راهنمای کامل برندسازی آژانس مسافرتی
برندسازی آژانس مسافرتی و مشاوره برند
برندسازی آژانس مسافرتی بدون توجه به فضای رقابتی موجود در این صنعت ممکن نیست. اما چگونه میتوان این فضا را بیشتر درک کرد و در ایجاد برند آژانس مسافرتی موفق بود؟ آیا میتوانید با شرکتهایی که دهها سال است در این حوزه فعالیت میکنند رقابت کنید؟ برای حفظ موقعیت برند خود باید چه چیزهایی را بدانید؟ آیا میدانید که حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ و معروف در صورت بیتوجهی به اصول برندینگ جایگاه خود را از دست میدهند؟
آشنایی با بازار آژانسهای مسافرتی
برای برندسازی آژانس مسافرتی، یکی از اولین پیشنیازها درک این بازار است. آژانسهای مسافرتی، چه کوچک و چه بزرگ، با سه چالش مهم روبهرو هستند.
چالش اول: برندهای بزرگ مسافرتی و گردشگری
یکی از اولین چالشها در برندینگ آژانس هواپیمایی و مسافرتی، وجود شرکتهای بزرگیست که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص میدهند. لذا برای موفقیت در این صنعت، دستیابی به جایگاهی خاص و توانایی رقابت امری اجتنابناپذیر است.
چالش دوم: بیاعتمادی مسافران
مردم معمولاً در برنامهریزی برای سفرهایشان بسیار سختگیر و گاهی حتی بدبین هستند. لذا ترجیح میدهند از آژانسهایی که توسط دوستان و آشنایان معرفی میشوند خدمت دریافت کنند. شرکتهای بزرگ و شناخته شده دیگر گزینههای محبوب این افراد هستند. عبور از این دیوار بیاعتمادی ماموریت مهمیست که بسیاری از آژانسهای مسافرتی نوپا از انجام آن بازمیمانند.
چالش سوم: ناشناخته بودن
در آغاز هر کسبوکاری، ایجاد شناخت چالشی بسیار حیاتی در به دست آوردن جایگاهی ایدهآل برای شرکتهاست. عدم انتخاب مسیر درست تبلیغات و بیتوجهی به صرف بهینهی هزینههای بازاریابی میتواند شکست آژانسهای هواپیمایی تازه تاسیس را به همراه داشته باشد. اینجاست که برندسازی آژانس مسافرتی و آشنایی با اصول آن بسیار مهمتر جلوه میکند.
نکات مهم در ایجاد برند آژانس مسافرتی
با این اوصاف، آژانسهای مسافرتی کوچک باید ارزشهای پیشنهادی خود را به بازارهای خاص محدود کنند. محدود کردن جامعهی هدف، به شما کمک میکند تا حد ممکن دیده شوید و اعتماد گروههای کوچک را به تدریج جلب کنید. سه المان زیر را برای این منظور به کار بگیرید.
- مقصد: بهتر است در ابتدا خدمات خود را به مقصدها و مناطقی خاص که میتوانید بهترین خدمات را به مشتری پیشنهاد کنید محدود کنید. این موضوع به شما کمک میکند به تدریج مورد توجه قرار بگیرید و پیش از انجام ریسکهای بزرگ، جای پای خود را محکم کنید.
- قیمت: یکی از ابزارهای مهم شما در رقابت با شرکتهای بزرگ، قیمت است. در شرایطی که بیش از 60 درصد مسافران، بالا بودن هزینهها را عاملی برای انصراف از سفر معرفی میکنند، شما با ارائهی خدمات با قیمت مناسب میتوانید مشتریان زیادی را به سمت خود بکشید.
- مخاطب: دستهبندیهای خود را مشخص کنید. مقصدها، سبک سفر، سطح بودجه، گروه سنی، تورهای خانوادگی یا مجردی و … میتوانند مواردی باشند که به شما در هدفگیری گروههای خاص کمک کنند.
با توجه به این موارد، به سراغ بررسی گامهای مهم در برندسازی آژانس مسافرتی میرویم.
بازار و مخاطبان در برندینگ آژانس گردشگری
ممکن است در آغاز فعالیت، تصوراتی از جامعهی هدف خود داشته باشید. دانستن اینکه در حال خدمترسانی به چه افرادی هستید، بسیار مهم است. چرا که به شما امکان میدهد تلاشها و هزینههایتان را متمرکز و پربازده کنید. برای بهتر عمل کردن در این زمینه به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
مسافران شما چه کسانی هستند؟
بهتر است مسافران را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار دهید. جنسیت، قومیت، سن، درآمد، وضعیت تاهل و … برخی از این موارد هستند. بیشک تفاوتهای زیادی در نحوهی سفر، مقصد و میزان هزینههای گروههای مختلف سنی در طول سفر وجود دارد. تفاوت در این ویژگیها، تفاوت در انگیزه برای سفر را در پی خواهد داشت.
مقصد مسافرانتان کجاست؟
شناخت جامعهی هدف در برندسازی آژانس مسافرتی به شما کمک میکند مقاصدی محبوب را انتخاب کنید. برای مثال اگر خدمات خود را به افرادی با سطح درآمد پایین اختصاص میدهید، نمیتوانید مقصد تورهای خود را به شهرهای گران و پرهزینه محدود کنید.
از چه طریقی به دنبال تور و بلیط میگردند؟
وقتی بدانید مخاطب شما از چه کانالهایی بلیط و تورهای مسافرتی را مییابد، میتوانید در زمان درست در جای درست باشید. استفاده از گوگل، سایت های فروشنده بلیت، سایت های آژانس های مسافرتی، حضور در آژانسهای محلی در سطح شهر و … برخی از این شیوهها هستند.
هر چند وقت یک بار سفر میکنند؟
بهتر است به دنبال گروهی در جامعه باشید که سفر بخشی از فعالیت دائمی آنهاست. برای مثال اغلب مردم کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی به ندرت سفر میکنند. پس اگر شما تبلیغات و هزینههای بازاریابی خود را محدود به گروهی خاص نکنید، بدون شک بخش بزرگی از منابع خود را بیهوده صرف کردهاید.
چقدر به قیمت بلیط و اقامت اهمیت میدهند؟
شاید باور نکنید، اما در سفرهای لوکس و در تعامل با مشتریان ثروتمند نیز قیمت اهمیت بالایی دارد. پس قیمتگذاری را حتماً با تحلیل و بررسی شرایط موجود بازار انجام دهید. جامعهی هدف شما هماکنون از چه خدمات و با چه سطح قیمتی استفاده میکند؟
رقبای شما در ایجاد برند آژانس هواپیمایی
پس از شناخت پرسونای مخاطب، نوبت به شناخت رقبا میرسد. حال که میدانید مخاطب شما کیست، بهتر است بدانید رقیب شما چگونه نظر او را جلب میکند. چگونه؟ بیایید با هم در این زمینه فکر کنیم.
مشتریان از کدام خدمات رقبایتان استفاده میکنند؟
بررسی خدمات مشابهی که قصد ارائهی آنها را دارید بسیار مهم است. این موضوع به شما کمک میکند در زمینههای مختلف موقعیت خود را بهبود ببخشید. پس از بررسی خدمات پرطرفدار رقبای خود، نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید.
راز موفقیت برند آژانس مسافرتی رقیب
با بررسی خدمات رقبا و تحلیل آنها، پی میبرید که مسافران به چه چیزهایی علاقه دارند. قرار نیست که از دیگران تقلید کنید. اما بهتر است از این نقاط قوت به خوبی بهره ببرید. خدمات محبوب را در لیست خود قرار دهید و در تبلیغات خود بر آنها تاکید داشته باشید.
دلایل شکست برندینگ آژانس هواپیمایی
همیشه نیاز نیست برای موفقیت، مسیر آزمون و خطا را طی کنید. با بررسی رقبایتان به راحتی میتوانید از اشتباهات احتمالی اجتناب کنید. با آگاهی از دلایل شکست برند آژانس مسافرتی، میتوانید در هزینهها و زمان خود برای رسیدن به جایگاه برندتان صرفه جویی کنید.
تامینکنندگان و اهمیت آنها در برندسازی آژانس مسافرتی
مسافران در طول سفر از خدمات و امکانات متنوعی استفاده میکنند. شما به عنوان یک آژانس گردشگری باید به آنها در یافتن بهترینها کمک کنید. آنچه در اینجا به آن نیاز دارید، تامینکنندگان و مجموعههای خدماتی با کیفیت هستند. ارائهی خدمات رزو هتل و رستوران و اقامتگاه و … میتواند اهرمی مهم در تقویت برندسازی آژانس مسافرتی باشد.
در این زمینه باید به دو بُعد مالی و کیفی توجه ویژهای داشته باشید. تامینکنندگان شما باید خدمات خود را با قیمت مناسب به شما ارائه کنند. این موضوع به شما کمک میکند بتوانید خدماتی با قیمتهای ایدهآل عرضه کنید. از طرفی، همکاران شما باید با توجه به شخصیت برند آژانس هواپیمایی شما انتخاب شوند. در این زمینه پرسونای مخاطب را در نیز نظر بگیرید. اگر به دنبال ایجاد فرصت برای سفرهای ارزان و بهصرفه هستید، همکاری با هتلهای گران قیمت و لوکس اشتباهی بزرگ خواهد بود.
یافتن موقعیتهای خوش قیمت در شهرهای پرطرفدار اما گران میتواند فرصتی طلایی در برندسازی باشد. برای مثال یافتن هتلها و خدمات ارزان قیمت در شهری که سفر به آن بسیار گران به نظر میرسد، میتواند مسافران را به راحتی به سمت شما جذب کند.
برندینگ آژانس مسافرتی و استراتژی قیمت
داشتن یک استراتژی منسجم قیمت برای برندسازی آژانس مسافرتی بسیار مهم است. در قیمتگذاری باید به چند جنبهی مهم برند خود توجه کنید.
- استراتژی قیمت را با توجه به جامعهی هدف و توانایی مالی آن تعیین کنید.
- در قیمتگذاری حتماً رقبایتان را زیر نظر داشته باشید. قیمت شما باید رقابتی اما سودده باشد.
- در انتخاب تامینکنندگان دقت کنید. بستن قرارداد مناسب با این تامینکنندگان امکان ارائهی خدمات با قیمت مناسب و در عین حال بازدهی مالی معقول را برای شما فراهم میکند.
استراتژی تبلیغ آژانس مسافرتی
برند آژانس مسافرتی، شناخت مسافران و مشتریان از آژانس شماست. پس بهتر است در نحوهی معرفی خود توجه کافی داشته باشید. در خصوص بازاریابی و برندسازی آژانس مسافرتی نکات کلیدیای که در ادامه آوردهایم به شما کمک خواهند کرد.
راههای تبلیغ تور مسافرتی
اولین مسئله، انتخاب کانالهای مناسب برای تبلیغات است. برای موفقیت در دنیای رقابتی کسبوکارهای امروزی، تبلیغات اهمیت ویژهای دارند. اما این بسیار مهم است که از چه ابزارهایی برای تبلیغ بهره میبرید. با شناخت مخاطب پی خواهید برد که این افراد از چه منابعی برای دریافت اطلاعات استفاده میکنند. سایتهای گردشگری، تبلیغات تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و … برخی از این موارد هستند.
اما علاوه بر اینها، شما باید به تدریج بدل به یک مرجع در حوزهی گردشگری تبدیل شوید. برای این منظور تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ میتواند شما را چند قدم جلو بیندازد.
برندسازی آژانس مسافرتی و دیجیتال مارکتینگ
- رسانهی خود را بسازید: برند آژانس مسافرتی شما باید صدایی رسا داشته باشد. پس رسانهی خود را که مجموعهای از راههای ارتباطیست راهاندازی کنید. از وبسایت و صفحهی اینستاگرام گرفته تا کانال یوتیوب و … استفاده کنید.
- سئو را جدی بگیرید: مردم علاقهی زیادی به گوگل دارند. پس حتماً SEO وبسایت را در اولویت قرار دهید.
- محتوا تولید کنید: تولید محتوا یکی از اهرمهای قدرتمند در بازاریابیست. شما به راحتی میتوانید در حوزههای مرتبط با کسبوکار خود، محتواهای مفید تولید کنید و مخاطبان بسیاری جذب کنید. در تولید محتوا به دنبال آموزش مخاطب باشید. در خصوص مقاصد گردشگری، اصول سفر، معرفی هتلها، برنامهریزیهای مالی، زمانهای مناسب برای سفر و … به مخاطب اطلاعات بدهید و برند خود را با دانش و آگاهی تقویت کنید. از انواع روشها (پست وبلاگ، پادکست، ویدئو و …) برای این منظور استفاده کنید.
فراموش نکنید که در طراحی تبلیغات و جنبههای مختلف برند خود از جمله لوگو و وبسایت و … هارمونی را رعایت کنید. انسجام برند شما ماندگار بودنتان را تضمین میکند.
سخن پایانی
آنچه خواندید مروری کوتاه بر مشاوره برندسازی آژانس هواپیمایی و مسافرتی بود. برندینگ پروسهای تخصصی و زمانبر است. فراموش نکنید حرکت در مسیر اشتباه میتواند شما را به صرف هزینههای بیشتر در آینده مجبور کند. لذا اصول گام به گام برندسازی آژانس مسافرتی را به خاطر بسپارید و در این زمینه با شرکتها و متخصصین برندسازی مشورت کنید.
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید