انواع برند سازی
همانطور که انواع برند معروف وجود دارد، انواع مختلفی از برند سازی نیز وجود دارد.
انواع برند محصولات برای همه شرکتها یکسان نیست و موثرترین استراتژیها برای شرکتها، گروهها و سازندگانی که از آنها استفاده میکنند، استراتژی است که شخصیسازی شده و مخصوص آن شرکت باشد. برند سازی مربوط به شخصیت و پرسونای هر برند است، بنابراین طبیعی است که انواع مختلفی داشته باشد.
برند سازی و شخصیت
یک برند سازی قوی باعث میشود تا مخاطب با شخصیت کسب و کار و همچنین محصولات و خدمات شما آشنا شود و سپس بعد از ایجاد یک رابطه قوی بین شما و مخاطب مورد نظر او را به یک مشتری دائمی تبدیل میکند. میتوان گفت تا شخصیت سازی و اعلام و تبلیغ آن توسط برند سازی انجام نشود، نمیتوانید به جذب مخاطب و بالا رفتن فروش فکر کنید.
یک برندسازی قوی نیاز به کشیدن نقشه راه و یا همان استراتژی برندینگ دارد. هنگام توسعه یک استراتژی برند، باید بدانید که انواع مختلفی از برند سازی وجود دارد. استراتژی برند شما براساس درک مخاطبان هدف، نوع کمپینهای بازاریابی که میخواهید اجرا کنید و هدف نهایی کسب و کارتان مشخص میشود. در این مقاله، 8 مورد از رایج ترین انواع برند سازی را بررسی میکنیم.
برندینگ اساساً شخصیت یک شرکت است و برند سازی گامهایی است که یک شرکت برای بیان این شخصیت بر میدارد.
ایجاد این شخصیت منحصر به فرد پیچیدهتر از این حرفهاست. هنگامی که برند سازی اصولی و استانداردی انجام شود، باعث شهرت یک سازمان ( یا یک شرکت، یا حتی یک محصول خاص ) در حوزه کاریاش میشود و به مصرف کنندگان اطلاع می دهد که محصولات و خدمات آن سازمان انتخاب ایده آلی برای آنها است.
انواع برند سازی
چه نوع برند سازی مناسب کسب و کار شماست؟ انواع مدل های برندسازی وجود دارد که ارزش بررسی دارد. در اینجا 8 نوع برند سازی که لازم است راجع به آنها بدانید آورده شده است:
1- برند سازی شخصی
تصور اینکه شخصی دارای یک برند باشد، میتواند کمی عجیب باشد! در هر صورت ما محصول نیستیم، ما هم انسان هستیم و باید برای محصولاتمان شخصیت سازی انجام بدهیم تا مخاطب راحتتر ارتباط برقرار کند؛ همانطور که آدمها در برخوردشان با کسی که شخصیت واقعیتری دارد ارتباط بهتری برقرار میکند.
اما وقتی در مورد انواع برندسازی شخصی صحبت میکنیم، در مورد ایجاد یک شخصیت عمومی صحبت میکنیم که به طور دقیق شخصیت منحصر به فرد شما را نشان میدهد. برند سازی شخصی در رسانههای اجتماعی و در محیطهای عمومی اتفاق میافتد، جایی که درک دیگران از شما میتواند تأثیر زیادی بر شهرت حرفهای و اجتماعی شما داشته باشد، البته اثرات برند سازی شخصی میتواند خوب یا برعکس فاجعهبار باشد.
بنابراین چگونه میتوان برند سازی شخصی را انجام داد؟ با پرورش یک شخصیت عمومی تا افرادی که شما را میبینند را مجاب کند تا ویژگیهای خاصی را به شخصیت شما نسبت دهند. این روش اکثرا برای افراد مشهور و سلبریتیها، بازیگران، ورزشکاران پیشکسوت و غیره روش بسیار مناسبی است تا اعتماد مخاطب را جذب کنند. نحوه استایل شما برای عکس، انواع تصاویر و نقل قولهایی که در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارید، پلتفرمهایی که برای گذراندن وقت خود انتخاب میکنید و نحوه تعامل با مخاطبان خود، قطعاتی از پازل برند سازی شخصی هستند که گرد هم میآیند تا به دنیا نشان دهند که شما چه کسی هستید.
مایکل جردن نمونه کاملی از برند سازی شخصی است که به دلیل طرفداران خاص خود، نه تنها توانست با راهاندازی خط تولید پوشاک خود، درآمد کسب کند؛ بلکه از نایکی که برای راهاندازی آن با او شریک شد نیز سود برد.
2- برند سازی محصول
برند سازی محصول عمل برند سازی برای یک محصول خاص است. درست مانند برند سازی شخصی که شامل پرورش ویژگیها و شخصیت عمومی یک فرد میشود، برند سازی محصول نیز نحوه درک جهان از محصول شما را از طریق انتخابهای زیبایی شناختی، شکل میدهد. هدف از برند سازی محصول، این است که مخاطبان هدف را به محصول خود جذب کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک طراح مبلمان لوکس باشید بنابراین نوع خاصی از خریدار وجود دارد که بیشتر از سایرین احتمال دارد تا خریدار شما باشد و همه مردم نمیتوانند اجناس شما را خریداری کنند. از طریق برند سازی محصول، میتوانید اطمینان حاصل کنید که افراد متناسب با هدف شما تبلیغات شما را میبینند و به سوشیال مدیای شما سر میزنند و در نهایت جذب محصولتان میشوند.
بنابراین، چگونه میتوانید به دنیا بگویید که در حال ارائه محصولات گرانقیمت هستید و به دنبال مشتریانی هستید که به مبلمان لوکس تمایل دارند؟ بله درست حدس زدید، از طریق برند سازی است که این اتفاق میافتد ( مانند طراحی فونت مناسب، پالت رنگی خنثی برای لوگو، وب سایت و تکنیکهای بازاریابی شما و غیره). در ادامه نمونهای از برند سازی محصول که توسط صابون کرکز به خوبی اجرا شده است را میبینیم. توجه داشته باشید که چگونه از جنبه پایداری و اصالت کارخانه، برای برند کردن محصول خود و دوست داشتنیتر کردن آن استفاده شده است.
3- برند سازی خدمات
برخلاف محصولاتی که برند سازی آنها به روشهای قابل مشاهده و ملموس آسان است، برند سازی برای خدمات کمی چالش برانگیزتر است اما با کمی تلاش و ایده خلاقانه انجام شدنی است. اغلب، برند سازی خدمات به شکل یک امتیاز یا هدیه ارائه میشود، مانند اینکه یک شرکت بیمه برای همه مشتریان خود چک تخفیف ارسال میکند یا هتلی که کوکیهای رایگان را در میز نگهبانی ارائه میکند! برندینگ خدمات همچنین میتواند به شکل برآورده کردن انتظارات خاصی باشد که یک شرکت را از رقبای خود متمایز میکند، مثل دادن امتیازهای اضافه و یا پکیج تخفیفان یا ایدههای خلاقانهتری که باعث جذب مشتری شود.
مردم معمولا خواهان خدمات سریع، کارآمد و با ارزش هستند و در برخی صنایع، ارائه این نوع خدمات به طور مداوم انجام میشود. در برخی دیگر، یک برند باید با ارائه امتیازات غیرمنتظره برای متمایز شدن از سایر رقبا، تلاش بیشتری انجام دهد. هر شرکتی که خدماتی را ارائه میدهد، خواه این خدمات تنها سرویس آنها باشد یا چیزی که در کنار محصولات اصلی ارائه میشود، باید برای مصرف کننده خود اعتماد ایجاد کند، به خصوص که همه خدمات نتایج فوری ندارند. راهی که میتوانند انجام دهند این است که با مصرف کنندگان خود در سطحی عمیقتر و احساسیتری ارتباط برقرار کنند.
4- برند سازی خرده فروشی
وقتی وارد یک فروشگاه مصالح ساختمانی میشوید، ظاهر فروشگاه، نشاندهنده محصولات و خدمات خاص آن برند است. به این کار برندینگ خرده فروشی گفته میشود. انتخابهای عمدی طراحی مانند چیدمان، وسایل نور، دکور، موسیقی پخش شده، وسایل نمایشگر و حتی نوع کفپوش، همه با دقت انتخاب میشوند تا برای هر خریداری که وارد فروشگاه میشود، یک تجربه واقعی از برند ایجاد کند.
برند سازی خردهفروشی برای هر کسب و کاری که در یک مکان فیزیکی ( مغازه و فروشگاه، غرفه و غیره) فعالیت میکند، قابل اجرا است.
بازاریابی و برندینگ در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و این روند به این زودیها تغییر نمیکند. بنابراین، خردهفروشان برای اینکه خریداران را داخل فروشگاه بکشانند، باید برند سازی خود را ارتقا داده و فروشگاههای خود را به تجربیاتی تبدیل کنند که خریداران میخواهند به آن بازگردند و دوباره آن را امتحان کنند.
5- برند سازی فرهنگی و جغرافیایی
برند سازی فرهنگی و جغرافیایی در واقع دو نوع برند سازی مجزا، اما کاملا مشابه هستند و هر دو هم در صنعت گردشگری بیشترین استفاده را دارند. برند سازی جغرافیایی برند سازی برای شهرها، ایالتها، مناطق و حتی کشورهاست. برند سازی فرهنگی هم مشابه برند سازی جغرافیایی است، با این تفاوت که بر جنبههای فرهنگی یک منطقه بیش از جنبههای جغرافیایی تمرکز دارد. به «کافهای در پیادهرو» در مقابل برج ایفل به عنوان نماد پاریس یا «مراسم چای ژاپنی» در مقابل کوه فوجی برای یادآوری ژاپن فکر کنید، اینها مثالهایی هستند تا برند سازی فرهنگی و جغرافیایی را بهتر درک کنید.
بنابراین چه نوع کسب و کارهایی میتوانند از برند سازی فرهنگی و جغرافیایی بهره مند شوند؟ گردشگری و کسبوکارهای مربوط به گردشگری، مانند هتلها و تاکسیهای فرودگاه و همچنین هر نوع تجارتی که منطقه مبدا خود را به نقطه کانونی در برند سازی خود تبدیل میکند.
میدان تایمز در نیویورک یک مثال عالی از برندینگ جغرافیایی و فرهنگی میتواند باشد، که برای بسیاری از گردشگران جذاب است و به کشور اجازه میدهد تا گردشگران زیادی را جذب کند. بنابراین دولت آمریکا یک وب سایت رسمی برای این مکان ایجاد کرده است تا اخبار رویدادها را پخش کند. و با انجام این کار، مردم را دعوت میکنند تا بخشی از یک فرهنگ متمرکز بر یک مکان جغرافیایی شوند.
6- برند سازی شرکت
اگر یک شرکت را به عنوان یک شخص در نظر بگیریم، برند سازی شرکت به همان نحوه برند سازی شخصیت انجام میشود. برند سازی شرکتی، درست مانند سایر انواع استراتژی برند سازی، مجموعهای از انتخابها و اقدامات طراحی است که نکات کلیدی را در مورد برند به اشتراک میگذارد، مانند ارزش شرکت و سازمان، اهداف، منحصر به فرد بودن و مشتری هدف.
برند سازی شرکتی فراتر از طراحی وب سایت و تبلیغات است. این نوع برند سازی شامل نحوه رفتار شرکت از نظر اجتماعی و حرفهای است، مانند مشارکت با مؤسسات خیریه خاص یا پاسخ به رویدادهای مهم اجتماعی و یا سیاسی. برند سازی شرکتی همچنین شامل نحوه استخدام شرکت و فرهنگ کارکنان آن شرکت میشود، که در نهایت نحوه درک عموم از آن برند را شکل میدهد.
7- برند سازی آنلاین
برندینگ آنلاین، همانطور که از نام آن پیداست، برند سازی است که به صورت آنلاین و در دنیای مجازی انجام میشود. برخلاف انواع خاصی از برند سازی، مانند برند سازی شخصی یا برند سازی محصول، برند سازی آنلاین مقوله وسیعی است که به همه انواع برند سازی که در اینترنت اتفاق میافتد اشاره دارد. نحوه تعامل یک فرد در رسانههای اجتماعی، تبلیغات آنلاین و همه طراحیهایی که در خبرنامههای ایمیل، صفحات فرود وب سایت، طراحی وب و سوشیال مدیا، همه و همه برند سازی آنلاین هستند.
برای برندهایی که هم حضور فیزیکی و هم دیجیتالی دارند، برند سازی آنلاین اغلب شبیه به توسعه برند سازی آفلاین شرکت است. برای مثال، انتخابهای طراحی دیجیتالی یک برند خاص ممکن است از فروشگاه فیزیکی تقلید کند و فضای آفلاین آن برند و فروشگاه را آنلاین کند.
واقعیت این است که هنگامی که برند خود را طراحی میکنید، به همه مکانهایی که در آینده حضور پیدا میکند، فکر کنید. این که چگونه برند خود را به صورت آنلاین و آفلاین بیان میکنید و آن را از چه طرقی به مخاطبتان معرفی میکنید. محتوای وبسایت و رسانههای اجتماعی، تبلیغات چاپی هم و همه نمونههایی از برند سازی آنلاین هستند.
8- برند سازی آفلاین
برند سازی آفلاین و برند سازی آنلاین در عین شباهتهایی که به همدیگر دارند، اما تفاوتهایی بین آنها وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز میکند. برند سازی آفلاین به صورت آفلاین اتفاق میافتد، که شامل همه فضاها و روشهای تبلیغات آفلاین مانند چاپ یا جلسات حضوری میشود. با این حال، مانند برند سازی آنلاین، برند سازی آفلاین میتواند انواع برند سازی را در بر بگیرد.
نمونههایی از برند سازی آفلاین میتواند شرکتهای مواد غذایی باشد و اینکه چگونه تمام برند سازی آفلاینی که انجام میدهند، از جمله جعبهها، برچسبها و هر چیز دیگری، به طور کامل با رنگها، لوگو و ارزشهای برند آنها هماهنگ است تا اطمینان حاصل شود که مشتری برندشان را به راحتی به یاد آورده و در هر جایی آن را تشخیص دهد.
انتخاب روش مناسب برند سازی برای کسب و کار
همانطور که گفتیم، انواع مدل برند سازی وجود دارد که شرکتها و سایر نهادها برای معرفی برندشان به دنیا استفاده میکنند، لازم به ذکر است که اکثر شرکتها برای نتیجهگیری بهتر و مارکتینگ قویتر، از بیش از یک نوع برند سازی استفاده میکنند.
بهترین کار این است که به این مسئله فکر کنید که چگونه میتوانید برند خود را از طریق دو یا چند نوع برند سازی گسترش دهید. شاید بستهبندیهای چشمنواز با طراحیهای کاربردی و خلاقانه یا شاید اپلیکیشنی که حس قدم زدن در یکی از فروشگاههای شما را تکرار میکند، شما را به هدفتان نزدیکتر کند. با انتخاب روش مناسب برند سازی، میتوانید یک تجربه فراموش نشدنی ایجاد کرده، آن را گسترش داده و از آن لذت ببرید.
در آخر
انواع برند سازی در دنیای مارکتینگ و بازاریابی وجود دارند که میتوانند شما را در پیمودن مسیر موفقیت و فروش بیشتر کمک کنند. اما اینکه کدام روش و کدام نوع برند سازی برای کسب و کار شما مناسب است را کسی جز شما تشخیص نمیدهد. با ساخت یک برند قوی و پرورش و تقویت آن با یکی از انواع برند سازی، پیروز واقعی بازار باشید.
درباره راوین خسروی
مدرس دوره های مدیریت برند. ستراتژیست و مشاور برندهای مدیریت تبلیغات، استارتاپ برندینگ
سایر نوشته های راوین خسروی
در لینکدین
ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
دیدگاهتان را بنویسید