سالن زیبایی[2] می روند تا احساس خاصی داشته باشند.
جستجوی یک آرایشگر مو با استعداد می تواند یک تجربه ریسکی و خسته کننده باشد. X به شما کمک می کند تا آرایشگر مناسب موهای تان را پیدا کنید.
مخاطبان هدف خود را بشناسید و با آنها در مورد سالن تان انتظارات ایجاد کنید.
ارزش ها
در سالن چه چیزی برای شما مهم است؟
ارزشهای برند شما باید در راستای کارکرد و محتوای بازاریابی دیجیتالی شما باشد. آن ها را به عنوان قولی که به مشتریان خود می دهید همچنین تعهد به مجموعه ای مشترک از ایده آل ها در نظر بگیرید.
روند چند سال گذشته بر انتظارات ما از کسب و کارها تأثیر گذاشته است. مصرفکنندگان از نظر اجتماعی آگاهتر و وظیفهشناستر هستند و ممکن است تعجب کنند که چگونه کسبوکار شما با برخی از بزرگترین چالشهای جهان مقابله میکند.
آیا سالن شما محصولات دوستدار زمین را در نظر می گیرد؟
آیا به کارکنان خود دستمزد منصفانه پرداخت می کنید؟
مشتریان شما می خواهند بدانند که هدف تان چیست.
سعی کنید به عنوان یک کسب و کار پنج ارزش اصلی تان را شناسایی کنید. سپس راه هایی که آنها را از طریق برند تان ارائه می کنید مشخص کنید.
برای ایجاد چه تجربه ای تلاش می کنید؟
چه چیزی و چه کسانی را معرفی می کنید؟
می توانید به تأثیری که می خواهید بر جهان یا صنعت و همچنین بر مشتریان خود داشته باشید فکر کنید. ادعاهای زیر از قسمت “درباره ما” سالن های مختلف آمده است:
ون مایکل هدفش بالا بردن سطح صنعت زیبایی و ارتقای آرایشگری به عنوان یک پیشه ارزشمند است.
سالن دیاسپورا[3] بر حفظ و تداوم فرهنگ ها و میراث های مختلف دیاسپوریک در خارج از آفریقا از طریق آرایشگری متمرکز است.
این عبارات به ایجاد دو برند کاملاً مشخص اما بسیار متفاوت کمک می کند.
هویت
هویت باید بر مبنای تحقیقات، اهدف، ماموریت و چشم انداز برند باشد.
جاه طلب یا متعهد باشید اما در مورد مأموریت و ارزش های خود به خودتان وفادار بمانید. ادعاهای تان باید واقع بینانه و ریشه در باورهای تان داشته باشد.
پس از آن بر اساس ایدهآلهای اصلی تان عمل کنید. خود را در نظر مصرف کنندگان قابل اعتماد نشان دهید.
یک نظرسنجی از دو هزار فرد بزرگسال نشان داد که 86٪ از مصرف کنندگان معتقدند که داشتن هویت عامل مهمی در انتخاب برندهای مورد حمایت آنهاست. اما بیش از نیمی از آنها فکر می کنند که اکثر برندها در ایجاد محتوای معتبر شکست می خورند.
منحصر به فرد بودن
همانند هویت، منحصر به فرد بودن نیز باید در همه عناصر برند سالن شما مشخص باشد. متمایز باش. در هر چیزی که تولید می کنید، داستان برند خود را روایت کنید.
یکی از راههای متمایز شدن از دیگران، داشتن یک شعار است. نقطه فروش خود را به روشی قابل شناسایی مشخص کنید و خدمات سالن خود را در چند کلمه خلاصه کنید. در اینجا شعارهایی از دو سالن ذکر شده در بالا آورده شده است:
متخصصین موهای پیچخورده و پیچدار (فابیولوکس)
زندگی بهتر از طریق مو (سالن آلیس وودروم)
هر یک از اینها بیانیه ماموریت سالن را پوشش می دهد و آن را به عبارتی تبدیل می کند که خصوصیات منحصر به فرد سالن را به صورت خلاصه ارائه می کند.
شخصیت
می خواهید مردم برند شما را چگونه توصیف کنند؟
فهرستی متشکل از سه یا چهار صفت ارائه دهید و تأثیری را که میخواهید ایجاد کنید، مشخص میکند.
آیا می خواهید یک سالن فوق العاده لوکس، شیک و آرمانگرا باشید که به مشتریان تان احساس داشتن چهره های مشهور را القا می کند؟
یا به دنبال ایجاد یک فضای جالب و عجیب هستید که مردم را در یک خلق و خوی جسورانه و سرگرم کننده قرار می دهد؟
آیا شما کلاسیک، مدرن، غیر متعارف هستید؟
همانطور که سایر عناصر برند خود را طراحی می کنید، این صفت ها را نیز در ذهن داشته باشید.
ظاهر
شما به عنوان یک سالن زیبایی، قدرت ظاهر را بهتر از هر کسی می دانید. برندسازی سالن زیبایی شما باید دارای سبکی مشخص و قابل تشخیص باشد که موارد زیر را به طور واضح بیان می کند:
- لوگو
- رنگ ها
- فونت
- وب سایت
- ویترین فروشگاه و سالن
- بسته بندی و سربرگ
لوگوی خود را با دقت طراحی کنید زیرا در مکان های مختلف نمایان می شود. یک لوگوی جذاب و قابل تشخیص استفاده از فرصت های برندسازی را آسان می کند.
همچنین باید به فکر ایجاد یک پیج یا وب سایت برای سالن تان باشید. مشتریان قبل از اینکه تصمیم بگیرند به جایی بروند از آنجا بازدید خواهند کرد.
ثبات
فقط داشتن بیانیه ماموریت و انتخاب طرح خوب کافی نیست. شما باید آن ها را در تمام صفحات، کانال ها و رسانه ها به جریان بیندازید. به این ترتیب عناصر مختلف را به یک برند منسجم تبدیل می کنید.
هنگام توسعه برندسازی سالن زیبایی، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که مجموعه ای از دستورالعمل های مرتبط با برند سالن را ایجاد کنید. این سند باید دستورالعمل های شفافی را برای تمام محتوای برند ارائه دهد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
- بیانیه ماموریت
- شخصیت
- پالت رنگ
- سبک تصاویر
- هویت کلامی
- لحن برند
صدای برند شما همان آوای محتوای نوشته شده شما است. رسمی، خنده دار، صمیمانه و … است؟
هنگام ایجاد دستورالعمل های ، از الگوهای راهنمای برند برای ارائه جهت و قالب بندی استفاده کنید.
حضور
وقتی دقیقاً متوجه شدید که چه کسی هستید باید تصمیم بگیرید در چه مکان دیگری حضور خود را تثبیت کنید. چگونه با مشتریان ارتباط برقرار کنید؟
محتوایی ایجاد کنید تا با آن مشتریان شما را بخشی از زندگی خود کنند. دو تا از بهترین راه ها برای انجام این کار ایمیل مارکتینگ و رسانه های اجتماعی است.
با افزایش لیست ایمیل مشتریان سالن خود، مخاطبانی برای اطلاع رسانی در مورد تبلیغات به دست می آورید. حال می توانید اخبار و نکات زیبایی دیگر را نیز به اشتراک بگذارید.
برندهای زیبایی در رسانه های اجتماعی بستری عالی برای نمایش محصولات و خدمات دارند. با ارسال عکس و فیلم به طور منظم از ماهیت بصری هنر خود بهره ببرید. در برندسازی شخصی در اینستاگرام به طور مفصل به مزایای آن پرداختیم.
بخشی از برندسازی سالن زیبایی، ایجاد جامعه پیرامون برند است. تعامل با مشتریان در صندوق ورودی و حساب های رسانه های اجتماعی آنها بسیار مهم است.
برندسازی سالن زیبایی را ارتقا دهید
اکنون هشت عامل ایجاد یک برند سالن زیبایی را درک کردهاید و میتوانید تمرینهای مختلف را مرحله به مرحله انجام دهید.
می دانید که همه چیز با تحقیقات و بیانیه ماموریت شروع می شود پس از آنجا شروع کنید. یک تکه کاغذ بردارید و «چیستی» «چگونگی» و «چرایی» خود را بنویسید.
به خودتان اجازه دهید طوفان فکری داشته باشید و همه موارد را یادداشت کنید. سپس می توانید آن را به صورت یک بیانیه منسجم و مختصر در بیاورید که از هفت ستون دیگر پشتیبانی می کند. شما در مسیر رسیدن به یک برند قوی و موفق قرار دارید.
[1] Simon Sinek
[2] Nine Zero One ) Beauty salon in West Hollywood, California(
[3] Diaspora Salon
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید