8عنصر مهم هویت برند (Brand Identity)
هویت برند و بررسی عناصر مهم آن
هویت برند (Brand Identity) شما، جوهره کسبوکارتان است. این مفهوم نزدیکی نسبیای به شخصیت برند (Brand Personality) دارد. با این حال تفاوتهایی میان این دو مفهوم وجود دارند. اگر نگاهی به خود بیندازید، میتوانید ویژگیهای برجستهای در خود بیابید که هویت شما را تعریف میکنند. این مفهوم در خصوص هویتی که برای برند میسازیم نیز صدق میکند. عناصر متعددی وجود دارند که بر هویت کسبوکار شما تاثیر میگذارند. آگاهی از این عناصر برای موفقیت در فضای رقابتی کسبوکارهای امروزی امری الزامیست. همراه باشید تا شما را قدم به قدم با این مفهوم و المانهای مهم آن آشنا کنیم.
تعریف هویت برند
هویت برند در حقیقت مجموعه عناصریست که کسبوکارها از آنها برای ایجاد تصویر خود در ذهن مشتریان استفاده میکنند. آنچه در ایجاد یک هویت مناسب برای برند اهمیت دارد، درک این نکته است که القای هویتی خاص به وسیلهی نشان دادن پارامترهای مختلف ایجاد میشود.
برای مثال هر اندازه که محصولات شما دارای کیفیت بالایی باشند، اما شما نتوانید این موضوع را به درستی نشان دهید، برند شما به هویتی که لایق آن است دست نخواهد یافت.
عناصر تشکیل دهندهی هویت یک برند، با اولین برخورد و نگاه قابل تشخیص هستند. در نهایت نگاه کلیای که از شما، محصول و خدماتتان در ذهن مخاطب نقش میبندد، هویت کسبوکار شماست.
هویت برند شامل چه مواردی است؟
اغلب افراد هویت برند را تنها محدود به هویت بصری میدانند. اما این همهی چیزی نیست که هویت یک برند در بر میگیرد. بلکه هویت مجموعهای از عناصری است که در کنار یکدیگر تصویری کلی از برندتان در ذهن مخاطب ایجاد میکنند. هر اندازه در ساخت این تصویر قویتر عمل کنید، حضور شما در هر جایی که باشید احساس خواهد شد و استفاده از این پارامترها، ذهن مخاطب را به یاد برند شما خواهد انداخت.
هویت برند را با برندینگ (Branding) اشتباه نگیرید. برندینگ یا برندسازی مجموعهای از برنامهریزیها و فعالیتهاست که منجر به رشد و دیده شدن شما در میان جامعهی آماری مورد نظرتان میشود. حال آنکه ایجاد هویت، آنالیز مخاطبان، شناخت خودتان و در نهایت یافتن بهترین شیوه برای معرفیتان است. با بررسی عناصر هویت برند، این موضوع را بیشتر درک خواهید.
عناصر هویت برند
در ادامه قصد داریم 5 مورد از مهمترین عناصر هویت برند را معرفی کنیم. توجه ویژه به هر یک از این موارد، میتواند سبب تقویت برند شما و ایجاد هویتی به یادماندنی شود.
نام برند
نامی که برای برند انتخاب میکنید، باید منعکسکنندهی شخصیتی باشد که از برند خود انتظار دارید. در انتخاب نام بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
- سادگی را فراموش نکنید؛ گاهی ممکن است انتخاب برخی کلمات پیچیده وسوسهانگیز به نظر برسد. اما اولویت را بر سادهتر و قابل درک بودن نام برند خود بگذارید. نام برند باید با شخصیت و هدف برندتان همراستا باشد.
- نامی انتخاب کنید که در خاطر بماند؛ انتخاب یک نام خاص که با یک بار شنیدن در خاطر مخاطب بماند اهمیت بالایی دارد.
- خلاق باشید؛ خود را محدود نکنید. شما حتی میتوانید از ترکیب کلمات بهره ببرید تا واژهای جدید بسازید.
مخاطب
دیگر عنصری که باید در دل هویت برند خود جای دهید، مخاطب است. ایجاد هویتی که برای برند خود میسازید، باید بر اساس شناختی باشد که از مخاطب خود کسب میکنید. برای مثال بدیهیست که یک هویت جدی و رسمی انتخاب مناسبی برای برند شرکت تولید یا فروش اسباببازی نیست. به همان نسبت برای مثال یک شرکت پیمانکار ساختمانسازی نمیتواند هویتی شوخطبع و یا کودکانه داشته باشد.
لوگو و جلوههای بصری
تحقیقاتی که از سوی دانشگاه MIT صورت پذیرفتهاند، نشان دادهاند که مغز مخاطب در چیزی حدود 13 میلیثانیه لوگوها را میشناسد. از این رو اگر میخواهید در خاطر مخاطبان خود باقی بماند، بهتر است در طراحی لوگو دقت کافی داشته باشید.
لوگوی برند شما باید ساده، خاص، متناسب با فعالیت شما و همچنین بهیادماندنی باشد. این تصویر باید حاوی پیام شما باشد. اندازهی آن را با توجه به اندازهی محصول و بستهبندی آن، هدر وبسایت و دیگر المانهای تبلیغی خود انتخاب کنید. علاوه بر لوگو المانهای بصری دیگری همچون رنگ، اشکال و … اهمیت بالایی دارند.
محصول
خدمات یا محصولی که ارائه میکنید دیگر المان مهم در هویت برند شماست. شاید بتوان محصول را یکی از اصلیترین المانهای هر برند دانست. کیفیت بالای محصول میتواند عاملی جهت تقویت هویت بوده و در مقابل کیفیت کم میتواند به برند شما هویتی ناخوشایند بدهد.
قیمت
قیمت محصولات بخش دیگری از عناصر برند است. اگر همین حالا فکر کنید میتوانید برندهایی را پیدا کنید که به قیمت بسیار بالا معروفند. همچنین میتوانید برندهایی را به خاطر بیاورید که شعار آنها فراهم کردن امکان خرید محصولات با کیفیت اما ارزان است. اما به یاد داشته باشید که قیمت نمی تواند هویت برند را بسازد و قیمت ارزان یا قیمت مناسب نمی تواند در تعریف هویت برند بیاید و قیمت گذاری بخشی از استراتژی های برند است.
تدوین هویت برند
تدوین هویت برند پس از مجموعهی بسیار گستردهای از تحقیقات، تحلیل ها و ایده پردازی ها انجام خواهد پذیرفت. برای تدوین برند آنچه اهمیت دارد، حرکت بر اساس مسیر درست است. باید برای این منظور امکانات و محدودیتهای خود را بشناسید. اصول را بدانید و برطبق آنها مراحل تدوین هویت را طی کنید. آنچه در ادامه میخوانید مروریست بر مراحلی که باید برای این منظور طی کنید.
فرایند هویت برند
فرآیند تدوین هویت برند با آگاهی آغاز میشود. آگاهی کامل از برند و کسب و کار خودتان؛ آگاهی از صنعتی که در آن فعالیت میکنید و در نهایت آگاهی از شخصیت و نگاه مخاطبان. پس از طی این مرحله شما شروع به طراحی برند خود خواهید کرد. از نام، لوگو، انتخاب رنگ و شکلها، شعار و … گرفته تا استراتژی تبلیغاتی که برای برند خود در نظر میگیرد.
تحقیق و بررسی
همانطور که گفتیم قدم اول در فرآیند هویت برند، شناخت و جمعآوری اطلاعات است. در این مرحله باید به چنین سوالاتی پاسخ دهید.
چه محصولی ارائه میکنید؟
محصول یا خدمت شما چه نیازی را برطرف میکند؟
چطور کیفیت زندگی را بهبود میبخشد؟
مواجهه با محصول شما چه احساسی را به مصرفکننده ایجاد میکند؟
مخاطب هدف شما چه کسیست؟
چه چیزی میخواهد؟
چه مشکلی باید حل شود؟
مخاطب شما از نظر بصری به چه چیزهایی جذب میشود؟
رقبایتان چه کسانی هستند؟
نقاط قوت رقبایتان چیست؟
در چه زمینههایی ضعف دارند؟
شما چه تفاوتی با رقبای خود دارید؟
طراحی جلوه بصری هویت برند
با اطلاعاتی که از مرحلهی قبل به دست میآورید، زمان آن میرسد که به طراحی ظاهر و جلوههای بصری برند خود بپردازید. این مرحله شامل مواردی همچون تایپوگرافی، انتخاب رنگها، اشکال، عکاسی و … میشود. در این مرحله باید:
- به یک طرح کلی دست پیدا کنید.
- لوگویی انتخاب کنید که گویای اطلاعاتی باشد که از مرحلهی قبل به دست آوردهاید.
- طراحی لوگو را بهگونهای انجام دهید که معرف شما، فعالیتتان و تمایز شما و رقبایتان باشد.
- رنگهای مناسبی را برای طراحیهای خود (طراحیهای سایت، کمپینهای تبلیغاتی، کاتالوگها و …) انتخاب کنید.
- فونتهایی سازگار با هویت مورد نظر خود انتخاب کنید.
نکاتی در طراحی لوگو و انتخاب رنگ
طراحی لوگو انتخاب رنگهایی که بر مبنای هویت برند استفاده میکنید، باید بر پایهی اصول مشخصی انجام شوند. آشنایی با روانشناسی رنگها اهمیت بهسزایی در این زمینه دارد. بهتر است بدانید که هر رنگی چه احساسی را القا میکند. از طرفی گاهی انتخاب رنگی که به حوزهی فعالیتتان مربوط باشد میتواند بسیار تاثیرگذارتر باشد. برای مثال سبز بودن لوگوی یک شرکت تولید چمن مصنوعی بسیار ایدهآل به نظر میرسد.
انتخاب رنگ تنها محدود به طراحی لوگو نمیشود. شما باید یک چارت رنگ ثابت در همهی طراحیهای خود داشته باشید. باید طوری عمل کنید که رنگها معرف شما و اگر بنر شما در یک سایت منتشر شود، افراد تنها با دیدن رنگها کنار هم شما را بشناسند. البته این موضوع نیاز به زمان و تکمیل فرآیند برندسازی دارد.
لحن و صدا
همه چیز در جهان لحن دارد. این لحن مانند آنچه در صدای ما وجود دارد همیشه قابل شنیدن نیست. بلکه لحن در اغلب مواقع با عواملی متعددی از جمله رنگها و اشکال قابل انتقال است. شما در فرآیند برندسازی و با انتشار تبلیغهای مختلف میتوانید ابزار بسیاری را در ایجاد لحن برند خود بهکار بگیرید. در تدوین هویت برند باید توجه کنید لحنی که به مخاطب القا میکنید، متناسب با برندتان باشد.
لحنها به انواع مختلفی تقسیم میشوند که برخی را در زیر معرفی کردهایم و مثالی از هر یک آوردهایم. به این ترتیب با نگاهی به این برندها و روش تبلیغاتی آنها شناخت بیشتری نسبت به هر یک از لحنها پیدا میکنید.
- مثبت و الهامبخش – Nike
- شوخ طبع – Fridababy
- قوی و خشن – Harley Davidson
- احساسی – Always
- شیک و دوستداشتنی – Tiffany
شعار؛ عنصر بسیار مهم در آگاهی از هویت برند
کلمات قدرت بینظیری در انتقال اطلاعات دارند. همچنین، کلمات علاوه بر بار معنایی، میتوانند نقش بسیار مهمی در القای احساسات مختلف ایفا کنند. در انتخاب بهترین شعار به مطالب زیر توجه کنید.
- شعارتان باید کوتاه باشد.
- از کلمات کوتاه استفاده کنید.
- کلمات قدرتمند و دارای بار احساسی به کار ببرید.
- گفتن شعارتان باید ساده و روان باشد.
برای ساختن شعار خود بهتر است زمان و دقت کافی به خرج دهید. میتوانید کار را با تهیهی لیستی کامل از تمام کلماتی که به کسبوکارتان مربوطند شروع کنید. این لیست را تا میتوانید کاملتر کنید.
حرف آخر
آنچه خواندید مروری مختصر بر نکات اساسی و مهم در فرایند هویت برند بود. هر یک از این موارد خود نیاز به توجه ویژهای دارند. توجه کنید که در فرآیند ایجاد هویتی که برای برند خود در نظر دارید، هر اشتباهی میتواند جبرانناپذیر باشد. تغییر تصویر نامناسبی که در ذهن مخاطبان شکل گرفته است، کاری ساده نیست. پس بهتر است از ابتدا کار را بهطور حرفهای آغاز کنید.
توصیهی ما به شما، مشورت و همکاری با تیمهای باتجربه و متخصص برندسازیست. یک تیم برندسازی با آنالیز کسبوکار شما و مطالعه در خصوص جامعهی هدفتان، بهترین مسیر را برای ایجادی برندی ماندگار به شما پیشنهاد خواهد کرد.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید