چگونه کووید19 بر استراتژی رسانه های اجتماعی تأثیر گذاشت؟
زمینه های جدید وجود آمده را در نظر بگیرید و برای ارسال هر پیام بسنجید که آیا مناسب موقعیت و مکان مناسب است یا خیر.
ویروس کرونا دنیای ما را بر خلاف آنچه در طول زندگی خود تجربه کرده بودیم، تغییر داد. زندگی شخصی، مشاغل و سازمان ها به کلی زیر و رو شدند. در یک بحران جهانی طولانی مدت، برندها همچنان به برقراری ارتباط با مردم از طریق رسانه های اجتماعی نیاز دارند. طرح ها و برنامههای سنتی ارتباطات بحران معمولاً مقیاس و دامنه یک بیماری همهگیر را در نظر نمیگیرند.
چگونه طرح و برنامه رسانه اجتماعی که قبل از یک بحران بهداشتی و اقتصادی جهانی طولانی مدت اجرا شده است را مجدد راه اندازی می کنید؟
توجه کنید که چگونه استفاده از رسانه های اجتماعی تغییر کرده است. در ماههایی که مردم مجبور به قرطینه ی خانگی شده بودند، تعداد کاربران فعال رسانههای اجتماعی افزایش یافت و مکان، زمان و نحوه تعامل مردم با رسانه های اجتماعی تغییر کرد.
در مقابل اتفاقی به بزرگی همه گیری ویروس کرونا، مخاطبان هدف شما ممکن است در مکانها و زمانهای مختلف و با موضوعات متفاوتی نسبت به چند ماه قبل درگیر شوند. بحران غیرقابل کنترل را از قابل کنترل جدا کنید. کووید 19 یک بحرانی بود که همه را تحت تأثیر قرار داد. روش اتخاذی که یک برند به صورت آنلاین طبق آن واکنش نشان می دهد می تواند بحران دوم رسانه های اجتماعی را ایجاد کند.
هیچ برندی نمی تواند از بحران اول جلوگیری کند، اما همه برندها می توانند اطمینان حاصل کنند که برنامه های خود را در راستای ارتباط مناسب تنظیم می کنند و از بحران دوم جلوگیری کنند. اگر پیامهای حمایتی بسیار مبهم و بدون هیچ اقدام مشخصی باشند، با انتقاد مواجه میشوند. مثل یک فرد رفتار کنید و مهارت های شخصی مفید و خوب مانند مکالمه رو در رو را تمرین کنید. مودب باشید، هرگز نادیده نگیرید و حتما شنونده باشید. به خاطر داشته باشید که صدای برند باید با توجه به شرایط تنظیم شود.
صدای یک برند سرزنده و اغلب شوخ طبع ممکن است لازم شود برای مدتی به لحن، زبان و هدف متفاوتی نیاز داشته باشد، زیرا مردم برای سازگاری با شرایط جدید دست و پنجه نرم میکنند.
به سرعت اما به درستی پاسخ دهید.
قبل از وارد شدن به مکالمه، برای سنجش حالت روانی و روحی طرف مقابل، خوب گوش کنید.
پیام، زبان و هدف را با توجه به ویژگی ها و جوهر پلتفرم در رسانه های اجتماعی شخصی سازی کنید. برای مثال در دوران کرونا، برخی از پلتفرمهای اجتماعی مخصوص اطلاع رسانی و ارسال پیامهای بهداشتی و ایمنی بودند، برخی دیگر برای ارتقا روحیه مردم و همچنین تشویق و تجلیل از تلاش های کادر درمان، برخی هم در راستای حفظ برند و ارسال پیام تجاری، مشاغل و اقتصاد.
نشان دهید که اهمیت می دهید، اما در تغییر روند به خاطر وجود یک موقعیت حساس، فرصت طلب نباشید. ممکن است برندها برای مدتی نیاز به فعالیت بیشتر به صورت روزانه یا هفتگی داشته باشند.
بیشتر گوش بدهید و از آپشن های پخش زنده در رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
در طول یک بحران طولانی، پیش بینی اخبار به صورت روزانه دشوار است. برندها ممکن است برای برآورده کردن نیازهای در حال تغییر و ارتباط با مشتریان جدید تغییر کنند. ROI می تواند متفاوت به نظر برسد. شاخص های اصلی عملکرد فروش که مبتنی بر تعداد کلیک ها هستند ممکن است به خاطر معیارهای تعاملی و نرخ بازگشت سرمایه بلندمدت بر اساس ارزش طول عمر مشتری (CLV) نیاز به تغییر داشته باشند.
جامعه برند را درگیر تعامل کنید، برای مثال اگر در آن زمان و موقعیت مناسب برای خرید نیستند، جویا شوید که برای حل مشکلاتی که با هم با آن روبرو هستید، چه چیزهایی مورد نیاز است. به این فکر کنید که چگونه می توانید مفید و کمک کننده باشید. به دنبال راه هایی برای مشارکت باشید. روزی که زندگی دوباره عادی شود، افراد برندی که در طول بحران به آنها کمک کرده، و کارهایی را که در زمان نیاز انجام داده است را به خاطر خواهند آورد.
با محصولات و خدمات مرتبط با نیازهای فعلی حضور پیدا کنید. مردم نیازهایی دارند که کسب و کارها می توانند به آنها کمک کنند.
برخی برندها ممکن است نیاز داشته باشند آنچه را که ارائه می دهند و اینکه به چه کسی ارائه می دهند را دستخوش تغییرات قرار دهند و اطلاع رسانی کنند. در طول یک بحران طولانی مدت، زمان آن نیست که به عنوان یک برند فراموش شوید و فقط باید توجه کنید برقراری ارتباط در دوره یک شرایط خاص نیاز به تنظیمات مجدد دارد.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید