ضرورت برند سازی
ضرورت برند سازی یکی از اصلیترین مفاهیم بازاریابی است و با وجود پیچیده بودن و ابهامی در مفهوم اصلی آن وجود دارد، از پایههای یک بازاریابی خوب به حساب میآید.
فرهنگ لغت کمبریج برند سازی را اینگونه تعریف میکند: «اختصاص دادن طرح یا نماد خاص به یک شرکت به منظور تبلیغ محصولات و خدماتش». تا چند سال پیش که صنعت بازاریابی انقدر پیشرفت نکرده بود، این توصیف بسیار دقیقی از برند سازی بود و یا حداقل میتوان گفت، این تعریف همان چیزی بود که در اذهان عمومی وجود داشت.
با این حال، در اکثر موارد، درک درست از مفهوم برند سازی مستلزم درک مناسبی از تجارت، بازاریابی و حتی اصول ارتباطی (انسانی) است. اما، به منظور کاهش انتشار اطلاعات قدیمی، نادرست و ناقص در مورد برند سازی، ما تعریف کاملتری را در این مقاله ارائه میدهیم:
تعریف برند سازی
برند سازی چیست؟ با توجه به توسعه مفهوم بازاریابی و مارکتینگ میتوان گفت برند سازی فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. هدف از برند سازی جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان با ارائه خدمات و محصولی است که همیشه با آنچه برند وعده می دهد، همسو باشد.
اگر این تعریف را با تعریف رسمی کمبریج که بالاتر به آن اشاره کردیم، مقایسه کنید؛ به وضوح می بینید که تعریف قدیمی برند سازی درک نادرستی را به خواننده میدهد و یکی از دلایلی است که اکثر مردم این تعریف را صحیح دانسته و از آن به عنوان پایه و اساس دانش خود در مورد ضرورت برند سازی استفاده میکنند. در حقیقت، پایهگذاری یادگیری خود در مورد برند سازی بر تعریفی که آن را تنها به یک عنصر (هویت بصری) کاهش میدهد، باعث میشود که هیچگاه در مسیر تجارت و کسب و کار خود پیشرفت نکنند.
اهمیت برند سازی
یک برند منحصر به فرد و خاص میتواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبایتان و کمک به جذب و حفظ مشتریان با هزینهی بسیار کمتر، تأثیر زیادی بر سود حاصل از فروش شما داشته باشد. در تجارت و کسب و کارهای دیجیتالی، جایی که شرکتهای جدید (و در نتیجه رقبای جدید) روز به روز بیشتر میشوند، یک برند تثبیتشده و یا ایجاد یک برند سازی اینترنتی، میتواند به یک بیزینس پر رونق در جذب مشتری و ایجاد سودهای هنگفت تبدیل شود.
با ساختن یک شخصیت ویژه برای برند خود از طریق ایجاد رابطه با مشتری هدف، پیامهای بازاریابی منحصر به فرد و ویژگیهای بصری خاص، این فرصت را دارید که انتظارات مشتریان خود را شناسایی کرده و با آنها پیوندی منحصر به فرد ایجاد کنید که فراتر از رابطه خرید و فروش است.
یکی دیگر از دلایلی که ضرورت برند سازی را بیشتر میکند این است که برند سازی اساساً تنها چیزی است که تاثیری به یاد ماندنی در مصرف کنندگان ایجاد میکند؛ همچنین به مخاطبان و مشتریان شما اجازه میدهد تا بدانند از شرکت شما چه انتظاری باید داشته باشند. این کوتاهترین و بهترین راه است برای متمایز کردن خود از سایر رقبا و روشن کردن این موضوع که چرا مخاطب باید شما را انتخاب کند. فراموش نکنید که برند سازی کسب و کار شما به گونه ای ساخته و پرداخته شود که نشان دهنده واقعی شخصیت شما به عنوان یک کسب و کار باشد، و اینکه خدمات و محصولاتتان چه مزایای بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد.
برای داشتن یک برند موفق و برند سازی اصولی، زمینه های زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، از جمله تبلیغات، خدمات مشتری، مسئولیت اجتماعی، شهرت و تصاویر بصری. همه این عناصر (و بسیاری موارد دیگر) همدیگر را تکمیل میکنند تا یک ظاهر منحصر به فرد برای جلب توجه مشتری ایجاد شود.
اهمیت برند سازی
برند سازی به دلیل تأثیر کلی که روی شرکت شما میگذارد، برای یک تجارت موفق بسیار حیاتی است. برند سازی میتواند نحوه درک مردم از برند شما را تغییر دهد، میتواند کسبوکار جدید را هدایت کرده و ارزش برند را افزایش دهد. در عین حال مثل هرچیز دیگری علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد و اگر اشتباه انجام شود یا اصلاً انجام نشود، میتواند اثری وارونه داشته باشد و در مدت بسیار کوتاهی باعث شکست کسب و کارتان شود.
بگذارید واضحتر صحبت کنیم؛ در هر حال شهرت ایجاد میشود و دیر یا زود سر زبانها خواهید افتاد، چه برند سازی انجام شود و چه انجام نشود! اما این نتیجه است که مهم است و این نتیجه میتواند یک شهرت خوب یا بد باشد. درک ضرورت برند سازی و استفاده از برندینگ تنها به این معنی است که شما کنترل را در دست بگیرید و سعی کنید آن شهرت را کنترل کنید. به همین دلیل است که توصیه می شود از همان ابتدای راه اندازی کسب و کار خود، برند سازی را در نظر گرفته و با تولید یک استراتژی برندینگ خوب، به آن شهرت خوب دست پیدا کنید.
برخلاف تصور اشتباه عمومی، برند سازی یک « تاکتیک بازاریابی گران قیمت نیست که فقط برندهای بزرگ از آن استفاده میکنند » و برعکس؛ برند سازی امری کاملا منطقی برای هر کسب و کاری است و به شدت تحت تأثیر بازاری است که در آن فعال هستید و همچنین سطحی از پیشرفت که مد نظر شماست.
برند سازی شامل ترکیبی از صلاحیتها و فعالیتهای مختلف است، بنابراین هزینه آن در هر مورد متفاوت است. استفاده از مشاوران سطح بالای فعال در حوزه برندینگ و اجرای بی عیب و نقص، البته از هر چیزی گران تر خواهند بود اما بدون شک کاملاً ارزش امتحان دارند. بنابراین برای مثال، انجام برند سازی برای یک تجارت بینالمللی و چند محصولی بسیار چالشبرانگیزتر و پر هزینهتر از یک کسبوکار محلی و کوچک خواهد بود.
مزایای برندینگ
برند سازی همیشه یک بخش حیاتی از تجارت بوده است، اما حالا بیش از هر زمان دیگری مهم است. با وجود رسانه های اجتماعی و فضای مجازی، مصرف کنندگان هر روز برندهای جدید را میبینند و به سمت آنها کشیده میشوند. دنیای بزرگ تبلیغات برای مصرف کنندگانی که گزینه های زیادی برای خرید دارند و میتوانند برای یافتن بهترین گزینه تحقیق کنند؛ عالی است، اما این عرصه بزرگ و پیچیده کار را برای مشاغل سختتر میکند.
بنابراین با توجه به این رقابت زیادی که وجود دارد، کسبوکارها باید برای اطمینان از اینکه در میان این جمعیت برجسته باشند، راه زیادی در پیش دارند.
برای انجام این کار، باید روی ایجاد یک برند قوی سرمایه گذاری کنند تا توجه مردم را به خود جلب کرده و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنند. در ادامه به ضرورت برند سازی و مزایای ایجاد برندینگ در کسب و کارها اشاره میکنیم:
افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا خواهند شد
برند شما شخصی سازی شده و به راحتی قابل تشخیص باشد، میتواند به مردم کمک کند در خرید محصولات یا خدمات شما احساس راحتی بیشتری کنند.
برندینگ باعث میشود اعتمادها را به خود جلب کنید
اعتماد مخاطبان خود یکی از مهمترین چیزهایی است که میتواند برگ برنده شما در تجارت باشد،هرچند به دست آوردن آن همیشه آسان نیست. کسب و کاری که عناصر کلیدی برند سازی را از دست داده باشد، مسیر دشوارتری برای جلب اعتماد مردم به خود خواهد داشت.
تبلیغات شما را بهبود میبخشد
کسب و کار شما بدون تبلیغات نمیتواند خیلی پیشرفت کند. به جرات میتوان گفت برند سازی و تبلیغات دو روح در یک بدن هستند. اگر میخواهید تبلیغات بهتری برای کسب و کار خود داشته باشید، ابتدا باید روی ایجاد یک برند کار کنید.
نیروی کار ماهر جذب شرکت شما میشود
برند سازی باعث ایجاد ارزش برای شرکت شما میشود. قطعا شما هم میخواهید که نیروهای کار ماهر دوست داشته باشند برای شرکت شما کار کنند و احساس کنند که بخشی از تیم شما هستند. شرکتی با یک برند عالی کار مدینه فاضله نیروهای کار با استعداد و پرتلاش هستند.
برندیگ به اعتمادسازی در مشتریان شما کمک میکند
شما به مشتریانی که برند شما را بشناسند و یک بار از کسب و کار شما استفاده کنند نیازی ندارید، بلکه باید مشتریانی پیدا کنید که به شما اعتماد کنند و دوباره برای استفاده از محصولاتتان به شما رجوع کنند. با برند سازی شخصی، میتوانید جنبه انسانیتری به برند خود بدهید، که مشتریان شما بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و تبدیل به مشتری ثابت شوند.
برند شما به شما کمک میکند تا از رقبا متمایز شوید
با توجه به ضرورت برند سازی در بازار جهانی امروز، متفاوت بودن از جمعیت بسیار مهم است.
اگر قصد دارید که از بازارهای محلی و کوچک بیرون آمده و در عرصه جهانی رقابت کنید، وقت آن رسیده که با ایجاد برند سازی کسب و کار خود گوی سبقت را از رقبا بربایید!
برندینگ موفق برای کارکنان فعلی شما انگیزه ایجاد میکند
یک استراتژی برند شفاف، انگیزهای را در کارکنان شما ایجاد میکند که باعث موفقیت آنها و درنهایت موفقیت کسب و کار شما میشود. آنها خود را عضو یک خانواده بزرگ به حساب آورده و با پشتکار و توسعه مهارتهای فردی سعی میکنند در این مسیر بزرگ هم گام با شما عمل کنند.
شهرت شما باعث تبلیغ بیشتر و بیشتر شما از سوی مردم میشود
مردم دوست دارند برندهایی که از آنها راضی هستند را به دیگران معرفی کنند. در طول روز مردم از برندهای مختلفی استفاده میکنند و عادت دارند که از رضایت یا عدم رضایتشان راجع به محصولات و برندها، با اطرافیان خود صحبت کنند. بنابراین یک برند سازی محصول موفق و با استراتژی مناسب در اذهان عمومی ثبت شده و باعث میشود مصرف کنندگان شما به طور ناخودآگاه به بازاریابان شما تبدیل شوند.
یک برندینگ قوی ارزش شرکت شما را بالا میبرد
یک برندینگ موفق میتواند ارزش یک سازمان یا یک کسب و کار را در صنعت افزایش دهد. شهرت قوی به معنای یک برند قوی است که به نوبه خود به ارزش بالا تبدیل میشود.
برند خود یک دارایی تجاری محسوب میشود و به خودی خود دارای ارزش پولی است و همچنین جایگاه ویژه ای در ترازنامه کسب و کار دارد. از سوی دیگر برندیگ موفق در کنار ارزش بالای یک شرکت، باعث جذب سرمایهگذار نیز میشود.
در آخر
بهترین برندینگ بر اساس یک ایده قوی ساخته میشود. زمانی که ایده خوبی برای برندینگ داشته باشید میتوانید اطمینان پیدا کنید که میوه آن یعنی مشتری ثابت و وفادار به برندتان را برداشت خواهید کرد. ضرورت برند سازی در تجارت را دست کم نگیرید و از همین الان برای به دست آوردنش اقدام کنید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید